Problem: Problem med bluetoothparning i bilen

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Cygnus, 28 aug 2013.

1. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Hejsan,

Jag har precis fått en ny Volkswagen Passat med bluetoothfunktion. Jag kan utan problem lyssna på musik och prata i telefon men det som inte fungerar är att skicka över telefonens kontakter till bilen. Det finns ett alternativ i bilen för att uppdatera kontakterna men då får jag ett felmeddelande om att den inte lyckades ansluta.

Då jag har googlat på ärendet så har jag fått fram att på i alla fall Samsung och Motorolaandroider så får man efter att parkopplingen är klar ytterligare en dialogruta som frågar om man vill tillåta bilen att importera in telefonkontakterna. Problemet är att denna dialogruta aldrig poppar upp på min Xperia Z. Så min fråga är nu om någon utav er Z-ägare har lyckats para er telefon med er bil och lyckats läsa över era kontakter. Kan tilläggas att jag inte har några SIM-kontakter (prövade dock att lägga in 1st simkontakt utan att det blev någon skillnad) utan alla finns på Gmailkontot.

2. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Funkade på min Kia sportage 2011. Kontakterna synkades när jag parade telefonen första gången. Inte mycket till hjälp kanske...

3. Cygnus

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Hehe nää tyvärr inte! Har googlat runt som en dåre och det enda jag har lyckats förstå är att det finns en teknik för bluetoothkommunikation som heter PBAP och som verkar fungera så där på Xperiaenheterna... Sånt gör en så less, varför kan det inte bara funka? Funkar självklart bra på kollegornas bilar och telefoner då de har iPhones... Jaja fler tips tas tacksamt emot!

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Du har ingen inställning i bilens Blåtand där man kan välja att importera kontakter eller godkänna synkning av dom ?

Kompabilitetsproblem mellan bil och telefon brukar också kunna visa sig på detta sätt. Är inte enheterna riktigt kompatibla bruka kontakter vara det som inte fungerar. Annat är det "bara" formatet på kontakterna i telefonen bilen inte gillar.

Kanske kommer det en mjukvaruuppgradering till bilen eller telefonen som löser ditt problem.

Skickat från Tapatalk 2

5. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad är de för årsmodell på Passaten, du skriver ny men det framgår inte om den är sprojlans eller ny för dig. :)

På Volvo kom blåtandstreamning först med 12?orna.

Jag kan prata och använda kontaktboken i min 11:a, men för musik krävs 3,5mm sladd.

<edit>
    Läste igen och ser att du kan lyssna på musik.. sorry - hojta till om du hittar en lösning :)

6. Cygnus

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Hej, det är en 2013 årsmodell. Med min jobbtelefon en Nokia E-72 är det inga som helst problem att få över kontakterna men tyvärr så ser bara den anslutna telefonen sina egna kontakter, annars hade jag ju kunnat nyttja Nokians kontakter med min Za... Som sagt så verkar det som om de flesta Androider ska få upp en notifiering efter parningen där man får valet att tillåta läsning utav telefonboken men detta dyker alltså inte upp för mig. Ni som har parat er Za med andra bilmodeller har ni fått upp denna notifiering?

7. Cygnus

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

8. mihes

mihes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20
    Telefon 2:
    Huawei Watch 2
    Telefon 3:
    Huawei P10
    Platta:
    Sony Xperia™ Z4 Tablet
    Platta 2:
    Sony Xperia™ Z Tablet
    Övrigt:
    Chromecast Ultra
    När jag köpte min Xperia ZL och försökte koppla den till bilens Bluetooth så kopplade den ihop sig med bilen så att jag kunde ringa men kontakterna saknades. Jag hade tidigare en Xperia S kopplad med Bluetooth till bilen då fanns mina kontakter där.
    Jag återställde min telefon i PCC, efter detta så provade jag att koppla ihop den igen med bilens Bluetooth. Då fungerade det och jag fick en fråga om jag ville se kontakterna i bilen.

Last edited: 31 aug 2013
  9. Cygnus

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Läste någon annanstans att man kunde göra så men tills den dagen då jag utan att roota kan göra en backup och få tillbaka varenda liten widget och inställning precis som det var innan så drar jag mig för att återställa telefonen förutom i absoluta nödfall då det är en så jobbig process! Det jag frågar mig är dock vad exakt i återställningen det är som nollställs och som gör att telefonen därefter kan göra en korrekt parning? Det känns som en det är en process eller app som bodde gå att nolla separat om du förstår vad jag menar?

10. Cygnus

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Kan uppdatera och berätta att helt utan att jag ändrat något så börjar telefonen fråga om jag vill tillåta PBAB - parning och läsning av telefonbok och kontakter varje gång jag sätter på bilen. Tyvärr så står det ändå att bilen inte kunde läsa några kontakter, trots detta...

11. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag har en ZR som jag parkopplat med min Fiat Bravo -08 och hade inga problem med att få över kontakterna. Frågan om adressboken kom nästan omgående efter jag knappat koden för att godkänna anslutningen.

Jag har Samsung i jobbet och där har jag ibland fått byta bluetooth-namn på telefonen för att locka fram frågan om att överföra kontakterna. Det fina är att man bara kan lägga till en siffra på slutet av namnet så tror (iaf min) bilen att det är en helt ny telefon som ska anslutas.