Problem med Booking.com

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 30 maj 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 032

MINA ENHETER

Jag skapade mitt Booking-konto idag. På webbsidan lyckas jag logga in utan problem. När jag försöker logga in i appen så får jag direkt ett felmeddelande om att de låst kontot av säkerhetsskäl, och att jag måste återställa lösenordet. Så jag är redan inne på mitt tredje lösenord, trots att kontot är helt nyskapat. Väldigt frustrerande.

Jag tänkte först om det kunde bero på min VPN-tunnel (Integrity VPN, Bahnhof), att deras IP-adresser använts för många inloggningar eller något. Men jag använder VPN även på datorn, inte nödvändigtvis samma IP förvisso, men känns ändå märkligt som förklaring. Är detta ett känt problem hos Booking, nån som brukar drabbas av samma? Orkar inte testa fler gånger för stunden..
    Oerhört fult att de låser kontot direkt, utan att jag ens får en chans att verifiera (via epost-kod eller liknande) att jag är rätt användare...

Nästa problem är att inga sms från Booking kommer fram. Varken det sms de skulle skicka när jag precis gjort en hotellbokning, eller när jag försökte använda sms som inloggningsmetod. Vissa operatörer blockerar ju sms från vissa avsändare som de inte har avtal med, sjukt nog (typ Vimla), men jag visste inte att Halebop gjorde så, ifall det är orsaken. Någon som vet, känt problem?

Jag kan även passa på ett slänga in en reddit-tråd om ett säkerhetshål hos Booking, som verkar ha lurat även många som behärskar internet och digitala grejer. Dvs en varning som kan vara bra för er på forumet att veta om:
    https://www.reddit.com/r/travel/comments/163icx6/urgent_warning_phishing_through_bookingcoms/
    Inne i Booking-plattformen (webbsida/app) kommer meddelanden från hotellet man bokat hos om att betalkort kräver någon verifiering, med bifogad länk, men meddelandet kommer från en obehörig part, någon försöker stjäla pengar och hotellet/booking.com skyller på varandra. Verkar ha förekommit åtminstone 4-8 månader tillbaka i tiden, oklart om de löst problemet nu.

bernard gillar detta.
  2. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Bokade 2 hotell via dem, för två separata resor..
    ingen av bokningarna går att få upp i varken
    appen eller på deras hemsida.
    Får att se bokningarna så måste jag
    manuellt lägga in "bokningsnummer" & "pinkod"

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var du inloggad när du gjorde bokningen? Märkligt, de borde synas. Kanske hör med supporten.

Jag var iväg på en resa för några veckor sedan och då hade vi gjort tre bokningar på sajten inför resan, och samtliga syntes sedan i appen/på webben när vi var inloggade.

Topeli gillar detta.
  4. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Inloggad på webben då hotellen bokades,
    installerade sedan appen i efterhand och fick
    då veta att jag var tvungen att logga ut & in på
    webben så "de skulle synka"

Efter det var inget synligt, utom efter manuell inmatning
    av bokningsnummer & pinkod.

Support kontaktad, "vi har haft problem senaste tiden"
    var slutsvaret mer eller mindre.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 032

MINA ENHETER

När ni försökt logga in i appen, då har ni inte fått problem vid själva inloggningen då?
    Jag fick ju problemet att den återställde mitt lösenord direkt. Har inte försökt på nytt än, ska göra det snart.

Ett av smsen från Booking kom fram när jag försökte flera dagar senare, så det var något tillfälligt problem med sms antagligen.