Problem: Problem med GPS vid geocaching C:geo mfl

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ayla85, 17 juli 2011.

1. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har problem med S2:an och geocaching, När jag använder c:geo eller annan geocaching mjukvara hänger sig avståndsmätaren i kompassläget.
    Avståndet börjar räkna ner men låser sig sedan efter några meter. Även kompassnålen pekar åt fel håll ovh visar inte rätt riktining.
    Det är som att kommunkationen mellan gps och mjukvaran låser sig. Detta händer både i Cgeo och en annat program Geobeagle.

Är det någon annan här som använder S2:an till geocaching och tycker att det fungerar bra?
    hade en desire innan och den fungerade klockrent med ovan nämda mjukvara.

Sedan tycker jag att S2:ans GPS är sämre än Desire, oavsett hur fint väder och 11 låste satelliter får jag inter ner felmarginalen till +/- 10m. Desire hade runt +/- 4m i appen GPS status och GPS test. Någon som har fått bättre nogrannhet än 10m?

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Den rapportade noggrannheten är en uppskattning från telefonen. Du kan inte jämföra olika telefonmodeller med detta mått! Frågan är istället om positionen är bättre än htc jämfört med kartan, det är enda sättet att jämföra noggrannhet på gps'er.

3. henrik.e

henrik.e Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder också SGS2 och c:geo men upplever inte de problem som du beskriver. Däremot kan du ladda ner ett par appar för att testa din gps funktion.

Den ena heter GPS Test och den låter dig bla se den täckning du har. Den kan även hjälpa dig med att få bättre gps lås. Det är dock mer än vad jag kan förklara så läs hjälptexten som följer med denna app.

En annan app är Gps Averaging som hjälper dig att få en mer exakt positionering. Som bäst har jag fått + /- 4,0 meter. Visst vill man ha bättre noggrannhet i c:geo men Gps Averaging kan vara ett alternativ.

Henrik

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. henrik.e

henrik.e Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Såg just att du redan känner till GPS Test. Om du går in under Settings och väljer Update AGPS alternativt Clear AGPS fungerar din gps bättre då?

Obs! Om du väljer Clear AGPS kan det ta upp till en kvart innan din telefon har skaffat sig ny AGPS info enligt vad jag har läst mig till.

Henrik

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kör också geocashing med min sgs2, och använder opencashing och groundspeaks app ... Inga problem.. Men bättre än 10m räcker ju gott för geocashing...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

6. Dot

Dot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade precis samma problem med KE2-firmware. Då stegade hastigheten också 2-3km/h. Efter uppgraderingen till KF3 har jag inte testat. Kunde vara ett bra projekt för idag om det inte regnade.

7. Dot

Dot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma problem fortfarande. Det står kanske 37m till målet, men när man vandrat så långt så står det fortfarande 37m, men i en annan riktning.

Jag har inte provat, men man kanske kan använda sig av riktningsvisaren och sedan använda skärningspunkten från två mätningar? Hur som helst är det tråkigt att den inte funkar som den ska.

8. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tog några cacher nyligen och då fungerade det ett tag, sedan hängde sig kompass och avståndsmätningen igen.
    Ibland hänger sig bara kompassen men avståndet tickar ner, då kan man få en aning vart målet är i alla fall. "Live kartan" verkar alltid fungera men svårt att navigera med precision med den.
    Verkar som om det händer ibland, fast krånglar mer än det fungerar.
    Provade både C.geo och Groundspeaks app.

Problemet har funnits oavsett firmware, just nu kör jag KF3.

9. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Intressant. Vilken mjukvara kör du? KF3?

10. ayla85

ayla85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ska pröva att radera A-GPS datan och se om det funkar bättre då. GPS averaging är bra, har använt den när jag lagt ut egna cacher. Får dock inte heller ner felangivelsen under +/- 10m trots öppen terräng och klart väder.
    provat med två olika S2:or. Den ena med KE1 och den andra med KF3.

Om man nu inte kan jämföra felangivelsen med detta mått varför finns den då?

11. Dot

Dot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Telefonen kör en kvalificerad gissning baserat på antalet "hörda" satelliter, hur de stämmer överens, var och ens bitfel-rate och säkert även på annan info från kalenderdatan. Om det står +-30 meter så kan den vara spot on. Om det står +-10 meter kan den vara 30 meter fel.
    Störningar i gps-världen kan vara svag mottagning av satelliter, signaler som kommer fördröjda efter att ha studsat på plana ytor (husfasader), och mixade signaler som både hörs direkt och dessutom studsade. Skulle man ha perfekt mottagning av ett antal satelliter behövdes antenner stora som paraboler. Signalerna är inte starkare än från tv-satelliter.

Men som en gissning stämmer den ofta bra. Har du möjlighet, så lägg telefonen på balkongen med laddaren inkopplad över natten och logga med nåt jogging-program. Ta sen upp kartan i Google Earth eller liknande och se hur stort område den har vandrat över under natten. Jag skulle gissa att den ibland varit 50 meter bort.

Test två borde vara att göra samma sak med flera GPSer samtidigt. :)

/Dick