Problem med byte från 2G till 3G

Diskussion i 'Allmänt' startad av paulsson.henrik, 13 sept 2010.

  1. paulsson.henrik

    paulsson.henrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Spica med Tele2-abb och har problem med att få telefonen att automatiskt ställa om från 2G till 3G. Allting är inställt som det borde, inklusive APN-inställningar. T.ex. hemma har jag perfekt 3G-täckning med Sweden 3G. Men går man ner i källaren (ingen 3G-täckning) och sen tillbaka vägrar den byta till 3G igen. Då måste man manuellt välja Sweden 3G som nät, och helt plötsligt har man full 3G-täckning igen. Jag har provat flera inställningar på "Preffered network type", men ingen hjälper. "WCDMA only" borde man ju kunna köra, men då riskerar man att inte kunna bli nådd där det bara finns 2G-täckning. Jag har ett alldeles nytt sim-kort också, så problemet ligger troligtvis inte där.
    En lustig sak jag upptäckte i dag:
    På jobb har jag full 3G-täckning. Hade inställt på "WCDMA preferred" och tog trapporna ner till gatan (i trapporna är mottagningen väldigt dåligt). Via en installerad app kunde jag följa noggrant hur täckningen förändrades, och 3G-täckningen överlevde precis ut på gatan, sen steg den till full igen. På vägen tillbaka tog jag hissen (där täckningen alltid dör), och när jag kom upp hade jag bara GPRS, och den vägrade slå om till 3G (trots att jag normalt har full täckning vid datorn). Då ändrade jag till "WCDMA only", vilket resulterade i att jag fick mycket, mycket svag 3G-täckning. Jag ändrde direkt tillbaka till "WCDMA preferred", och 3G-täckningen sköt i höjden med fulla staplar. Förstår inte riktigt hur allting hänger ihop, men allt jag vet är att det vore skönt om telefonen alltid bytte till 3G automatiskt när det finns möjlighet, så att jag slipper göra det manuellt!
    Har läst en hel del på nätet, och det verkar som att just Tele2 är drabbade av problem med Android/3G-täckning.
    Förslag någon?
     
  2. paulsson.henrik

    paulsson.henrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har även upptäckt att jag tappar 3G under samtal. Alltså, under samtal försvinner 3G-symbolen, och direkt när man lägger på så blir det bara "G". Då måste jag välja "Sweden 3G" igen, och då får man full 3G-täckning direkt (jag kan även välja "WCDMA only", och får då full 3G-täckning).
    Ska det vara så under samtal?
     
  3. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Har faktiskt upplevt lite samma sista månaden, den fastnar gärna på 2G. hjälper att registrera sig på sweden 3g igen, men ibland funkar det som det ska, har förmodligen att göra med hur telefonen uppfattar mottagningen på de olika näten vilken som är bäst att köra, eller nått :)
     
  4. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man inte har WCDMA only inställt tar det mycket mycket längre tid innan man återfår 3G-täckningen. Som t ex vid inställning WCDMA preferred. Såvida man inte vill krångla till det och ställa in via nätet 3G Sweden
    Så frågan är GPRS under längre tid eller inget under kortare tid. Jag fördrar det senare eftersom jag använder Spican huvudsakligen till att surfa med.
     
  5. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Samma sak för mig med, fastnar på 2G senaste månaden. Jätte konstigt.
     
  6. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Välkommen till klubben.

    Ni hittar ett antal hundra inlägg om detta problemet på forumet för Galaxy S! :)
    Har tidigare trott att detta varit ett problem med just Galaxyn då det har diskuterats vilt hos SGS ägarna, men nu verkar det ju som att det helt enkelt är Tele2.


    För att summera ett antal sidor på forumet för er:

    Tele2 säger att felet ligger hos användarnas mobiler ibland och inget kan göra, men ibland kollar de iaf in på det! Men inte alltid. Oftast är det telefonen det är fel på.
    Mobiltillverkaren hävdar att det är Tele2 som strular och inget annat.

    På just Galaxy S telefonen verkar de flesta ha oavbruten 3G (och inte uppleva att telefonen inte automatiskt går från G->3G) om de ej använder Tele2.
    Samtidigt har fler användare kunnat bekräfta att andra telefonmodeller fungerat med Tele2, dvs, sökning till G->3G har fungerat.

    Tele2 har på Fairshopping svarat

    Men på senare tid har det verkat som att Tele2 börjat inse att något står fel till hos dem, inte hos just Galaxy S ägare, om man lägger märke till att fler och fler på kundservice pratar mer om felsökning och uppgradering av nät.
     
  7. paulsson.henrik

    paulsson.henrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack alla för era svar!
    Ja, jag har också läst en hel del om just Galaxy S och 3G-problemet. Tog upp det i en chatt med Tele2 senast i går, och den personen "hade aldrig hört talas om problemet" och tyckte att mitt problem "lät väldigt skumt" och menade att det måste vara fel på min telefon. o_O
     
  8. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att Tele2 alltid rekommenderar inställningen 3G only för mobilt bredband.
     
  9. paulsson.henrik

    paulsson.henrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Problemet med en mobil är ju att man då riskerar att inte kunna bli nådd när det inte finns 3-täckning. Annars är ju det en bra lösning!
     
  10. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ytterligare en sak i sammanhanget vid fel på Tele2s nät:
    Per definition är det aldrig fel på deras nät utan alltid på din enhet.
    Du måste därför göra en formell felanmälan vilket är väldigt svårt eftersom de normalt i kundtjänst vägrar att ta emot den. Men det gäller att stå på dig! Och till slut kan det gå och då får du ett felanmälans nr som är det viktiga för då kan du återkomma per tfn eller mail och stöta på eftersom normalt inget händer.
    Till slut återkommer de oftast till dig på telefon, antagligen för att det inte ska finnas något skriftligt, och meddelar att dom trots en noggrann undersökning inte funnit något fel.
    Det märkliga är att i samband med det eller strax efter brukar felet upphöra.

    Så se till att få gjort en felanmälan och få ett nummer på denna när du har att göra med Tele2!