Problem med Google Calendar/Kalender

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Falcon_Bayerskt, 12 jun 2010.

1. Falcon_Bayerskt

Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Behöver lite assistans avseende google calendar. Har via datorn loggat in och lagt till veckonummer, helgdagar, spelschema för fotbolls-vm samt spelschema för ett lag i allsvenskan. Alla kalendrar utom fotbolls-vm infon hämtades innifrån google calendar från de som fanns att välja bland. Fotbolls-vm infon hittade jag när jag sökte på weben. So far so good. Allt syns och funkar prima i datorn. Men, när jag nu synkar med min Desire så kommer inte allsvenskan-infon med!? :eek: Alla andra kalendrar synkas och finns valbara i telefonen, men inte infon avseende allsvenskan. Idéer på varför?

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För mig tog det en stund innan synkningen genomfördes. Replikeringen sker kanske inte direkt för dig? Eller funkar det fortfarande inte?

3. Falcon_Bayerskt

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Nope, fortfarande ingen lycka. Tar jag bort t ex fotbolls-vm kalendern och synkar manuellt så försvinner den även i telefon. Funkar likadant om man lägger till den kalendern. Men allsvenskan vill inte. Hmm...

4. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    aha, prova ta bort googlekontot och sedan lägga till det igen

5. pabe03

pabe03 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det behövs inte. Gå in i Inställningar>Program>Hantera program>Kalender. Klicka "Rensa data". Om du har 2 st "Kalender" i listan så gör detta på båda.

Googlekontot kan man mig veterligen endast ta bort genom en "hard reset" vilket är onödigt i detta fall. Man luras till att tro att detta är möjligt inne i "konton och synkronisering" men det är det alltså inte.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det som brukar funka är att rensa data på kalendern och sen synka om. Gå till inställningar-program-hantera program - kalender och välj rensa data. Efter det så synkar du om kalendern.

7. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Tack för den infon. Det visste jag inte.

8. Falcon_Bayerskt

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Inte för att vara sån, men jag har redan testat det. Trots att jag rensar data så kommer inte allsvenskan med :-( Däremot så funkar det med att ta bort fotbolls-infon, då tas inför bort ur telefonen, likväl som att den kommer tebax om jag lägger till den igen... Nåt ballur är det nånstans. :-\

9. pabe03

pabe03 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du länken till kalendern för det allsvenska laget?

10. Falcon_Bayerskt

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag hämtar kalender-infon från google själva: Kalender->Lägg till->Bläddra i intressanta kalendrar->Sport->Fotboll->Swedish Allsvenskan - SWED -> Djurgarden (Prenumerera). Går jag in och tittar på kalendern i datorn så får jag fram följande info där länken är inbäddad:

Kod:
    <iframe src="http://www.google.com/calendar/htmlembed?src=swed_7432_%2544jurgarden%23sports%40group.v.calendar.google.com&ctz=Europe/Stockholm" style="border: 0" width="800" height="600" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    Helgdagar och veckonummer hämtar jag på samma sätt och dem funkar. Fotbolls-vm infon kommer oxå från google (hittade den dock inte via att bläddra i intressant kalendrar utan den dök upp när jag googlade):

Kod:
    http://www.google.com/calendar/embed?mode=AGENDA&height=800&wkst=2&hl=sv&bgcolor=%23666666&src=ubr4nful83lrt3k2vn41t50vk0%40group.calendar.google.com&color=%23B1440E&ctz=Europe%2FStockholm
    Kan nån annan testa och se om de får detta å funka?! Jag fattar inte alls varför detta inte skulle funka (såvida det inte är nåt fel på just DIF-infon, men å andra sidan så visas den ju korrekt i datorn...). Har även testat å ta bort nån av veckodgar, helgdagar eller vm för å se om det var nån begränsning i hur många kalendrar man kunde få över, men icke. Baah! ;)

11. pabe03

pabe03 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, hade samma problem med Barcas kalender på samma ställe. När man tittar på kalenderinställningar så ser man att dessa kalendrar endast stödjer HTML men saknar stöd för ICAL & XML. De kalendrar som synkar korrekt och funkar för mig stödjer alla HTML, ICAL & XML.

Kan inte dra någon annan slutsats att det måste bero på detta. Vad du kan göra är att kopiera över varje enskild händelse till din egen kalender. Nackdelen är ju att det blir en jobb + att du missar eventuella uppdateringer. Det finns ju ett tiotal DIF-supporters utöver dig i Sverige så kolla Google om någon annan gjort en egen kalender... ;)

12. Falcon_Bayerskt

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Aha, där har vi kanske nåt! Tack för hjälpen iaf. Ska se om jag hittar en annan kalender som stödjer alla format...

13. Falcon_Bayerskt

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hittade motsvarande info i .VCS-format. Om jag skapade en ny egen kalender och importerade informationen i den kalendern så kunde jag synka över informationen.

Men då kommer nästa lilla fråga :P: Är det så att vissa kalendrar som man "prenumererar" på uppdateras automagiskt, t ex med sportresultat och dylikt? Är det nåt speciellt format som gör så att det blir så eller hur funkar det? Eller har jag missuppfattat allt? :ehm:

14. pabe03

pabe03 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har ett par kalendrar som jag prenumererar på som uppdateras av ägaren, tex. en VM kalender med matcher & resultat. Du kan t.ex. själv göra din privata kalender publik så att dina polare/familj kan ta del av den, dvs prenumerera.