Problem med MMS

Diskussion i 'Wildfire' startad av Hallonsorbet, 31 jul 2010.

1. Hallonsorbet

Hallonsorbet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har en Wildfire med Tele2 som operatör. Det går ej att ta emot MMS, det står bara "message not downloaded" i notifications och jag har försökt att ta emot deras automatiska inställningar, men de hävdar att det inte finns till min telefon. Nästa steg var att kolla er Wiki, och jag har ställt in allt exakt som det ska vara, MEN jag har två olika APN - en som heter Tele2 WAP och en som heter Tele2 MMS. Det står längst upp på Wikin att jag ska ha en, men om jag har två och de har samma inställningar eller överlappande inställningar så ska det funka ändå.

Hmm? För övrigt har jag svårt att få 3G-täckning också, trots att jag befinner mig mitt i stan (Helsingborg, ganska stor stad) och har inställningarna rätt... Något jag missat kanske?

Tack!

P.S. Jag har surfpaket medium, upp till 6 mbit/s och 1 gbit gräns/månad. Jag är långt från gränsen än.

2. Vetauriel

Vetauriel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du kontaktat tele2 och dubbelkollat att du har rätt uppgifter inställda? Hade lite problem att få igång det på min med fast med Halebop, men fick hjälp av supporten

3. Hallonsorbet

Hallonsorbet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Varsågod och sätt idiotstämpeln på mig, jag tänkte inte alls i de banorna... Jag återkommer med resultat, ska plocka upp luren & ringa dem nu!

De hade stängt :/ får prova i morgon igen. Återkommer!

4. VipMartie

VipMartie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte bara tele2, utan tre hävdar också att dem inte har auto-inställning till wildfire. Har dock inte brytt mig om att kolla inställningar då jag sällan skickar mms ändå. Men skriv gärna om du lyckats lösa det :)

MVH / Martie

5. Bolin

Bolin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har tre och jag kan båda skicka och ta emot MMS men däremot så strular det ofta en del. Framförallt vid mottagandet av MMS. Ofta när jag får ett MMS av någon så kommer det även samtidigt ett MMS ifrån en annan kontakt, trots att denne inte skickat något. Det är ett tomt MMS där det står att det inte gick att ta emot meddelandet.
    Får ofta också "Allmänt nätverksfel" vid mottagande av MMS...

Någon mer som upplevt detta?

6. markku81

markku81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, faktiskt. Jag tror att jag har lokaliserat problemet dock. Är man ansluten till ett Wifinätverk så kan man varken ta emot eller skicka MMS. Stänger man av Wifi så funkar det... Någon mer som märkt nåt likadant eller vet hur man löser detta?

7. richiewildfire

richiewildfire Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har också uppmärksammat att det är en konflikt mellan mms funktionen och wifiuppkopplingen. Om jag kopplar bort wifi:n så funkar det att skicka mms (har inte tagit emot nåt mms ännu vad jag vet). Jag har en wildfire och min teleoperatör är tre. Känns lite beigt med den här typen av konflikt, hmm. Tar gärna emot tips på hur man löser detta mer permanent.

8. +46247

+46247 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har exakt samma fel på en helt ny Desire. Irriterande som sjutton när sådana här grejer inte är 100% fungerande. Det dyker upp fler och fler saker som gör mig skeptisk till Android och HTC. Börjar faktiskt allvarligt fundera på klanen iPhone men det tar emot något djävulskt.

Någon som vet om detta är telefon eller OS-relaterat?
    Någon som har en lösning på problemet?

9. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Jag tror det blir så att eftersom Wifi tar över Datatrafiken och MMS kräver Mobil Data dvs GPRS, 3G, HSDPA för att kunna fungera

När det gäller automatiska inställningar så skall de finnas direkt i programvaran och därför så behövs inte det

10. kaka

kaka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma bekymmer med tre och mms när jag är på wifi, och det swedebear säger låter ju logiskt till viss del, men det jag inte fattar är hur telefonen kan veta att någon försöker skicka ett mms till mig men inte kan ladda ner det (generic network failure har jag för mig den gnäller om), förklara gärna detta för mig!?!?

Luktar ju buggigt imo.

11. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

MMS-buggen försvann för mig i samband med uppdateringen till 2.2. Nu kan jag både skicka och ta emot MMS med wifi igång.

12. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Jag kanske missförstår dig, men telefonen får ju en signal från din operatörs MMSC "Hej du har ett MMS här att hämta" och då försöker den ju göra det

13. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Hade samma problem med det, har du stängt av WiFi?
    Vilken meddelande-app kör du med? Jag körde go-sms och när jag öppnade vanliga meddelande-appen så funkade det efter ett par minuter.

Mvh

14. +46247

+46247 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fungerar det fortfarande klockrent med WiFi påslaget? För mig fungerar det som sk*t även efter uppdateringen. Man kan ju tycka att sådant här borde vara kodat så att MMS alltid kopplar över till 3G/GPRS/GSM för att hantera den data som måste laddas ner då detta faktiskt är ett grundkrav för att det skall fungera. Får man samma fel oavsett hårdvara och operatör, det är frågan?
    Jag gissar att svaret är ja, eller är det så att HTC har missat något i mjukvaran till Desire?

15. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Ja det fungerar fortfarande bra och har inte hänt en enda gång sedan 2.2 att jag varit tvungen att koppla ner wifi för att ta emot mms. Minns att det var otroligt irriterande.

16. ola.gth

ola.gth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har också jätteproblem med detta. Har Telia. Roligt är att sambon och jag köpte telefon samtidigt och där funkar det och min funkar INTE. ASjobbigt. Ligger och plingar hela nätterna igenom. Har slagit av ljudet. Får väl trava in på teliabutiken och kolla med dem. Grejen är att det funkar ibland. När man minst anar det. Och ibland - utan förklaring så funkar det inte. Inget stort problem då jag väl bara får 8 mms om året. Men ändå. Det ska fan bara funka!