Problem med att spela upp långa mp3:or

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av JoBu, 9 mars 2010.

1. JoBu

JoBu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag lyssnar mycket på olika radioprogram/podcasts som jag laddar ner i mp3 format. Ofta är dessa mp3: or 1-2h långa. Som musikspelare använder jag Meridian och NemoPlayer. I princip varje gång det blir ett avbrott i uppspelningen av mp3:an, exempelvis då jag får samtal, sms, mail, eller bara pausar det jag lyssnar på och jag sedan fortsätter lyssna så har jag "hoppat" till någon helt annan plats på den aktuella mp3:an. Tex, jag lyssnar på de 20 första minuterna, någon ringer, jag fortsätter lyssna och då är jag kanske på 5 minuter in i radioprogrammet, eller kanske 45 minuter. Det blir extra jobbigt eftersom det är omöjligt att veta hur långt in i den jag är eftersom tidsmarkören inte över huvud taget presenterar detta korrekt.
    Någon som känner igen sig? Någon som vet hur jag kan lösa detta irriterande problem?
    Kör för er information icke-rootat/hackat 1.002.05_EMEA_GEN1.

Last edited: 9 mars 2010
  2. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Sök på en ljudboksspelare
    Jag hittade en som har en bild med "flickan som lekte med elden" (tror jag)
    Den funkar för mig

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Audio Book Player funkar också väldigt bra.

4. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Drog ned Audio Book Player.
    Den fungerar inte alls bra med långa mp3-filer. Tex ett avsnitt med spanarna fortsätter om man går fram till absoluta slutet av filen och inget stämmer tidsmässigt.
    Verkar vara problem med alla långa mp3-filer som spelas upp av vilken som helst spelare.
    Dock så fungerar vissa dedikerade podcast-uppspelare då man kör tidigare redan offlinenedladdat material. Fast då är det bara på material från just en specifik pod-prenumeration och det går inte att köra upp vad som helst.

Var det inte föresten känt att det är just såna här problem i android (1.6 åtminstone)?

5. Shad

Shad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har också upplevt dessa problem eftersom jag lyssnar på en hel del talböcker.
    Jag löste problemet genom att ladda ner ett program som delar upp en lång fil till flera mindre filer.

Finns åtskilliga program på nätet om du söker på "Split mp3" eller nåt i den stilen.

6. Gustenrocks

Gustenrocks Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Har faktiskt samma problem.

Använder Google Listen för alla mina podcasts och tycker det fungerar bra.

Ljudböcker brukar jag spela upp med den vanliga mediaspelaren och det går inte att browsa timelinen för 5öre, det gäller att lyssna färdigt sina 60min filer annars hittar du aldrig var du var någonstans.

7. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

@Shad.
    Visst kan man använda split mp3, eller tom någon dedikerad waveeditor för att fixa till nivåer, göra batchkörningar på en bunt ljudfiler mm, men vitsen är ju faktiskt smidigheten att direkt köra upp något utan att pilla med det.
    Det är helt oacceptabelt att något så fundamentalt som att spela upp en fil av x längd inte fungerar som det ska. Vad hade ni sagt om det hade varit fallet med Windows? Ens för gamla win 95?
    Och sen har jag inte hittat någon mp3-splittervariant i appform direkt i mobilen.
    Helt värdelöst alltså om man, som jag ofta gör, tankar ned filen först i mobilen när jag är hemifrån. SEn kopplar bort 3G för att spara batteri och kör upp filen. Finns det inget i mobilen att splitta upp filen med så blir det alltså samma fel.
    Men någon kanske har ett tips på en app som gör just det helautomatiskt?

@gustenrocks.
    Jag älskar google listen!
    Suveränaste sättet att använda podcasts på, Pc;n hemma inräknad!
    Cnets "buzz out loud" går varje dag för mig på listen.
    Önskar SR.se;s app vore lika bra.

Last edited: 30 mars 2010
  8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Märkte det. Fan också.

Märkte det då jag för tredje kvällen i rad inte förstod att boken lät samma hela tiden. Spåret är över en timme men tiden visas till 57 minuter och 23 sekunder. Sedan fortsätter den och eftersom jag hinner somna varje gång så får jag ju börja om där.

Men annars är det ju det allra bästa programmet jag testat. Speciellt Shake-and-wake-funktionen. För er som inte vet piper programmet till t.ex. var 5:e minut (går att ställa in) och om man skakar till telefonen lätt då (går också att ställa in känslighet) så fortsätter den spela. Om man inte skakar, dvs har somnat, så tonas ljudet snyggt ut.

9. Shad

Shad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@007Magnus: Självklart vore det bra om allt fungerade från början men eftersom detta inte gör det, och heller inte verkar vara knutet till någon speciell applikation så är "split mp3" en bra tillfällig lösning.
    För övrigt så finns det flera liknande exempel även i PC världen. Testa t ex att spara en 5Gb fil på ett Fat32 filsystem (som användes i win95:P).

Angående "Shake and wake":
    Kan rekommendera appen 'SleepTimer' för er som vill ha "Shake and wake" funktionen utan att byta mediaspelare.

10. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jämförelsen med fat32 tycker jag inte håller.
    Att dom filerna inte går att köra beror på en begränsning i fat32 i sig där filer inte får överstiga 2^32 bytes, dvs lite drygt 4 gig.
    Det problemet är inte en bugg och det går att åtgärda genom att köra med NTFS(tex konvertera till NTFS).
    Det är ju något som alltså alltid SKA ske pga hur FAT32 är uppbyggt, om man försöker dra över en image av en dvd från en NTFS-partition till en gammal FAT32-partition.

Bästa sättet annars tycker jag är att köra med en dedikerad audioeditor(tex audacity, wavelab eller soundforge), om man gillar att pyssla med sånt(vilket jag gör) och där göra batchkörningar inifrån programmet, där man utför en mängd saker på en mängd filer som också splittas upp i en mängd segment.
    Kan vara att tex trycka upp nivåerna med kompressorer, ändra EQ, ta bort brus på gamla inspelningar mm.
    Det tar dock tid när själva batcherna körs.
    Och det är en del meck med att lägga upp dom(första gången), men sen är det bara att luta sig tillbaka och låta programmet göra jobbet.