Jag köpte mig en ZTE Blade från Comviq. Jag har stora problem med att förstå mig på GPS:n. Jag laddade ner ett GPS-test och enligt den får telefonen kontakt med upp till 10 satelliter, men den låser aldrig vid någon av dem. Inte ens om jag står på en fotbollsplan utan några störande byggnader runtomkring. Jag kan alltså inte använda några kart-appar och det känns ju irriterande. Jag var i kontakt med Comviq om detta men de hänvisar mig till tillverkaren. Med tanke på hur rörig deras hemsida är lär jag inte få några svar därifrån... Har ni några tips på vad jag ska göra?
prova installera en annan rom,det kan vara fel på programvara..jag kör cyanogenmod 7 med sygic nerladdade kartor och funkar prima..det finns massor av information hur man byter rom (programvara) i swedroid..
Jag antar att du väntar rätt länge för att få fix? Har för mig att det kan ta upp till 10 minuter om man har otur.
för det mesta problemen med GPS är mjukvarurelaterad..du ska inte behöva vänta så länge..testa Cyanogenmod
En gång tog det nästan en halvtimma, tror det var med swedish spring (2.2). Det har iofs bara hänt en gång..med swedish snow fick jag fix direkt.
@ TK71 Har du datatrafik igång? GPS:en låser mycket snabbare om den kan använda mobilnätet för en första positionering.
Aha... jag har telefonen ansluten till wifi här hemma men jag har laddat ner en app som ska hindra telefonen att hålla på att leta wifi när jag går ut. Och då är det ju 3G som tar över. Så det borde väl inte hindra GPS:n?
Börja med att aktivera bakgrundsdata under inställningar, konton och synkronisering. Kolla även här; https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=871267#post871267 Sen kan jag bara hålla med föregående talare att byte av rom är det bästa man kan göra för att få fart på GPS:en. Själv hade jag en så gott som oanvändbar GPS med stock 2.2. Därefter bytte jag till Ginger Stir Fry b26 och jag fick gps-fix efter ca 10 sekunder. Då med a-GPS avslaget! Testa en annan rom alternativt uppdatera din telefon till den officiella 2.3.5 om du inte vill bråka om garantin om det nu är HW-fel i din telefon. Det kan mycket möjligt vara så. Lycka till!
Tack för hjälpen, problemet ser ut att vara löst. GPS:n fungerar och kart-apparna går att använda. Vad jag gjorde? Återställde fabriksinställningarna. Det var lite pyssel, särskilt med att installera apparna igen. Men nu funkar det