Problem: Problem med Google Timeline

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av srg, 25 feb 2024.

1. srg

srg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Är det någon mer som upplever problem med Google Timeline efter byte till S24U? Jag har alltid haft det påslaget på min S22U och det har fungerat bra, men sedan byte till S24U så är registreringen helt trasig.
    Jag kan sitta hemma en hel dag och timeline tycker att jag varit ute och cyklat eller kört bil i 17 timmar, fast jag inte rört mig.

Maps har samma inställningar som tidigare, precision location, ingen batterysaving etc. I "raw" historiken i timeline i en webläsare, som visar alla punkter som google registrerat mig på senaste dygnet, så är dom runt min lägenhet i en kanske 10m radie, som förväntat, även om timeline aktiviteten är att jag kört bil 2km i 7 timmar.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Bara för att dubbelkolla, du har inte en gammal enhet (typ din gamla S22U) liggande nånstans med platshistorik aktiverad fortfarande? Ingen utlånad telefon? Tänker om det kan vara någon annan än du som gjort rörelserna, på din gamla enhet.

Men på din beskrivning så låter det ju väldigt konstigt, om den registrerade aktiviteten bara är nära ditt hem. Kommer inte på någon förklaring tyvärr. Kanske något fel med telefonens gyro/sensorer, som gör att den registrerar felaktigt?

Vad visas i Google Fit, om du använder det?

De "2 km bilkörning" du nämner, menar du att det är registrerat precis vid din lägenhet, det är inte en sträcka på 2 km som rör sig bortåt från lägenheten?

3. srg

srg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nej den S22U jag bytte bort är factory resettad, och hade den varit igång någonstans hade det nog sets på timeline (se nedan)

Det här är t.ex. ifrån inatt och imorse, det är ungefär som det oftast ser ut. Fit, och Samsung Health, brukar stämma hyfsat överens om iaf antal steg, move minutes osv. Här har jag legat och sovit sedan igår medans timeline tycker att jag kört bil, 500 meter, i 8 timmar. Raw datan ifrån timeline visar mätpunkter rakt över eller i en max 10 meter radie från min lgh.
    Screenshot_20240228_070125_Maps.jpg Screenshot_20240228_070135_Fit.jpg

Väldigt udda. Jag är medveten om att Timeline inte är en exakt vetenskap och jag brukar ofta gå in i efterhand och editera när den registrerat mig på fel ställe som då oftast är kanske en affär bredvid där jag faktiskt varit eller liknande, men det här är så way off :)

Det som är än mer konstigt är att datan verkar finnas där någonstans ändå, för om jag t.ex. väljer att editera en uppenbart helt fel händelse som den på screenshoten och letar upp där jag faktiskt var någonstans, så föreslår timeline ofta automatiskt helt korrekta tider osv.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 241
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det går att ha den aktiverad på flera enheter samtidigt. Det har jag haft och den lyckades bra att visa hur jag rört mig under dagen där jag haft en telefon på mig och en hemma

5. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag har liknande problem, samt att den kan miss stämma rätt rejält på plats vart jag varit,

6. srg

srg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag kan uppdatera här att efter några veckor så fungerar timeline bra för mig igen, lite oklart varför. Jag fortsatte att rätta upp alla felaktigheter dagligen och efter tid så blev det bättre, så jag vet inte riktigt.

En konkret sak jag gjort är att kopplat bort Fit ifrån Health Connect, jag upplevde ett tag något som såg ut som att Google Fit kontinuerligt uppfattade "steg" rapporterade via Health Connect ifrån antingen Samsung Health eller Withings, som inte syndes i dom apparna själva, och som kunde vara typ statiskt 100 steg i timmen, dygnet runt, men som kanske gjorde att Fit trodde att jag rörde mig fast jag inte gjorde det.
    Det stämmer inte överens till 100% att det började fungera bra direkt när jag kopplade loss Fit från Health Connect, men det kanske finns en fördröjning där i att Fit måste lära sig ett nytt normalt betéende/baseline, jag vet inte alls.

Så jag har tyvärr ingen klockren lösning, men det fungerar som sagt för mig nu.