Problem med Google Pay/Wallet

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Janne S, 28 okt 2022.

1. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Jag kan inte konfigurera Google Wallet.
    Jag har aldrig tidigare haft problem med Google Pay, men efter byte till först P6P och nu P7P fungerar det bara inte att lägga till ett bankkort.
    Jag följer anvisningarna och mobilen tar kontakt med banken (LF bank) och jag får godkänna villkoren. Svaret blir att det går inte att konfigurera.
    Till saken hör att jag får ingen uppmaning att identifiera mig med BankID, vilket man ska göra.
    Google support har försökt hjälpa mig ett flertal ggr utan att lyckas, det slutar alltid med att de säger att felet ligger hos banken.
    Banken har också försökt hjälpa mig flera ggr, bl a genom att rensa cashminne, men utan resultat.
    Så här står jag utan att kunna lägga till ett bankkort i Google Wallet och därmed inte kunna använda Google Pay.
    Under min tid med Samsung telefon funkade det perfekt.
    Kan någon på forumet hjälpa till när Google support och banken misslyckats

2. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Hade liknande problem på min pixel 5.
    Jag fick aldrig upp att man skulle godkänna i BankID.
    Startade BankID manuellt och då var det bara att godkänna.

3. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Tyvärr går det inte att godkänna manuellt med BankID heller.

4. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 499
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Du ska godkänna villkoren från banken i wallet, sedan öppna BankID och då borde du ha en promt som du får identifiera.
    Google Wallet kommer klaga och säga att du behöver ringa banken. Tryck på ring, backa tillbaka. Välj verifiera senare eller nåt sånt, efter ett tag kommer kortet att vara aktivt.

Ett annat fel kan vara att du saknar uppgifter hos LF (telefonummer) logga in i internetbanken (helst via dator) och kontrollera dina uppgifter.

5. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Tack för råd, jag har dock redan försökt med detta, det går bara inte på något vis att kunna verifiera med BankID.
    Jag pratade nyss med LF banksupport, som säger att det står fel i anvisningarna att man ska kontakta sin bank utan det är Google som måste uppdatera systemet.

Google måste uppdatera sina system mot
    3D secure 2.1 alt 2.2.
    Tidigare plattform 1.0 funkar inte mot kortet.

Jag har meddelat Google support detta, så får vi se vad som händer.
    Jag har varit i kontakt med både Google support och LF bank support ett stort antal ggr om detta och jag börjar tröttna på det.
    Man har konstaterat att jag har inte gjort något fel utan det ligger troligen i 3D secure.

Fortsättning följer

6. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Byt bank. Funkar fint på Nordea tex.

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 989
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dom gånger jag aktiverat Google Pay/Wallet har det fungerat så som LF säger. Jag har kunnat verifiera mig i Bank-ID appen. Fungerar fint på LF för mig

8. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Kul att det fungerar för er. Det har det gjort för mig tidigare under alla år fram till i sommar, sen bara slutade det att fungera.
    Nu är inte Google Pay det viktigaste i livet, så lyckas inte supporten från de båda bolagen att lösa problemet, så får jag väl plocka fram bankkortet ur plånboken när det är dags att betala.

9. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Där ser man. Men jag tror ändå att bankbyte skulle kunna vara lösningen, om telefonbyte inte hjälpte.

Jag förstår att det är svårt att byta bank och att om funktionen inte är viktig så kan man ju lika gärna köra med kortet.

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    I så fall är det väl bättre att fixa ett gratis Curve-kort som i sin tur drar pengarna från godtyckligt bakomliggande kort.

matssoderstrom gillar detta.
  11. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag har också LF som bank och kunde aktivera Google Pay utan problem på min Pixel 7 som jag fick för en vecka sedan. Så det borde ju inte vara något allmänt Pixel/LF-problem tänker jag, men jag kan förstås ha fel.

Fick upp prompten om att ringa LF men fick samtidigt SMS från LF om att aktivera med Bank ID och det var bara att öppna Bank ID och godkänna och en kort stund senare var kortet aktivt i Google Pay.

Kommer ihåg att jag hade problem första gången jag skulle aktivera Google Pay, precis när det släpptes i Sverige och LF lanserade det i typ oktober 2018, då hände inte något när jag skulle verifiera och det kom inget sms från LF och jag kontaktade dem om det.. vet inte om de gjorde något då, de sa inte det iallafall utan de frågade bara om mitt telefonnummer stämde med deras uppgifter och när jag sen testade nästa gång så fungerade det och sedan dess har jag väl bytt telefon ett par gånger och fabriksåterställt ett par gånger också och det har aldrig varit några problem att aktivera Google Pay då.

12. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Tack för ditt svar. Tyvärr får jag inget svar från LF att identifiera mig via BankID, prompten att jag ska godkänna villkoren kommer upp och mobilen kontaktar banken och sen kommer svaret att det inte går att konfigurera.

