Problem med Nexus S

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Janptr, 22 jul 2011.

  1. Janptr

    Janptr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan
    Jag skrev detta inlägg på ett annat forum men tror kanske det passar bättre här.

    Någon som kan ge mig ett tips hur jag kan fixa till min mobil som ej går längre än till "Google" logo efter reboot? Har funkat perfekt i flera veckor men igår satte jag i en annans operatörs simkort och det var då det hände. Nu hjälper det ej att sätta in det ordinarie simkortet heller, mobilen är olåst och ej rootad. Har googlat och sett en del andra som råkat ut för samma problem men lyckats lösa det efter denna procedur:

    Sätt på mobilen med att samtidigt trycka volym knapp Upp och On knappen, man kommer då in till en meny där man med knapparnas hjälp väljer bland flera alternativ, typ Reboot, Clear cache, Wipe data-Reset to factory settings etc. Jag har valt att Wipe allt och kommer där vidare till annan meny som berättar om det som blivit gjort. Bl.a står det:

    E: format_volume: make_extf4s failed on /dev/block/platform/s3-sdhci.0/by-name/userdata

    Undrar varför det står Failed i texten?

    Som avslutning skrivs Data wipe complete. Det fallet jag läste om i ett forum löste det problemet men dock ej för mig. Efter omstart så kommer jag bara till Logot igen. Någon som har en lösning på detta problem? Köpt den på CDON och ej varit i kontakt med dom än men kanske det behövs pc och sync kabel all lösa problemet....Vore mycket tacksam för tips som kan lösa detta problem. Känns tråkigt att behöva skicka iväg den om det nu kan fixas med något litet trick.
    Mvh
    Janptr
     
  2. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Är du tekniskt bevandrad? Eller ja, har du grundläggande kunskaper kring datorer? I så fall rekommenderar jag dig att ta kontroll över telefonen genom att låsa upp bootloader (all data försvinner) och lägga in en egen recovery (tex [MOD][RECOVERY][6.11.11] Clockwork 4.0.0.2 New wipe & confirm menus. For ALL variants - xda-developers ). Gör du detta kan du egentligen lösa alla problem (och inte-problem) som kan tänkas komma upp. I denna recovery kan du tex lägga in en egen rom (operativsystem), om du inte vill ha annat än "orginal" går det såklart jättebra att göra det också. Telefonen är då fabriksny (sånär som på upplåst bootloader, som du också kan låsa igen om du vill).

    Läs guiden i min signatur eller den Vilanders guide här i forumet för hur du rootar telefonen. Du behöver inte roota (flasha in superuser-zipfilen), utan det räcker om du går igenom stegen "fastboot oem unlock" och "fastboot boot clockworkfilnamn.img". Egentligen borde det räcka med "fastboot oem unlock" då hela telefonen nollställs (ÄVEN "MINNESKORTET").

    Varför ha en Nexus om du inte trixar? :)
     
  3. Janptr

    Janptr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Anledningen till att jag ej brytt mig om att roota någon mobil är för att jag aldrig fått testa en som varit det. Så egentligen vet jag ej vad som jag missar:) Har fått igång ett ärende med supporten där jag köpt den men sånt kan vara segt, och dessutom kanske skicka iväg den ett tag. Men känner att jag behöver lite mer tid för att sätta mig inne i vad du föreslår. Men det jag testat har hjälpt en del som haft samma problem som jag läst på forum, men ej för mig. Finns det någon annan lösning med hjälp av sync kabel/pc etc?
    Mvh
    Janptr