Problem med reklamation från Proshop, vad kan man göra?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tenbin, 18 nov 2015.

  1. Tenbin

    Tenbin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Min sambo beställde en Z1 Compact ifrån Proshop i slutet på september och märkte omgående ett par stora fel på den, t ex att screen on-time konsekvent var <2 timmar, att power-knappen slutade fungera lite då och då samt att mobilen låste sig i flera sekunder och inte tog in någon input. Hon slutade då använda mobilen (som endast hade använts med plasten på i ~3-4 dagar).

    Hon ringde sedan Proshop och frågade om hon skulle skicka in den som DOA, ångerrätt eller RMA. Hur hon skulle gå till väga helt enkelt. De rekommenderade att hon skapade ett RMA-ärende vilket hon gjorde, och hon markerade även knappen som frågade om hon ville få en likadan produkt skickad till sig med att hon inte ville det.

    Sedan kom ett mail förra veckan om att de hade 'lagat' mobilen och att den var på väg tillbaka. Hon ringde då Proshop och förklarade att hon hade varit tydlig med att hon inte ville få tillbaka mobilen utan att hon var väldigt missnöjd och skickade tillbaka den för att få tillbaka pengarna som den första personen hon pratade med sade hon skulle få genom RMA. De svarade då glatt att de skulle skicka en ny retursedel så hon behövde bara hämta ut paketet och sedan smälla på nya sedeln och skicka tillbaka det.

    Efter att ha gjort det fick hon igår ett mail om att de inte kan ta emot mobilen i retur p g a repor på skärmen och att hon då bara kan få tillbaka 50% av kostnaden. Då hon i princip inte hade använt mobilen och då hon gjort det haft skyddsplast på så är det mer eller mindre omöjligt att hon ska ha varit anledningen till reporna men hon bemöts av en stenmur från Proshops support nu. Vad kan man göra?
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Ni tog ingen bild på telefonen innan ni returnerade den? Jag brukar/försöker som standard alltid fota sånt jag skickar för slippa onödigt tjafs.
     
    e7andy och bernard gillar detta.
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Efter 14 dagars ångerrätt har hon inte någon laglig rätt att häva köpet så vida det inte är så allvarliga problem med produkten att den inte går att använda på det sätt hon önskar. I det här fallet är det inte så utan säljaren har rätt att försöka laga.

    Om de faktiskt har lagat mobilen så är det rent juridisk svårt att göra något. Om samma fel däremot kvarstår så får den gå in på lagning igen. Om samma fel kvarstår även efter den lagning så får den skickas in på nytt för att säljaren ska se att det är samma fel. Då först kan vi prata om att häva köpet på grund av felaktig produkt. Säljaren kan så klart alltid häva köpet tidigare.
     
  5. Tenbin

    Tenbin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hon skickade alltså in den efter ett par dagar, dvs väl inom ångerrättens 14 dagar.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fast hon nyttjade inte ångerrätten utan skickade det som ett serviceärende. Meddelade hon att hon ville nyttja sin ångerrätt inom 14 dagar?
     
  7. Tenbin

    Tenbin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hon sade att hon ville det, och supportpersonen hon pratade med sade att hon istället borde skicka in den som RMA, att det var bättre för henne.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Dock har de ingen rätt att skicka tillbaka en lagad telefon med repig skärm om den skickades in felfri. Jag skulle bli riktigt jävla arg om jag skickade in min telefon på lagning för sen få en skadad skärm tillbaka. Även repa i chassit skulle jag inte acceptera.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Det skulle hon aldrig ha sagt ja till. Man ska alltid utnyttja ångerrätten (om man kan) om man inte vill få en ny eller lagad enhet. Att kundtjänst rådde henne till att skicka in den som RMA är inget konstigt. De vill självklart slippa ge pengarna tillbaka och istället reparera eller ge dig en utbytesenhet. Dock ska kundtjänst vara tydlig med vad det innebär dvs. att du inte utnyttjar ångerrätten för få återlämna enheten och få tillbaka pengarna.
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    RMA är bara en process för att hantera ärenden så exakt vad de menar med RMA vet bara de själva. Ångerrätt bör nyttjas genom att man gör en RMA för att det ska gå in i deras system.

    Om det hade varit min mobil så hade jag sett till att få hem den och göra en kontroll av eventuella repor och om den faktiskt är lagad.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte exakt vad RMA står för. Allt jag vet är att om jag har möjlighet att utnyttja min ångerrätt så ska jag göra det om jag vill returnera och inte behålla varan.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag håller med dig till 100%. Om man har kvar ångerrätten och något är problem så nyttja den. Dock kan man bli ersättningsskyldig om produkten har någon annan skada, ex. repor i glaset.
    Här verkar det som att ProShop går med på retur enligt ångerrätten med prisavdrag för de skador mobilen har. Då är frågan när skadorna uppstod (och om det verkligen finns några skador).
     
  13. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 677
    Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    RMA means "Return Merchandise Authorization"
     
    Droid55 gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det är jävligt synd att de inte tog en bild innan de skickade iväg telefonen. Jag förstår att det inte är en självklarhet för alla och jag hade säkert kunna göra misstaget själv. Dock försöker jag alltid att fota allt jag skickar vare sig det ska tillbaka till ett företag eller säljas till en privatperson. Allt för att hålla min rygg fri från falska anklagelser. Man kan verkligen inte lita på någon tyvärr.

    Om de däremot har rätt i att den var repfri när de skickade in den så ska de inte ge sig i första taget. Väldigt fult gjort av ProShop om de faktiskt har repat skärmen. De måste minsann också ha bevis som bevisar motsatsen dvs. att den faktiskt var repig när de fick den.
     
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Om det nu var skyddsplast på mobilen förstår jag inte hur displayen blev repad eller tog ni bort skyddsplasten precis innan ni skickade in telefonen? Det var väl inte så bra...
     
    Honda gillar detta.
  16. Tenbin

    Tenbin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte annat än hålla med, dock rätt svinigt beteende att försöka 'lura' kunder på det sättet då min sambo var tydlig med att hon inte ville få den reparerad utan få pengarna tillbaka. Med de problem hon hade med den så hade hon inte speciellt stor tilltro till den även efter eventuell 'reparation'.

    Jo, det blir ett redigt bildtagande vid öppnande av varor och innan retur nu tror jag, fult att man ska behöva det dock :(.

    Den hade börjat lossna i ett hörn då den skulle skickas tillbaka och hellre än att lämna den på så att det skulle fastna partiklar på det lösa hörnet som skavde mot skärmen (dvs just för att undvika repor) så tog hon av den. Så i just det fallet så kändes det lämpligare att ta av den.

    Vill tacka för alla råd och så också :)