Problem med RCS efter nummerflytt

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Haxer, 6 aug 2024.

  1. Haxer

    Haxer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    För några veckor sedan flyttade jag mitt nummer (072...) till ett Comviq kontantkort. Sedan flyttade Comviq vidare numret till ett befintlig abonnemang (073...) som jag har 24 månaders bindning på.

    Allt funkar fint förutom RCS. Statusen är förvisso "Ansluten" men det är simkortets/abonnemangets ursprungliga nummer som visas (073...).

    Måste jag begära ett nytt simkort för att det ska lösa sig?

    Screenshot_20240806_193505_com.google.android.apps.messaging.jpg
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 749
    Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stäng av RCS och sen slå på det igen, då ska du kunna ange ett telefonnummer, ange då det nummer du vill använda RCS till. Att begära nytt SIM-kort behöver du inte göra
     
  3. Haxer

    Haxer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det har jag redan testat utan framgång.

    Vid aktiveringen visas först mitt korrekta nummer (Status: Konfigurerar), men ett par sekunder senare byts det till det andra numret (Status: Ansluten).

    Det kan tilläggas att numret jag inte vill använda finns kvar på "Mitt Konto" på Comviq. Ska jag be dom ta bort det?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 386
    Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur länge lät du RCS vara avstängt?
     
  5. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Rensa lite cookies i meddelande appen kan nog inte skada.
    Och som föregående år lite inne på, låt det vara av en stund.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 749
    Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om det inte hjälper att låda den vara av en stund så stäng av RCS och testa med att rensa data (nollställa) Google Messages appen. Nej, SMS:en kommer inte rensas då man kan byta sms app och fortfarande se alla meddelanden. Det skulle kunna vara så att appen bara dummar sig och behöver en återställning/nollställning av appen
     
  7. Haxer

    Haxer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    RCS var avstängt under tiden jag startade om mobilen, så ungefär ett par minuter.
    Nu stängde jag av RCS igen, rensade data för Messages och startade om mobilen. Det blev tyvärr ingen skillnad.

    Men testar att stänga av under natten så får vi se.
     
  8. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 593
    Mottagna gillanden:
    1 870
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är inga fel hos Comviq då?
    Om du skickar vanligt SMS, vilken avsändare blir det då? Om du ringer någon osv.
    Något i flytten som gått snett kanske.
     
    Last edited: 7 aug 2024
  9. Haxer

    Haxer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu är problemet typ löst. RCS funkar men det är fortfarande fel nummer i inställningarna, fast det har väl ingen större betydelse. Testade ju flera åtgärder samtidigt så vet inte vad som löste det problemet.

    Rätt nummer har visats för mottagaren hela tiden.

    Tack för alla tips!
     
    Buzz gillar detta.