Problem med min Ray!

Diskussion i 'Xperia ray' startad av MeRay, 18 okt 2011.

  1. MeRay

    MeRay Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är ny på såväl smartphones, Android och här på forumet. Har skaffat mig en SE Ray. Gillar den skarpt än så länge. Men. Den beter sig lite märkligt. Vissa gånger när jag tar upp den ur fickan, är den helt död, dvs den har stängt av sig. Andra gånger startar den om sig själv gång på gång. Och ytterligare andra gånger får jag felmeddelandet att SIM-kortet är låst och jag bedes låsa upp det. Strax därpå kommer den gula varningstriangeln upp och SIM-kortet måste låsas upp igen.

    Vet inte om det är problem med telefonen eller om det är SIM-kortet som bråkas, så jag postade här i SE Ray-forumet. Ngn admin kan kanske ev. flytta tråden om jag valt fel ställe för min post.

    Det börjar dock bli frustrerande, så tänkte höra om ngn har upplevt samma problem och ev. har några tips på vad jag kan göra innan jag går tillbaks med den.

    Tacksam för svar!
     
  2. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Pröva att avaktivera pinkoden på simkortet.

    Har svagt minne av att det finns en bug i Ray och pinkod på simkort, är osäker på hur det yttrar sig dock. Fast kan kanske vara en sak att testa för att utesluta.
     
    MeRay gillar detta.
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har du uppgraderat den till 2.3.4?

    Var inte det om man körde CM?
     
  4. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  5. MeRay

    MeRay Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den kör 2.3.4. Och jag har stängt av PIN-koden till SIM-kortet, så får vi se om det hjälper!

    Tack för tipset!
     
  6. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Provat ett nytt simkort. Hjälper inte det så är nästa steg service.
     
  7. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Håller med helt, sådär ska inte telefonen fungera, det låter som om du fått defekt telefon, eller att simkortet är gammalt :-(.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det kan ju som sagt vara en telefon som inte fungerar som den ska. Det vore ju lite väl bra ifall ett företag som tillverkar hårdvara klarar av att leverera till 100% och inte göra ett enda misstag i tillverkningen :)
     
  9. UglyMan

    UglyMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem med min Ray. Hade bara haft den i ca 1 vecka innan den började bete sig likadant. Fick min Ray via TELE2, som hänvisade till deras mobilleverantör i Göteborg, när jag berättade om problemet. Jag kunde skicka upp mobilen på service om jag ville, men ngn ny fick jag inte.
    Hur kul är det att vara av med sin nya lur ett par veckor om det nu är ett fabrikations-fel, som det verkar.
    Ska iaf testa om det hjälper med dom tipsen i denna tråden, innan jag skickar iväg den på "service"
    Återkommer med resultat.......
     
  10. jonero

    jonero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag har samma problem med min ray, det började efter 2 månader.
     
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ingen av er som provat och blåsa rent luren genom att reparera den i PCC eller SEUS?? Kan ju vara värt att prova innan ni skickar iväg den.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  12. Nian

    Nian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag och min sambo köpte varsin Ray härom dagen och min funkar till 100% men som ni nämner här ovan så gör min sambos telefon likadant.

    Att det står att man ska låsa upp simkortet beror ju på att det är låst med pinkod och har inget med problemet att göra, likväl den gula triangeln den talar bara om att ens uppkoppling är borta vilket den så klart är då telefonen precis varit avstängd.

    Det är förmodligen något med mjukvaran, ska testa att försöka reparera den och återkommer med resultat.

    Är det någon annan som fått en lösning på detta problem?
     
  13. Droid119

    Droid119 Guest

    Testa alltid med en återställning. Det brukar lösa det mesta.
     
  14. Nian

    Nian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har testat det nu men det fungerade inte. Försöker hitta repair alternativet i PCC nu men hittar inget.
     
  15. Nian

    Nian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde en reparation i PCC och nu verkar det fungera.
     
  16. Droid119

    Droid119 Guest

    Bra att det löste sig:)
     
  17. UglyMan

    UglyMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu haft telefonen i ca 2,5 vecka utan strul. Det enda jag gjorde var att ta bort pin-koden, så löste det mina problem iaf. har även gjort en uppgraderingen som föreslogs. Hoppas ni andra får rätt med era också. Tack för hjälpen!
     
  18. jonero

    jonero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @uglyman
    Problemet är inte löst om man ta bort pin koden, det märks inte längre skulle jag säga istället.
    Problemet är bara att vem som helst skulle kunna använda ditt SIM kort om du skulle blir av med telefonen.
     
  19. Forward2

    Forward2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu inne min hos Elgigantens service verkstad för 2:dra vändan...köpte den för ca 1,5 månad sen. Sist så sa dom att det var mjukvaru fel! Den var alltid avstängd när man plockade upp den, fick alltid hålla på och låsa upp den mm. Är ju inte så bra när man har företag och enda numret till firman.
    Är nu på g och hämta bort en annan ny lur på ett helt annat ställe än Elgiganten.
    Men man fick ju låna en lur.....Liten LG från tidigt 2000-tal ser knappt skärmen. Bra service tänk där Elgiganten!
     
  20. Nian

    Nian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min sambos fortsatte att krångla så vi skickade in den på service hos Netonnet, fick reda på idag att dom inte hittat något fel på den och den är på väg tillbaka. Ger mig fan på att den kommer att fortsätta krångla när den kommer tillbaka.