Google support har slutat svara mig när jag återkommer om att det inte fungerar.
    LF försöker hjälpa mig utan att lyckas.

Jag är beredd att ge upp när det inte verkar gå att lösa problemet.

13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Märkligt.
    Jag vill minnas att jag läst om problem med LF och Google Pay/Wallet sedan flera år tillbaka. Är det rätt tolkat, att detta problem med Bank-ID-verifieringen inte riktigt är nytt utan har hängt med ett tag?
    Vem som kan fixa det vet jag inte, men om just LF är drabbat och andra bankers implementation inte har samma problem, så låter det ju som att problemet ligger i LF:s system i första hand.

Du skulle ju kunna prova att kontakta LF och Google i något mer publikt medium, typ skriva på Twitter eller Facebook, så att inlägget blir offentligt, gärna hota samtidigt med att byta bank och byta till Apple Pay eller något. Då kanske de skickar dig till second line support åtminstone, eller eskalerar ärendet högre.

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 989
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag känner inte igen det. Jag kan inte minnas att jag läst något om det. För mig har det fungerat alla år utan problem

15. LiamAhlborg

LiamAhlborg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    165
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 15
    Telefon 2:
    Apple iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S9
    Övrigt:
    AW Series 9 45mm + AirPods Pro

Låter som det är något strul på Googles sida, det är som LF säger att allt ser bra utifrån deras sida bara att google har något krångel. Man får nog bara vänta på svar från Googles support, men känns märkligt att du inte ens får upp något där du kan välja ringa banken eller verifiera med bank-id. Har du provat avaktiverat appen i inställningar, sen aktiverat igen och prova då?

16. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Tack för alla era svar. Jag har verkligen försökt allt som jag fått råd och tips att göra - ett flertal ggr och inget tycks fungera.
    När jag försöker lägga till ett kort kommer det inte upp något meddelande att verifiera med BankID.
    Meddelandena säger att informationen sparas när jag lägger till kort - mobilen kontaktar banken - det kommer ett slutligt meddelande att det inte går att konfigurera kortet. I detta sista meddelande står att jag ska kontakta banken.
    I flödet av promotar får jag inget som helst meddelande att öppna BankID och verifiera. När jag öppnar BankID manuellt går det inte att verifiera mig med min kod.

Jag har felbeskrivit ärendet femtioelva ggr för både intresserade och ointresserade människor på både LF banken och Google support.
    Jag har fått ett flertal "goddag yxskaft svar" från både bank- och Google support
    Ärendet har bara gått i loopar fram och tillbaka till mig.
    Jag är verkligen tillbaka på ruta 0.
    De ända vettiga råd har jag fått jag fått från er på detta forum som försökt ge mig konstruktiva förslag.

Tack alla för hjälpen, jag ger snart upp.

Kanske en ny bank ändå vore en bra ide. Kanske en ny telefon från firman med ett halvätet äpple också vore en bra ide.

17. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du kan som sagt annars fixa ett gratis kort från Curve som automatiskt drar pengarna från ditt LF-kort när en transaktion sker. Förutom att du då får stöd för Google Wallet och Apple Pay med godtyckligt bakomliggande kort (oavsett om kortutgivaren har stöd för det eller ej) får du även lite andra trevliga funktioner (notis vid varje köp, billigare valutaväxling, etc.). Jag har kört så några år nu och det har fungerat klockrent.

18. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Återigen tack för tipset. Får väl överväga det.
    Jag kanske ska tillägga att mitt bankkort fungerar som det ska, det är bara att plocka fram det och lägga det på kortläsaren.
    Fast det är väl det att jag fått en fix ide, att jag vill också få möjligheten att lägga mobilen på kortläsaren att fungera.
    Jag tycker att det inte borde vara så himla svårt för min bank eller Google att fixa.
    Annars går livet vidare med att använda mitt bankkort.

19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 581

MINA ENHETER

Har du provat att lägga in det i en annan telefonen möjligtvis på ett annat Google konto, typ sambo/fru bara för att se om det kommer någon verifiering (behöver ju inte godkänna den).

Antar att alla appar är uppdaterad, Wallet och BankID. Och att man provat att rensa cache och dylik, kanske till och med installerat om apparna.

Last edited: 3 nov 2022
  20. Janne S

Janne S Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256 GB
    Testat att försöka lägga in mitt LF-bankkort på fruns Samsung S21 i Google Wallet, det funkar inte att lägga till.
    Då lägger frun till sitt LF-bankkort i Google Wallet i sin Samsung mobil.
    Det funkar klockrent, uppmaning att identifiera med BankID i flödet dyker upp och kan verifieras.

Men när jag försöker lägga till mitt LF-bankkort i Google Wallet i min Google Pixel 7 Pro fungerar det inte. Ingen uppmaning i flödet att verifiera på BankID kommer upp. Det enda svaret jag får i flödet är att det går inte att konfigurera.
    SUCK.....