Problem: Problem med datatrafiken under pågående samtal

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Haesten, 3 maj 2013.

1. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Mobilen kör vanligtvis på 4g nätet där jag bor. När jag ringer upp någon så går de över till 3g nätet.

Dock så har problemet uppstått att den hittar inte datatrafiknätet alls utan jag kan bara ringa. Jag kan inte skicka mms och jag kan inte surfa. Detta händer bara under pågående samtal. Detta händer inte alltid, utan de verkar helt "random" när jag ringer upp om jag ska ha nät eller inte.

Detta är väldigt störande eftersom jag ofta både pratar med någon och t.ex. surfar på nätet.

Jag har haft Telenor så länge jag kan minnas och sen jag skaffade min första smartphone så har detta aldrig varit ett problem.

2. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

LTE/4G stödjer inte röstsamtal utan används bara för surf. VOIP kommer säkert nångång i framtiden när det är dags att pensionera GSM/2G.

Varför du inte alltid kan surfa när du ringer beror på vilket nät samtalet sätts upp på. Det är bara UMTS/3G som stödjer röst och taltrafik samtidigt.

Nätet prioriterar samtal över UMTS men är nätet belastat eller täckningen inte tillräcklig blir det över GSM.

Det ändras över samtal dessutom eftersom det görs handovers till andra master ifall du förflyttar dig eller om täckningen anses dålig under samtalet.

3. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Kan medela att min beter sig likadant händer även att jag tappar data utan att jag pratar i luren och då är det ända som hjälper att starta om den jag kör tele2

4. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Flygplansläge borde fungera lika bra. Sen kan man inte räkna med dataanslutning överallt. Det är radiovågor.

Händer det ofta och inte på någon speciell plats och det fungerar bra för andra så är det ju bara testa SIMkort i den telefonen det funkar för att se var felet ligger. Är felet ditt SIMkort eller telefon. Allra oftast är det telefonen om man upplever problem överallt.

5. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Kan meddela att angående att data trafiken bryts under samtal så händer det 9 av10 gånger oberoende av var jag är :confused:
    Satte tillbaks sim kortet i min s3 och då funkar det kanon så tyvärr verkar felet ligga i s4 mjukvara

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Last edited: 4 maj 2013
  6. Monterat

Monterat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kan inte heller surfa under samtal, har funkat med S3 och Note 2. Blir att lämna igen luren. Så jävla uselt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

7. Monterat

Monterat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jaha då har man bytt till en ny S4 och problemet kvarstår. Enligt Samsung är det fel i APN inställningarna ocb enligt Tele2 är det fel på telefonen.

Jag tror att det är telefonen. Antingen är det Qualcomm som suger eller så kan inte Samsungarna programmera den.

Har funkat med S2, Note, S3 och Note2, även på Note 10.1. Gemensamt är att alla dessa har Exynos av olika modeller.

Hoppas det fixas i någon uppdatering snart. Vill verkligen inte byta till HTC One, som kanske har samma problem eftersom de har likadan processor.

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

8. Dajv

Dajv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Tänkte bara se om ni fortfarande har samma problem eller om det har löst sig? Jag kan inte heller prata i telefonen och surfa samtidigt.

9. finjafjant

finjafjant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    P30 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    P30 Pro
    Min gör precis likadant.Jag märker det på att jag loggas ur Skype varje gång det ringer "vanligt"...
    Är detta ngt fel på luren eller operatören tro?Har Tele2

10. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Tror detta är ett ganska "nytt" problem. Kommer ihåg att för ca 3-4 månader sedan så reagerade jag över detta, hade då en Xperia Z och trodde det berodde på telefonen.
    Kunde inte minnas att jag varit med om detta innan.
    Men iaf så ringde jag och felanmälde till Tele2 men dom sa att problemet ligger hos mig, jag provade att flasha om olika romar och sånt utan resultat så jag sket i det tillslut.
    Men nu när jag fått min S4 så har jag samma problem!
    Måste vara något nytt problem hos operatörerna som kommit pga. för mycket kunder eller nått.