Problem med laddning

Diskussion i 'Samsung' startad av Petrollis, 4 aug 2013.

1. Petrollis

Petrollis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min tab har fungerat felfritt sen jag fixade ICS.

Nu hoppas jag att detta problem som uppkommit bara beror på laddare/sladd än själva plattan.
    Det som händer är att den inte reagerar när jag kopplar den till den laddaren som jag hittills använt http://www.photopoint.ee/en/product/24163/tabtools-universal-usb-wall-charger-30538, varken i avstängt eller påslaget läge.

Jag tänkte att den laddaren kanske har gått sönder, så jag testade en annan laddare som iof är svagare, men den kanske skulle ge iaf något.
    Det var den jag fick med plattan när jag köpte den förra året (begagnad) så jag vet att den funkat förut, även om det går segare.

När jag ansluter till denna laddare så beter sig plattan konstigt, den visar iof att den laddas i avstängt läge och har ett rött kryss i hörnet när den är påslagen (vilket är normalt), men den får problem med att känna igen mina rörelser på skärmen.
    När jag t ex ska låsa upp skärmen så reagerar den iof på trycket, men inte den svepande rörelsen, den blir helt enkelt obruklig med denna laddare eftersom det inte går att styra den.
    Tips?

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De du upplever är störningar i digitizern. Den störs av din laddare. Detta inträffar med billiga skitladdare och gissningsvis även defekta laddare, för jag antar touch funkar perfekt när inte laddaren sitter inkopplad? Jag har nämligen råkat ut för detta själv.

Byte av laddare löser problemet men köp en original eller kvalitet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

DruttDroid gillar detta.
  3. Petrollis

Petrollis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sagt och gjort?
    Gick och köpte en ny laddare idag.
    Egentligen ville jag ha en original-laddare från Samsung för att slippa sånt här tjaffs igen. Men mitt stressiga liv gjorde att jag köpte en laddare avsedd för Samsungs tabs från teknikmagasinet.
    Och se på fan, inte bara funkar den, den leverar mer kräm de föregående adaptrarna jag haft, trots att de alla har 2.1A? För första gången ser jag en vit blixt där nere, t.o.m med full skärmstryka :-)
    Utöver det så är sladden (den sitter fast i adaptern) längre än den korta USBsamsungsladden jag alltid fått anpassa mig till.

Tack för hjälpen!

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har forskat lite i detta eftersom jag har ett batteripack jag ville använda nu i somras för att kunna ladda i trädgården.

Samsungs specifika laddare, om jag minns rätt på spänningen, lägger ut en spänning mellan data+ och jord på 1.2V. Då fattar plattan att det bara är att ladda på. Man kan kringgå detta på två sätt. Det ena är att köpa en liten mellansladd som fixar spänningen på data+ eller så kan man löda själv, då kapar man en förlängningskabel och ansluter en resistor (minns ej resistans) mellan plus och data+ och en annan resistor mellan data+ och jord. På så sätt kan du få rätt spänning på data+. Tänk 2 resistorer, samma resistans, spänningen mellan dem och jord lika med halva spänningen, i detta fall 2.5V osv.

Men det enklaste är ju att köpa en, den kan man sen använda på alla USB-laddare man hade sen tidigare.

Hittas bland annat här för $3.40: http://dx.com/p/usb-male-to-female-...or-samsung-galaxy-tab-p7500-more-black-127843
    Just denna är den jag köpte och kan verifiera att den funkar. Lite varning för att leveranstiden var runt en månad

EDIT: Förtydligande, utan spänningen på data+ får man det förbannade röda krysset på batterisymbolen. För att löda själv finns diy-guider på nätet, bara att googla

Last edited: 16 aug 2013