Problem med Hinge

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av PositivaÅke, 15 maj 2024.

1. PositivaÅke

PositivaÅke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Efter 20 månader eller snäppet tidigare så har de blivit problem med gångjärnet så att säga, idag så gick de knappt av veckla ut telefonen, de lossnade en dubbelsidig tejp inne från gångjärnet. Tydligen ett problem med de flesta av Fold serien från samsung, några som säger att Samsung reparerar detta och andra som säger att de inte gör.

Kontaktade Halebop där jag köpte telefonen och de kunde inte säga om de fanns garanti kvar (misstänker att de bara har ett års garanti) så deras tips var att skapa ett ärende för rep men oavsett om de inte kan laga/hitta fel måste man betala 300kr. Misstänker att reparera detta kan bli kostsamt.

Någon annan som har samma problem med sin Fold??

2. Crampaz

Crampaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Jag har samma problem och vad jag förstår så har jag ingen garanti som täcker detta. Så jag är också intresserad av en ev lösning. Annars får.jag lämna in den:(.

3. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Vet ej om det är värt att lämna in om de ska kosta enorma summor för att sen eventuellt få samma problem 6 månader senare. Just nu vågar jag inte veckla ut telefonen i risk att man inte får igen den.

4. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    761

MINA ENHETER

Jag trodde Samsung alltid körde 2 års garanti på sina telefoner, åtminstone i EU? I så fall har du ju garanti kvar, för telefonen kom väl ut för mindre än två år sedan

5. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Vet ej hur de funkar då jag köpte telefonen via Halebop. Måste laga den via dom och vad de ger för garanti ville de inte delge

6. tictoc

tictoc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag är rätt säker på att du enligt Konsumentköplagen har rätt att välja ifall du vill reklamera varan via återförsäljaren (Halebop) eller via tillverkaren (Samsung).

Hatsune Miku gillar detta.
  7. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Hmm tåls att kolla upp, men då får vi se om Samsung är villig att reparera telefonen. Hört så många där Samsung inte vill reparera via garantin

8. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    761

MINA ENHETER

Jag har utnyttjat garantin direkt via Samsung flera gånger, bl.a. när autofokusen gick sönder på en S8, och då hade jag köpt den på Elgiganten. Tror inte ens de bad om kvittot för felet var känt och mobilen ganska ny (mindre än 1 år)

9. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Snackade med Samsung och de sa man skulle kontakta deras tekniska reparatörer, fina som heter Mcare repair. Så jag mailade dem och frågade om kostnader osv. Får se vad de säger.

Hatsune Miku gillar detta.
  10. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Fick du skadan reparerat via mcare? Läste deras recensioner och var inte direkt positiva.

11. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    761

MINA ENHETER

Nej, tror det hette "Samsung Service" och låg i Kista. Det var det "officiella stället" på den tiden, men de byttes väl ut

12. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Telia och halebop har alltid sålt samsung med 24 mån garanti och sen finns reklamationsrätten. Sen om samsung inte tänker laga grejer relaterat till det dom kan hävda är slitage på "hingen" så kanske dom inte bör sälja vikbara telefoner. det har ju tyvärr blivit svårare att få grejer lagat på garanti, hade ett ärende på en lur som fick gå till mcare flera gånger innan felet åtgärdades och ett jäkla meck att få tidigare servicar kreditierade.

13. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Aha ok, ja företaget som de har samarbete med verkar inte så seriösa. Vet ej om man vågar skicka in mobilen på lagning och sen måste betala minimum 670kr

14. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Så skulle du rekommendera att skicka in luren till mcare eller?

15. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Skulle inte acceptera att en lur för över 15K inte håller vid normalt användande längre än 20 månader. Sen vet man ju aldrig vad verkstäder kan påstå om slitage. Den luren jag skickade in till mcare fick jag tillbaka ”utan fel funnet” trots att det var ett känt fel på modellen så den behövde åka in flera gånger innan felet åtgärdades på garanti. tror dom flesta återförsäljare använder mcare som auktoriserad verkstad. Vet du med dig att du inte tappat luren eller misskött den på annat sätt skulle jag absolut stå på mig att den ska lagas på garanti. Halebopköpta telefoner kan lämnas in i teliabutik också har jag för mig, där kanske du kan få en initial bedömning om personalen tror att felet går på garanti även om dom inte är servicetekniker så har dom nog lite koll.

16. PositivaÅke

Mottagna gillanden:
    69
    Får en rejält dålig känsla av de företaget, har aldrig tappat den samt alltid haft skärmskydd på yttre och inre skärmen, haft skal på den sen dag 1. Men att de ska vägra repa en 20k telefon bara för den har en micro repa känns väldigt oseriöst samt sen begära 670kr.

Fick svar från mcare att om de är garanti ärende så är de gratis. Om inte så skulle de kosta 8k + 280kr frakt.