Problem: Problem med MTP drivrutinerna

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by schteff, Jan 31, 2012.

1. schteff

schteff Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Har installerat om Windows 7 idag och tänkte koppla in GN'en igen. Har rootat den och så sedan tidigare, men kör stock-android (yakjuxw 4.0.1) fortfarande.

Problemet: När jag ansluter telefonen via USB så vill inte drivrutinerna installeras ordentligt.
    Nexusen identifieras bara i Device Manager under Other devices som "Galaxy"

Testat med både drivrutinerna från Windows Update och de i samsung_usb_driver_for_moblie_phones_v1_4_6_0.exe / Verizon_Wireless_I515_Galaxy_Nexus_USB_Driver_v1.4.6.0.exe

När jag ansluter med USB debugging så kan jag installera ADB drivrutinerna (från GN-usb_driver.zip). Men inte MTP.
    Nexusen identifieras i detta fall som "MTP" under Other devices.

Har testat avinstallera samsungdrivrutinerna fram och tillbaka flera ggr och även testat i felsäkert läge i Windows.

Om jag manuellt försöker "uppdatera" drivrutinerna från Device manager, och använder mappen där samsungdrivisarna installerades (C:\Program Files\SAMSUNG\USB Drivers) så möts jag av:
    Windows encountered a problem installing the driver software for your device
    Windows found driver software for your device but encountered an error while attempting to install it.
    SAMSUNG Mobile MTP Device
    The install class is not present or is invalid.
    If you know the manufacturer....

Och om jag försöker installera drivrutinerna via Windows Update så blir det bara "fail!!!" :)

Hjälp? Vad ska jag göra? :)

2. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Avinstallera allt, reboota, installera PDANet: http://junefabrics.com/android/download.php

MTP har väl dock ingenting med det att göra(?) Ser du telefonen i utforskaren som mediaenhet när du kopplat in den med USB? Då är MTP-drivarna ok. MTP ska fungera per default i Vista och 7, i XP finns det dock ett MTP-kit att ladda ner.

3. schteff

MINA ENHETER

Det trodde jag med, och det ska det nog. Det gjorde det innan ominstallationen av windows om jag inte missminner mig. Är lite lur på att det kan bero på att telefonen är rootad nu, ligger det något i det kanske? :)

Ska testa pdanet.

4. schteff

MINA ENHETER

PDANet löste tyvärr ingenting, visst, det går att tethra, men det behövs ju knappast på min stationära dator. Jag kommer fortfarande inte åt filerna på mobilen via utforskaren på något smidigt sätt...

Nej, men skulle säkert göra det om MTP drivisarna ville installeras :)