Problem: Problem med Google Pay

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av apple95, 5 jan 2024.

1. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Ska försöka förklara problemet jag upplever så gott jag kan. Men jag har svårt ibland att formulera mig på ett bra sätt så har överseende med det.

När jag ska betala med mitt bankkort jag har lagt in så håller jag in wallet genvägen, kommer in på kortet så ska jag skanna men då måste jag verifiera med mitt fingeravtryck jag har lagt in, så jag gör det men då låser den upp enheten och tar mig vidare till hemskärmen utan att jag kan betala. Har provat att ta bort kortet och sedan lägga in det igen men det fungerar fortfarande inte. Testat både med skal och utan, har för övrigt ett Ringke Onyx skal. Jag måste alltså låsa upp telefonen gå in i Wallet appen via hemskärmen där apparna finns då är telefonen öppen och då kan jag skanna kortet?

Någon som vet om jag gjort något galet?! Det fungerade på min Pixel 7 Pro tills att för någon månad eller två sedan och nu samma med Pixel 8 pro.

Edit efter mer forskning kring detta så såg jag att man inte behöver låsa upp telefonen för att betala under 400kr men problemet är att det blir medges ej eller att det inte funkar alls eller som jag beskrivit ovan nämnda saker. Förut kunde jag betala men inte nu längre. Och det finns täckning på kortet.

Last edited: 5 jan 2024
  2. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

När jag ska betala med Google så öppnar jag telefonen och ser till att nfc är på lägger på telefonen på terminalen och vips betalning klar. Öppnar aldrig någon app först. Ibland får jag verifiera mitt fingeravtryck.

frassedylan, jabbeboy och jnsson gillar detta.
  3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 821
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är precis som du betalar med ditt vanliga bankkort med NFC. Belopp under 400:- behöver normalt inte verifiera köpet dock kan du åka på kontroll kontroller så att det är fortfarande i ditt ägo genom behöva verifiera det med fingavtrycket istället än kortet pinkod.

Lägger du ett kort på terminalen så kan du ibland behöva verifiera köp under 400:- med pinkod på kortet.

Det är samma sak med mobilen belopp under 400:- behöver du verifiera ibland under 400:- med pinkod.

Alla belopp över 400:- behöver verifieras.

Däremot ska du inte behöva öppna Google Pay appen förutom när du ska använda bonus medlemkort eller byta från ditt original bankkort till ett annat bankkort annars räcker det med vara på hemskärmen bara.

4. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Jaha så jag kan låsa upp telefonen och bara lägga mot kortläsaren?

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 514
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Det har man alltid kunna göra med Google Pay :)

6. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Det visste jag inte faktiskt, tack då vet jag det! Man lär sig något nytt varje dag ändå trots allt :teeth:

Droid_301 gillar detta.
  7. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 821
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Yepp det enda Google Pay du egentligen behöver öppna är på smart klockor, detta eftersom du normalt har klockan upplåst hela tiden tills du tar av dig klockan. Men på mobiltelefoner så räcker det med vara på hemskärmen.

8. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du kan kolla under Inställningar -> Anslutning och delning -> NFC -> Standardbetalningsapp att Google Pay är valt där.

9. plunken

plunken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Många ställen har olika inställningar för att kunna blippa med telefonen.
    På vissa ställen räcker det att jag tänder skärmen.
    Men andra ställen krävs det att jag låst upp telefonen.
    Och det är även om beloppet är litet. Flera av Ica butikerna jag besöker måste jag öppna telefonen.

10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 052

MINA ENHETER

Det allra enklaste sättet är att låsa upp telefonen på vanligt sätt, med sin pin-kod (alltså skärmlåsets kod), och blippa telefonen mot kortläsaren utan att först ha öppnat någon app eller liknande. Google Pay öppnas ju automatiskt då, som nämnts ovan.

Det fåtal gånger jag haft problem med google pay har varit när jag avvikit från ovanstående, t.ex. när jag försökt blippa från låsskärmen utan att ha låst upp telefonen först. Min bild är att felmeddelandena i såna fall kan vara otydliga, man vet inte riktigt vad som blev fel, det står inte på ett tydligt sätt. Så att låsa upp telefonen ordentligt brukar vara det bästa. I vissa fall, på några modeller, går ansiktsupplåsning bra. Men den metod som minskar risken för att något blir fel är att låsa upp med sin kod (tror även fingeravtryck brukade gå bra, men jag använder inte det längre så vet inte helt säkert).

jabbeboy gillar detta.