Problem med dataconnection

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av drgregur, 23 apr 2010.

1. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har märkt att ett par gånger när telefonen lämnar wifi område och ka koppla upp sig mot 3g/gprs så har det svårt att få kontakt ibland. Hade samma problem med Hero. Blir tvungen att ex. slå på flygläget sen slå av det igen för att det ska komma ut på datanätet. Verkar som den har svår att återkoppla mot det mobila datanätet från wifi. Nån som har märkt liknande ? Problemet uppstår ofta om man vill ut på nätet nästan direkt när jag har lämnat wifi, ibland får den kontakt med dataconnection efter 10-15 min.

2. Fritte

Fritte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag upplever samma problem. Men för mig hjälper det inte att använda flygläget utan jag måste boota om telefonen.

3. zhoulom

zhoulom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem fast jag har ändrat wifi policyn till "aldrig när den är inkopplad" som det pratades om i en annan tråd, kommer dock inte ihåg om det var här eller på xda.

4. TBD

TBD Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 !
    Händer mig nästan varje morgon när jag lämnat wifi-zonen hemma och ska kolla arbetsmailen på väg till jobbet :(

5. drgregur

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur då? var i inställningar?

6. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det är ett vanligt problem bland just Tele2-kunder av någon anledning. Problemet uppstår när man varit borta från 3G/GPRS för länge, t ex när man varit ansluten via Wi-Fi istället. Tricket är därför att aldrig vara uppkopplad mot Wi-Fi för långa stunder, och det löses enklast genom att ändra Wi-Fi sleep policy som du hittar under:
    Menu-knappen > Settings > Wireless & networks > Wi-Fi settings > Menu-knappen > Advanced > Wi-Fi sleep policy
    Som standard är den inställd på "Never", vilket betyder att den aldrig kopplar från Wi-Fi oavsett om du använder telefonen eller inte. Här har jag sett att andra rekommenderar att man ändrar till "Never when plugged in", men det känns som att det borde leda till att man då fortfarande kommer ha samma problem efter att telefonen legat på laddning. Själv har jag därför valt "After 15 min" vilket jag gissar betyder att den stänger av Wi-Fi en kvart efter att skärmen släckts, och jag har inte haft några problem sedan dess.

Men sitter du och pillar på din telefon oavbrutet i flera timmar borde du fortfarande kunna stöta på samma problem trots inställningen ovan, eftersom Wi-Fi då inte får någon chans att koppla ner...

Andra trådar om samma problem:
    Ni som har Tele2 och HTC Desire..
    Problem med roaming mellan wifi och 3g
    Mobilt internet - problem att koppla upp efter en stunds inaktivititet..

Last edited: 6 maj 2010
  7. drgregur

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar.

8. NiM

NiM Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

en 'quickfix' är att köra *#*#4636#*#* och ändra inställningen i Phone information till WCDMA Only, då kommer den bara använda 3G nätet (och sluta växla till 2G).