Problem med MP3 uppspelning efter 2.3.3 uppdatering

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av MathiasE, 4 aug 2011.

  1. MathiasE

    MathiasE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!
    Tänkte bara kolla om det är någon som har varit med om samma sak och kanske till och med sitter på en lösning.
    När jag satt på 2.1 så gick det bra att lyssna på MP3 på min X10, men efter 2.3.3 uppdateringen så hackar musiken till var 20-30e sekund och det är grymt irriterande. I övrigt så upplevs telefonen som mycket snabbare efter 2.3.3 men då jag använder min X10 med MW600 som mp3 spelare när jag cyklar till och från jobbet så vill man ju gärna att den funktionen skall funka också.

    Problemet uppstår oberoende av mediaspelare (har testat med medföljande mediascape samt Zimly) och det spelar ingen roll om jag kör MW600 eller trådade lurar, blir exakt samma sak.

    "hacket" upplevs som att den inte lyckas läsa mp3filen tillräckligt snabbt, kan väl jämföras med en dator som inte orkar spela en 1080p video utan att dras med lite stutter.

    Edit: har även provat att stänga av datatrafik ifall att detta skulle kunna störa på något sätt men det gör ingen skillnad det heller.

    Edit2: Upptäckte att detta problem finns även om jag spelar musik i lurens egen högtalare, dvs utan hörlurar över huvudtaget.
    Felet uppstår dock endast när skärmen är nersläckt, är skärmen aktiv så funkar det att spela musik oavbrutet, men man kan ju inte ha skärmen aktiv hela tiden, då går batteriet väldigt snabbt :P

    Edit3: Det jag provat än så länge för att åtgärda problemet är:
    root för att lägga in SetCPU och SD Increase, hjälpte lite men inte mycket.
    Har formaterat om mitt SD kort utan resultat.
    Installerat om telefonen via SEUS utan resultat.
     
    Last edited: 7 aug 2011
  2. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Faktiskt rätt störande. Använder PlayerPro och har inte provat i nån annan spelare.

    Har jag skärmen tänd så funkar det, som du säger.

    Det blev värre sen jag uppdaterade till 2.3.3. I 2.1 hände det ibland, kunde hacka till var 10 minut eller så. Nu är det ett par gånger i minuten.


    Lyssnar en del på ljudböcker i Ambling Audiobookplayer och där funkar det även när skärmen slocknar. Det är Mp3-filer där med.
     
  3. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mm.... är inte detta lite samma ämne som BT-problemet som någon också skriver? Skulle det inte gå att baka ihop de två i en och samma tråd? Men du har rätt, det är ett problem som inte bara händer med BT.
     
  5. MathiasE

    MathiasE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo men såg inte den tråden innan jag skapade denna :)
    Hoppas bara att SE tar tag i detta, vill ju kunna lyssna på musik med mobilen utan att behöva nedgradera till en äldre android version. Men verkar ha blivit lite bättre efter lite tweaks i SetCPU samt SD card boost tweak även om det inte löst problemet helt.
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är sådant som händer å fötter ibland. :) Men någon snäll admin kanske kan fixa det åt oss? Aha, kan det alltså vara självaste minneskortet som är förlångsamt menar du? Kanske skulle bli bättre med ett snabbare minneskort?
     
  7. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    jag har detta problem också, skrev om det i Gingerbread tråden, det skumma är att för mig (i Youtube te.x ) där ser man ju att buffringen är klar, och ändå hackar ljudet emellanåt så det är ingen lagg/buffringsproblem som jag kan se det.
    Har även märkt att när jag kör google navigering med röst så hackar rösten...skitstörande....ska prova tipset ovan om att stänga av skärmen o se vad som händer då.
     
  8. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Var och tränade idag och lyssnade på samma musik som alltid. Den som har hackat sen 2.3.3.

    La märke till att det inte hackade idag, eller möjligtvis nån enstaka gång under 2 timmar.

    I går kväll la jag in den här nya launchern från Ray.

    Har inte provat nåt mer så jag kan inte säga om problemet är löst eller om det bara råkade funkade bra idag... men värt att fundera lite på kanske? Nån annan som lagt in nya launchern och provat att spela musik?

    Jag använder som sagt PlayerPro för Mp3.
     
  9. MrKingLouie

    MrKingLouie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    prova att installera senaste SE launcher(den från Ray), verkar som den är bättre vid uppspelning av musik
     
  10. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
  11. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Provade google navigation och avstängd skärm, ljudet hackar iaf.

    Vi kanske ska börja bena ut vad dom gemensamma nämnarna är?

    Jag skulle persnoligen vilja veta om någon har detta problem som uppgraderat 2.3.3 via SE och inte via Flashtool

    Jag själv har kört i 2.3.3 NCB via flashtool.
    Jag kör GO Laucher (ska prova med någon annan launcher se vad det ger.)
     
  12. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag uppgraderade via PCC och fick liknande problem. Det blev bättre, men inte bra, efter att jag reparerat mobilen två gånger. Sista gången flashade jag om till Nordic generic via Flashtool och blev i princip av med ljudproblemen. Spotify råhackar dock fortfarande.
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag installerade via FlashTool och har detta problem. Ljudproblemet finns inte när man ser på youtube eller samtal. Bara när ljudet går via minneskortet. Kan det vara långsam läsning som det handlar om? Någon som testat streama musik via spotify?

    Edit: Testade precis streaming via myspace och inga hack. Problemet måste ju bero på minneskortet? Vilken klass har ni som har detta problem, och vilken klass har ni som inte har problem?
     
    Last edited: 6 aug 2011
  14. Hoggeman

    Hoggeman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Samma här...låter som sångaren stoppat huvudet i muggen..skumt är det..
     
  15. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressant, jag kör med original kortet man fick med, ingen aning om vilken klass det har.
    Jag har dock beställt ett Lexar class10, får se om det blir någon skillnad när jag petar i det, jag återkommer (restnoterat dock till den 18:e..)
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Den som medföljde var klass 2 för mig iallafall. :-) Vänta på att någon testar. hehe.
     
  17. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skulle snarare tro att det är något sorts mjukvaruproblem. Har någon felrapporterat till SE?
     
  18. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    det tror jag inte, men hur kan det vara ett mjukvaruproblem när det funkar klockrent för mig? Har ni testat den nya Xperia ray launchern det är den jag använder och som sagt lider inte av problemen ni nämner varken med stock spelaren, 3Musik eller spotify. Iofs så hade jag inga problem med original launchern heller.

    Sent from my Xperia™ X10 2.3.3 Stock! [want to follow my Google+ push gplus.to/Xperia84
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    När du säger Ray launcher är det den dära 2.3.4 launchern du talar om då? För den har jag installerad och har detta problemet med hack i musiken som spelas. Men som jag skrev nyss, hacken uppkommer bara för mig så fort något skall läsas ifrån minneskortet. Har inte testat att streama musik via Spotify använder den som bara som spelare med musik på minneskortet. Har däremot märkt att inga hack i ljudet uppkommer vid spelande på streamat material.
     
  20. MathiasE

    MathiasE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har även jag provat att installera Ray launchern och det hackar lika mycket plus att telefonen blev segare :/
    Kör med stock 2.3.3 uppdaterad via SEUS