Problem med batteritid HTC legend

Diskussion i 'Legend' startad av Dawe, 7 okt 2010.

1. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har fått problem med min htc legend vad gäller batteritiden.

Efter att den är full laddad och jag tar ut den och sedan använder nallen en hel del åker batteriet ner på ungefär 70-80% det är sedan problemen börjar. Den kan dra ur sig som fan på några timmar eller ibland en liten stund känns det som utan att jag ens rör den och åka ner på vad som borde vara runt 20-30%.

Det spelar ingen roll om jag har wlan igång eller ej. Eller om jag har bakrundsdata av eller påslaget. Blåtand använder jag aldrig så den är alltid avslagen. Display belysningen står oftast på mellan läget alltså inte lägsta och inte högsta. Jag kör inte med automatisk ljusstyrka.

Jag har stängt av alla synkronisering så den sköts manuellt eller när det inte går på 12h alternativet osv.

Jag kör på orginal rom osv.

Listar även de program jag har på telefonen om det skulle vara till hjälp.

abducition (lite)
    Angry Birds beta
    Bandit Stockholm
    Barcode Scanner
    BBC News
    DN
    Date Status Bar
    eBuddy (brukar logga ut när jag inte använder den och under den senaste tiden när jag märkt av detta problemet har jag inte haft det igång)
    Google översätt
    Handscent sms
    IDG.se
    IMDB
    Köp och sälj på tradera
    Latitude
    Linda Manager
    myClock
    Places
    Prisjakt
    Radioseven
    Rockklassiker
    Shazam
    Silent Boot
    STHLM Traveling
    Supernytt
    Vem ringde
    Wapedia
    XBMC Remote

Det är vad jag kan komma på nu. Laddar telefonen oftast varje dag om jag använt den en del vilket jag ofta gör när man surfar en del och skickar sms och använder dagligen XBMC Remote och eftersom den endast fungerar över wlan så är det påslaget men har som sagt testat att stänga av de när jag inte använder det men märker ingen skillnad.

Edit: glömde skriva att jag inte använder någon task killer eller task manager.

Last edited: 7 okt 2010
  2. sasafarkas

sasafarkas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    testa med advanced task manager
    jag brukar ha widget framme så dödar den alla program
    vet att det har skrivits mkt om att de behöver inte användas men iom att du har batteriproblem du kan testa d kanske

3. puu

puu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där med att man inte behöver något task killer är bara skitsnack.
    Jag använder juice plotter så jag kan se hur batterikurvar går (rekommenderas).
    Det kan vara riktig skillnad på lutningen på kurvan från innan till efter jag slagit ihjäl alla program som kör i bakgrunden.
    Med andra ord, program som man bara "backar" ur och inte stänger av på riktigt kan ligga och dra.

4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Androids multitasking fungerar så att programmen verkligen stängs ned helt, men programmets ram-data sparas tillfälligt i telefonminnet, så när man startar programmet nästa gång så läser telefonen bara in ram-datan direkt och slipper därför starta programmet igen (vilket tar tid). Detta dra alltså ingen ström.

Dock är det väl vissa program som körs i bakgrunden än då, typ spotify om man har på en låt i bakgrunden.

De programmen som inte är uppe på skärmen utan "ligger i bakgrunden" körs alltså inte egentligen, så en taskkiller är onödigt. Taskkillers fuckar även upp hela android-systemet ibland - undvik dem!

TItta på batterianvändning: Inställningar->Om telefonen->Batteri->Batterianvändning. Där ser man vad och vilka program som drar ström och hur mycket de drar

5. balroggen

balroggen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Samsung S4
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Tab 3
    ROM:
    Orginal
    Koppla bort mobilt nätverk när du inte använder det...
    När jag hade den bort kopplad så hade jag batteri tid i 4 dygn...

6. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har ingen lust att använda mig av en task manager eller något sådant, gjorde det förut en gång men det slutade med att saker och ting började strula osv och jag tyckte heller inte att det vart någon speciellt stor skillnad i snabbhet eller batteritid.

Defeat: jo jag vet men jag får bara upp skärm, wifi, vänteläge och telefonen är inaktiv där och inga program alls.

Just nu laddar telefonen. Satte i den för en kvart sedan kanske. 38% har skärmen använts, 29% wifi, 21% vänteläge och 12% att telefonen har varit inaktiv.

balroggen: Finns det någon widget för att slå av och på det? känns ändå lite surt att behöva hålla på med sådant där hela tiden.

Känns som att man inte gör annat än att slår av och på saker ibland när det gäller att spara batteritid på dagens smarta telefoner

7. puu

puu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag formulera mig dåligt eller om du läser dåligt.
    Jag har i alla fall bevisat för mig själv att man ibland behöver döda program med en taskkiller då de inte går att stänga av på annat vis. Jag har tydligt sett att bateriförbrukningan har minskat när jag stängt av alla onödiga prgram som varit igång i bakgrunden även att jag stängt av dem så mycket det gått utan taskkiller. Du litar på vad som sägs om Androids förmåga att swappa minne och jag litar på min egen erfarenhet.

8. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag verkar fått ordning på batteri tiden på min legend nu utan att ha gjort någon som helst ändring. Drog ur batterinivån på den tills den var på 4% eller något sådant och full laddade den sen dess verkar batteriet hålla bra mycket bättre fast å andra sidan har jag inte använt den speciellt mycket heller men den är nere på 80% nu efter ett dygn sedan jag drog ur den ur laddaren ungefär. Så man får hoppas att det vart en förbättring :)