Problem med samtalsvolym

Discussion in 'Nexus S - Allmänt' started by Blomsternisse, Jun 8, 2011.

1. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det bara jag som har fått rejäla problem med samtalsvolymen på Nexus S på sistonde? Jag kan knappt höra den jag pratar med, oavsett om jag kör med eller utan headset. Har testat att sänka samtalsvolymen till lägsta och höja till högsta under ett samtal men det gör ingen skillnad.

Min Nexus S har slutligen blivit min enda mobil som jag inte kan använda för att ringa samtal. Det är "rätt sämst" om man säger så.

Någon annan som har haft det problemet och har lyckats lösa det?

P.S. VoIP-applikationer som Skype och sipdroid fungerar alldeles utmärkt - bara vanliga samtal som har alldeles för låg samtalsvolym.

2. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen aning om det där, verkar som om någonting hängt sig. Länge sedan jag körde stock-recovery, men visst måste man väl kunna wipea där?

Testa annars att tillfälligt installera en app (tex https://market.android.com/details?id=com.cb.volumePlus ) som kanske löser hänget.

3. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Känner igen detta.

Jag har även problem med att högtalaren spelar musik/filmer löjligt lågt. När det ringer är det mycket högre.

Sen har min flickvän klagat på min samtalskvalité så fort jag har lagt in CM7. Varenda gång. Konstigt och märkligt.

(Jag har både ring- och mediavolym på max.)

4. Blomsternisse

MINA ENHETER

Tack för de små tipsen. Ska göra en backup på så mycket jag kan och sedan försöka mig på att återställa telefonmjukvaran till sitt grundtillstånd. Fungerar inte det så blir det väl att rota och testa CM7 eller MIUI. Skulle ingen av de sakerna hjälpa så åker väl Nexus S:en in i högen med gamla mobiler som jag inte längre använder mig av. :ehm:

5. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Överdramatisera inte nu

Har du lite datorvana är ju boot av custom recovery en smal sak. Därifrån kan du testa att wipea cache och dalvik, vilket för mig borde innebära att telefonens alla funktioner måste starta upp igen --> hänget kanske försvinner. Går inte det kör du en wipe på data och då återställs allting till grunden, vilket garanterat (ta i trä) problemet försvinner.

Notera att när du låser upp bootloadern, för att boota eller flasha recovery, försvinner allting på telefonen. Den blir fullständigt nollställd och problemet bör vara löst (du behöver alltiså inte boota upp recovery eller nåt). När du väl låst upp kan du fippla med cache och roms bäst du vill, men lås upp bootloadern och boota upp som vanligt så bör det fungera.

Sedan får du dramatisera bäst du vill :)

Ett annat alternativ är ju att lämna in telefonen där du köpte den på reklamation så gör verkstaden precis ovanstående. Felet verkar ju vara tämligen uppenbart...

6. Blomsternisse

MINA ENHETER

Hänget? Felet uppenbart? Verkligen? ;)

Jag testade i alla fall att låsa upp bootloadern för att blåsa allt, men det gjorde faktiskt ingen skillnad. Ljudet är fortfarande alldeles för lågt. Drar jag upp samtalsvolymen på högsta och sitter i ett helt tyst rum så är det knappt mycket högre än normal samtalston. Det fungerar inte vidare bra utomhus, speciellt inte på någon form av kommunal transport.

Tack för hjälpen ändå. Jag letar vidare (Google har inte heller gett mig några lösningar även om jag tydligen inte verkar vara den enda som har detta problem).

Kan väl bli så att jag blir tvungen att lämna in den hos Samsungs reparatör.

Ska dock testa på CM7 eller MIUI innan dess. Det ska bli intressant. :)

7. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Instämmer med TS, tycker det är väldigt låg samtalsvolym! Även ringsignalen är otroligt låg. Dock går det öka upp lite med vissa roms, men still..!

8. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lycka till! Med hänget menar jag att någon del hängt sig, tex någon drivrutin som inte lyckas starta då en del i cachen inte kan skrivas som kanske behövs. Bara spånar! Det är ju ingen hemlighet att en "drivrutin" till usb-port ibland slutar att svara o tex usbminnet hittas inte, men när man byter port hittas det o därefter fungerar båda. Jäkligt ovanligt, men ändå :)

9. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samtalsvolym SUGER big time. Har på högsta och hör halvbra. Hur ofta är det normalt att man ska behöva ha på högsta samtalsvolym. Är vi pensionärer eller?

10. Blomsternisse

MINA ENHETER

Någon som har testat med ett BT-headset och se hur det blir med ett sådant? Jag tycker i och för sig att de är fruktansvärt fula, men skulle det fungera så kan det ju vara värt att känna sig lite töntig då och då.

11. Blomsternisse

MINA ENHETER

Det slutade med att jag köpte ett Bluetooth-"headset" för att få högre samtalsljud. Samtalstonen är mycket högre nu och halva ljudstyrkan räcker gott och väl till samtal utomhus i stökig miljö.

(Det blev en Sony Ericsson MW600 som jag kan koppla mina vanliga lurar till och använda för att lyssna på musik också)

Alltså ingen riktig lösning, men i alla fall en "workaround". Bättre än ingenting. :P

12. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Underligt, skulle gärna prova och jämföra med min telefon. Upplever absolut inte volymen som för låg utan kör på kanske 6-7 på en skala om 10. Kanske har superhörsel dock :D

13. Blomsternisse

MINA ENHETER

Det är nog inget större fel på min hörsel i alla fall. ;) Jag kör normalt med lägsta mediavolymen på Nexus S:en när jag lyssnar på musik och så. Det är just samtalsvolymen som är helt trasig. Spekulerar endast, men det kan ju ha varit någon bugg i radiomjukvaran i någon uppdatering som bara uppstår på vissa enheter.

Just nu sitter jag på baseband I9020XXKD1 (allt som står i MIUI - ska leta vidare), om man nu skulle kunna dra några slutsatser från det. :P

Edit: Ska se om det gör någon skillnad att höja mediavolymen till högsta. De kanske har lyckats koppla ihop de två. :D

Last edited: Jun 10, 2011
  14. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
  15. Woolf

Woolf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker inkommande samtal samt ringtonen ifrån telefonen funkar iaf utmärkt för mig. Men sen jag har ringt lite, folk verkar ha svårt att höra mig dock.