Problem med internminne

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av lofgren72, 2 januari 2011.

1. lofgren72

lofgren72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem med att få det interna minnet att räcka, trots att jag inte har speciellt många appar (i mitt tycke) installerade och har flyttat över alla som går till mitt SD-kort.

När jag går till "Hantera program" och kollar på fliken hämtade kan följande inte flyttas till SD-kortet (den knappen är "skuggad"). Någon som kan ge något tips eller se om något ser konstigt ut, alternativet är att radera en massa småappar och nästan bara ha kvar de förinstallerade.

Totalt sett är mitt internminne, enligt appen "DiskUsage", fördelat enligt följande:

Data (totalt minne) = 147,6 MB

varav:

Applications 80,7
    System data 46,4
    Free space 20,6

Här är så listan på mina "Hämtade program":

Adobe Flash player (11,0 MB) - kan ej avinstalleras, endast ta bort uppdat.
    Advanced Task killer 0,3 MB)
    AK Notepad (0,8 MB)
    AppSaver (0,5 MB)
    Calender Pad (0,4 MB)
    Gmail (4,1 MB) - kan ej avinstalleras, endast ta bort uppdat.
    Handcent Sms (4,6 MB)
    JuiceDefender (1,4 MB)
    DialerOne (1,0 MB)
    Google Maps (10,3 MB) - kan ej avinstalleras, endast ta bort uppdat.
    Market (3,9 MB)
    Skandinaviskt tangentbord (0,9 MB)
    Spotify (3,7 MB)
    SR Play (0,3 MB)
    Swedish dictionary (0,6 MB)
    Tv.nu (0,9 MB)

Totalt (44,7 MB)

Last edited: 2 januari 2011
  2. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du kan ju iallafall göra din telefon en tjänst genom att ta bort Advanced Task Killer och JuiceDefender som nog gör mer skada än nytta. 1.7MB över får du också. ;)

I övrigt kan väl bara tilläggas att utrymmet på Desire är riktigt klent, även om din lista var tråkigt liten. Jag har betydligt många fler appar installerad på min (varav många samma som dig).

Om du sorterar på storleksordning i telefonen - ser listan lika ut då?

3. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Om du rootar kan du använda apps2sd+ för att kunna flytta över fler apps till sd-kortet, eller t.o.m om du vågar skaffa s-off så kan du partitionera om internminnet så att du får mer plats för apps.

4. lofgren72

lofgren72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det grund för att Advanced Task Killer och JuiceDefender gör mer skada än nytta?

Är inte så sugen på att roota heller. Kan det hjälpa att återställa telefonen, även om jag inte är så sugen på att göra det med tanke på allt jobb det innebär (har gjort det en gång tidigare när telefonen blev väldigt "seg")?

5. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vad innebär "s-off"?
    Trodde man behövde ha ny ROM för att kunna utöka internminnet ut på SD-kortet.

6. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det finns ett patch-script som man kör från PCn som gör att det går att flytta alla nedladdade appar till SD-kortet, kolla runt bland de andra trådarna här i forumet. Kräver inte root.
    Kom ihåg att sätta telefonen i charge-only när du kopplar den till PCn.

7. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här är en evigt pågående fråga!

Lite läsning:

http://mobworld.wordpress.com/2010/07/05/memory-management-in-android/

Tråd på XDA i ämnet.

http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html - uttömmande och intressant!

Personligen har jag testat med TaskKillers/AppKillers men fick ingen effekt alls av dem så jag skippade dom. Sen läste jag på lite och fann ytterligare motiv för att inte använda dem eftersom Android faktiskt är ganska smart vad gäller minneshantering.

Det man kan fundera på är just gränsen för "för lite minne". Jag har inte upplevt min Hero som särskilt laggig, jag kör iofs en custom-ROM men ändå. Jag har just nu en uptime på 285 timmar och har ca 50 Mb ledigt över tiden.

Jag har inte testat den App som nämndes i XDA-tråden, Freememmanager, men det kanske är något att utforska? Det torde vara bättre att ställa om gränserna för Android interna hantering av minnet än att försöka lägga på en extra minneshantering.

/MiniHD

8. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad gäller ATK så sköter Android det programmässiga kretsloppet helt perfekt på egen hand (om man inte råkat fått in någon riktig skräpapp som är feldesignat, men då bör det avinstalleras och anmälas snarare) och JuiceDefender har jag själv kört innan jag visste bättre och det gav bara problem och ingen batteritid.

Däremot kan du vinna batteritid på att ta bort ATK, så en avinstallation av båda kanske ger mer effekt än båda installerade?

9. master_of_rock

master_of_rock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om man rootar men fortsätter att använda original ROM kan man använda app2sd+? Går i tankarna redan flera veckor nu.