Problem: Problem med kameran på Samsung Galaxy SII, röda ringar

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Texo, 31 okt 2011.

1. Texo

Texo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag köpte min Samsung Galaxy SII för lite mer än två veckor sedan och jag har märkt en jäkligt irriterande grej när man ska fotografera eller filma med den.

Varenda gång jag ska ta en bild eller filma i solljus, lampljus eller vad det nu är så blir det stora feta röda cirklar mitt i hela bilden. Det kvittar om det är svagt solljus eller svagt ljus från en lampa, det blir ändå stora fula röda cirklar på bilden och det är väldigt tråkigt med tanke på att den först och främst kostade nästan 5.000kr och att man har sett fram emot att ta lite snygga bilder nu när man har en ordentlig mobil.

Jag undrar ifall alla Samsung Galaxy SII är såhär eller ifall det är min som det är fel på? Jag hoppas verkligen att det är fel på min så att jag kan få den antingen lagad eller utbytt.

Är det möjligtvis någon som kan definera det här problemet med något namn eller något i den stilen så kanske man kan googla till sig lite information om det. Att googla röda cirklar, Samsung Galaxy SII har inte gett något vidare resultat.

Några exempel:

Kom igen nu alla ni med Samsung Galaxy SII, upplever/ har upplevt/ har hört talas om det här problemet eller är det min det är fel på? Alla kommentarer/tips eller vad det nu är uppskattas!

Last edited: 31 okt 2011
  2. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag skulle våga påstå att det är fel på din. Jag känner inte igen det.

Väldigt fina foto, btw.

3. Texo

Texo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket! Kul att höra att du gillar dom.

Ja jag tycker det är väldigt märkligt att det blir så. Har du/ni några tips på hur jag ska gå tillväga? Ska jag ringa till Samsung och prata med dem på något sätt eller ska jag åka tillbaka till Mediamarkt där jag köpte den och säga att det är fel på den eller hur bör jag göra?

Och som sagt, ifall det är fler där ute som har någon uppfattning om det så skriv gärna!

4. moffe

moffe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det där har varit diskussion mellan iphone 4 och 4s. 4 har detta problem och i 4s är det betydligt mindre. Har något och göra med lenserna. Tror inte att du får bort problemet genom att byta till en annan S2a.

5. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

blir det likadant när du inte tar en bild i motljus? tyvärr har vi inte sol här hos m,ig annars skulle jag marscherat ut och testat

6. pulkamannen

pulkamannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Risig bild, men testade bara lite snabbt och man ser såna ringar med min också. Syns bättre i verklig storlek.

bild.jpg

7. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Har du uppgraderat firmware på kameran? Den finns på Samsungs appen under tillbehör.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Provade att ta med dottern Xperia mini pro och min SGS II
    Hennes fick en lila och en röd ring.
    Min fick en röd ring. Ska försöka få upp bildern.

9. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    SE Xperia Mini Pro

SGS II:

10. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Nu försvann solen här annars kunde jag ha provat makens SGSII också.

Eftersom även Xperia mini pro visar ringar skulle jag tro att det är ngt fotofenomen och inte bundet till modellen.

red spots from sun? pic included - Photo.net Nature Forum
    "the red spots are a type of lens flare, in this case caused by internal reflections from the lens internal surfaces. "

11. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Bara för att den kostar 5000kr så är det ingen bra kamera i någon smartphone, tvärtom så är det mkt dåliga kameror om man jämför med dedikerade kameror.
    Att SGS2'ans kamera är lika bra eller bättre än de flesta andra smartphones gör den inte bra om man jämför med riktiga kameror.

Minimal optik & liten bildsensor (fysiska mått, inte antal megapixlar) ger helt enkelt inga bra bilder annat än under snälla omständigheter.

12. moffe

moffe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

13. peswe

peswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kunde inte ha sagt det bättre själv, tjtj. Även systemkameror kan ha problem med linsöverstrålning/flares/reflexer vid motljusbilder.
    /Peter

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Som uppföljning på mitt inlägg ovan:
    Här är en intressant (men teknisk) artikel om storleken på bildsensorer:

Digital Camera Sensor Sizes: How it Influences Your Photography

Galaxy S2 har en bildsensor som är 1/3.2'' dvs som den minsta rektangeln på första bilden, den arean är mer än 50 ggr mindre än arean på full-frame proffskameror som Canon 1Ds, bara detta gör oerhört mkt för bildkvaliten, om man sen kombinerar detta med bra optik och elektronik & mjukvara som är optimerad enbart för kameraändamål så blir skillnaden enorm mellan en bra systmkamera och en smartphone.

Det skulle var kul om det kommer lite större sensorer i fler smartphones, Nokia N8 har ju bäst (kan ju alltid diskuteras såklart) bildkvalite bland smartphones tack vare en 1/1.83'' sensor, det ger ca 3ggr större area än SGS2 (och de flesta andra smartphones).

Last edited: 31 okt 2011
  15. Saeon

Saeon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma sak händer hos mig! Tror inte att det är något fel på din.

16. izma

izma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det du får är klassiska flares. Har du sett hur en systemkamera ser ut? På objektivet sitter ett motljusskydd som nästan är lika stort som en tredjedel av objektivet. Prova att hålla en hand över kameran när du har ev lite motljus. Jag får till och med lägga på en hand på mitt motljusskydd för att slippa de där bubblorna. Om man nu inte vill ha dem där. De ger ju onekligen en karraktär till bilden.

Sen tycker jag du ska sluta fota solen (förutom svag kvällssol). Var rädd om din kamera på telefonen, oavsett hur bra/dålig du tycker den är så kan solen förstöra opitken.

Last edited: 2 nov 2011
  17. Texo

Texo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha okej, tack så mycket för svaren allihopa.

Nu vet jag i alla fall att telefonen är som den ska även ifall det inte är något vidare kul att ha röda cirklar mitt i bilderna. Jag tror att det var någon som undrade ifall de röda cirklarna finns med i bilden hela tiden, alltså även när jag fotar när solen inte är framme och där är svaret nej. Det är endast när jag fotar i direkt solljus eller mot en lampa eller liknande. Jag borde ha förstått att det inte är fel på kameran i och med att det endast är när jag fotograferar solen.

Här är en bild när det inte är sol bara för skojs skull:

Jag tycker det är rent ut sagt jävligt tragiskt att man inte kan fota i solljus eller ens mot en lampa utan att få stora röda cirklar mitt i hela bilden. Någon påstod att det beror på "Minimal optik & liten bildsensor" men då undrar man hur det har varit möjligt att fota solen så många gånger med min förra mobil som var en risig Sony Ericsson j10i2 utan att ha fått såhär stora så kallade flares. Hur kan det komma sig?

Här är några bilder som jag har tagit med min före detta mobil som var en Sony Ericsson j10i2:

Jäkligt märkligt. Och det var då som sagt den här mobilen:

Det var även någon som länkade till en hemsida där man kunde se skillnaderna mellan kameran på iPhone 4 och iPhone 4s och där hade 4s:en knappt några "flares" alls. Då undrar man, iPhone 4s har väl lika minimal optik och liten bildsensor som Samsung Galaxy SII?

Och till sist, izma hur menar du att kameran kan förstöra optiken, och vad är/gör "optiken"? Är ingen expert inom det ämnet om man säger så.

Last edited: 3 nov 2011