Problem: Problem med datatrafik

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av ruf0ns, 7 sept 2013.

1. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Tjo!

Fick min S4 för ett par dagar sedan och är jättenöjd med den förutom ett "litet" problem.

Det är väldigt vanligt att den tappar datatrafiken och även gsm, kan ej surfa eller ringa under tiden detta händer och det kan vara under längre stunder. Jag har inte modifierat telefonen på något sätt så som root eller annan programvara. Jag har prövat att factory reset telefonen men det hjälper inte det heller.. Jag har ett nytt sim kort och det fungerar i min s3a utan problem.... Är telefonen trasig eller är det någon som har haft samma bekymmer och har någon åtgärd för detta?

2. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 291
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Vivo X200 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Vivo X200 Ultra
    Har du rätt APN för din operatör? Prova gärna ett aktivt simkort från en annan operatör, fungerar allt då kan du utesluta fel på din lur.

ruf0ns gillar detta.
  3. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Tack för svar och ursäkta för sent gensvar!

Jag vet att APN är korrekt för Telenor som jag har.. Mycket konstigt problem är det i alla fall men jag har inte möjlighet att pröva med annan operatör för till fället.

Det jag vet är att det verkar vara många dock kanske inte i Sverige som har detta problem men om man man googlar lite på detta bekymmer så dyker det upp mängder med folk som har samma problem i olika forum etc och det verkar inte endast gälla S4an utan även Note osv men ingen har en lösning.

Har varit i kontakt med Samsung men de verkar inte känna till detta bekymmer men jag vet att det är flera som har samma problem, ex min bror har en Note2 med Tele2 då detta händer ibland och även min Chef som har en S4 Active.

Det jag gjorde igår var att byta Baseband i luren till XXUDMH8 från XXUBMGA vilket jag som under hela dagen idag har fungerat klockrent.

Antar att XXUBMGA är Standard för de som kör Stock Android 4.2.2 eller har ni något annat baseband? Eller vad har ni i era telefoner?

Så jag har svårt att se att detta skulle vara ett hårdvarurelaterat bekymmer?

4. Mergas

Mergas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har samma problem, har testat med nytt simkort i men problemet fortsätter

5. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 291
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Vivo X200 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Vivo X200 Ultra
    Har det fungerat felfritt sen du bytt modem(baseband)?

6. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Nej felfritt har det väl inte riktigt varit nu när jag har testat i några flera dagar men det är många gånger bättre. Förstår inte riktigt varför detta problem uppstår men det känns fortfarande som om det är mjukvarurelaterat.

7. rocco

rocco Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har också xxubmga, men samma problem med 3 som operatör. Verkar vara när man flyttar sig så att man skulle byta mast, men telefonen gör inte detta. Går man över till flight mode en stund och tillbaka så funkar det bra. Jobbigt och irriterande.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

8. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Hmm låter skumt detta alltså, det är det problemet jag upplevt typ.. Sedan jag bytte baseband så blev det bättre men ej helt bra. Jag upplever det som om så att om jag kommer till ett område där det ej finns 3G mottagning och sedan kommer tillbaka till ett område där det finns så går den ej tillbaka och det hjälper oftast inte att gå till flight mode då tyvärr....

9. Deadman666

Deadman666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

problem med data trafik

Har oxå 3 o, problem hela tiden med uppkopplingen .Har XXUBMGA.Hjälper det att byta operatör eller vad gör man?

10. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Tror tyvärr inte det hjälper att byta operatör, det verkar som om det är något tokigt med basebandet eller dylikt.. Jag har Telenor och har samma problem.

11. Deadman666

Deadman666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Problem med datatrafiken

ok,de va tråkigt att höra,man läser om hur duktiga dom är på att bygga ut näten varför kan då inte tillverkarna kolla med verkliga livet kolla hur sina enheter fungerar emot näten .I stället ska man sitta roota o hålla på, dom nu som kan den biten.Tragiskt.