problem med publicering av apk

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Lurv, 22 jun 2010.

1. Lurv

Lurv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har lite problem med att få ut en trevlig .apk... Jag kör som jag alltid har gjort via Export i eclipse -> export android project -> signerar med min keystore -> den kompilerar, paketerar och signerar utan problem. mailar jag den till mig själv får jag "attacment cound not be opened", lägger upp apk-filen på min domän så får jag "download failed"... Vad kan vara fel? den säger inget i DDMS när jag försöker öppna apk på något av sätten. samt appen funkar klockrent om man väljer "run" i eclipse och har luren inkopplad via sladd...

Jag har klickat i "unknow sources". kör Nexus One 2.1

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att du får attachement could not be open är helt normalt. Det får jag alltid när jag använder gmail.

En download failed behöver inte heller betyda att det är fel på filen. Du borde ha fått ett annat felmeddelande då.

Vad händer om du lägger din apk på minneskortet och installerar därifrån? (Via t.ex Astro)

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Edit: Removed (webbläsaren hickade och gjorde double post)

Last edited: 22 jun 2010
  4. Lurv

Lurv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har haft min N1a i snart 12 timmar... hur gör man?

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Att maila en apk-fil till sin telefon har jag aldrig sett något behov av eller ens provat. Vid några tillfällen har jag testat att tanka hem och installera .apk-filer från webben och det har fungerat bra. T ex beta-versionen som ligger som en .apk-fil på http://poolhem.se/files/

DDMS? Menar du att du först försöker tanka hem din .apk-fil till din PC för att sedan tanka in den i telefonen? Varför inte bara tanka hem den till telefonen direkt?

Om du har trassel med att tanka hem filen till din PC bör du fråga efter support för just din webläsare och/eller just ditt mail-program.

Normalt sett när man "publicerar en .apk" brukar det innebära att man laddar upp den på sitt konto på Android market.

m v h Henrik

6. Lurv

Lurv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag har lagt upp den på min hemsida för att mina vänner ska kunna betatesta den innan den läggs upp på market.

Jag kopplade upp luren mot datorn startade DDMS och sedan försökte jag dra hem den igen med hjälp av luren, LogCat säger inget vettigt fel.

7. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Bra!

Varför krångla till det i onödan?

Skippa det där med datorn. Strunta i DDMS. Din telefon har en inbyggd webläsare, använd den i stället till att tanka hem filen till telefonen.

m v h Henrik

8. Lurv

Lurv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

använder den inbyggda läsaren men eftersom den säger download failed kopplade jag in luren för att se om den säger något mer i loggen än vad som syns.

Helt frikopplad från datorn och lös ute i det fria fungerar det inte att ladda ner apk från min server. men lägger man det på minneskortet och installerar den vägen så fungerar det perfekt vilket bör väl visa på att apk-filen är okej?

9. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har du lagt till mime type för .apk i webbservern?

"application/vnd.android.package-archive"

10. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Om det fungerar att installera så är uppenbarligen apk-filen ok. Hur fick du apk-filen till din dator? Låg den på din dator för att du kompilerat den i eclipse där? Eller tankade du ned den till din dator med hjälp av en webläsare från din server?

Det som jag funderar över är om det är din telefon som inte kan hämta apk-filer med webläsaren eller om det är din server som inte kan servera apk-filer.

Min telefon kan hämta tanka hem apk-filen från http://poolhem.se/files , kan din telefon tanka hem den filen? Såvida du inte har telenor kontantkorts-abbonemang har du ingen större glädje av appen, men filen kan ändå vara ett bra test för att som om du kan tanka .apk-filer med din webläsare.

Kan du tanka din egen .apk-fil med en webläsare från datorn? I annat fall verlar det vara någonting som är felinställt på din server.

m v h Henrik