Problem med SD-kort efter ny ROM

Diskussion i 'Magic' startad av Sir Anselm, 6 oktober 2009.

1. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag bytte från TheNano till MyHero 1.1.3, dels för att Snapphoto Pro fungerade konstigt, dels för att telefonen började tappa kontakten med SD-kortet till och från. Nu har det dock dykt upp ett konstigt problem.

Jag kopierade ner hela innehållet från SD-kortet till datorn innan jag bytte ROM, så att jag skulle kunna formatera minneskortet. Nu verkar kontakten mellan SD-kort och telefon vara stabilt direkt efter en formatering i telefonen, antingen i Recovery eller i telefonens egna formateringsfunktion. Problemet är att om jag kopplar in telefonen via USB och mountar kortet för att kunna kopiera tillbaka de filerna jag vill ha, från backupen som jag sparade på datorn, så funkar inte kortet igen.

T.ex. så kan jag direkt efter formatering öppna kameran, ta en bild och sedan se den i "albums". Kopplar jag sedan in telefonen till datorn och kopierar in bilderna jag tagit tidigare i samma mapp så kan jag, efter att ha kopplat ifrån telefonen igen, ändå bara se den första bilden, och försöker jag ta en ny bild med kameran så kan telefonen inte spara ner bilden på SD-kortet.

Det konstiga är att jag kan se de "inkopierade" bilderna med hjälp av Astro, men de dyker alltså inte upp i Albums, och kameran kan inte spara ner nya bilder.

Några idéer?

2. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Kan vara korrupt

Hmm, låter lite som om SD kortet är skadat. De har ju trots allt begränsad livslängd med avseende på antal writes de klarar och så.

Prova köra en scandisk på det i windows kanske, alternativt testa ett annat kort för att utesluta fel på telefonen eller ROM:en.

3. Sir Anselm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har nu kört in ION-ROM från AmonRA och då fungerar kortet perfekt. Eftersom jag hade ett problem med SD-kortet med The Nano's Hero-rom, telefonen tappade kontakten med SD-kortet ofta, samt med MyHero 1.1.3, så verkar det ju som att det är något med Hero-ROM:arna som strular.

4. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hade ett liknande problem, fast med mp3 låtar, efter att jag kopierade in de via usb kabeln, playern såg de inte... tills jag unmountade sdkortet, tog ut det och stoppade in det igen... då uppdaterades innehållet i playern...
    kanske samma sak med bilderna och albumet då?

5. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

har samma problem med nanos efter 1955 updaten, kortet droppar av lite då å då, å nu säger romen att SD kortet är damaged, men de funkar fint i andra enheter, är detta en bugg i operativet eller skall jag börja bli orolig för kortet/läsaren i telefonen?

6. Sir Anselm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kan nästan garantera att det inte är något fel på kortet eller telefonen. Jag bytte som sagt tillbaka till en Magic-ROM, och då funkadet det felfritt. Nu har jag gjort en ny installation av MyHero 1.1.3 och det verkar än så länge funka. Så testa att göra en helt "fräsch" installation, wipe innan update.zip, och sen formatera kortet, jag körde FAT32+EXT2+swap.

7. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    GrapheneOS
    Ni som haft problem med minneskortet, att det behöver formateras eller är allmänt korrupt, har någon av er SanDisk 8GB Class 2 kort? (kanske tom fått det med vid import av Magic från tyskland?)

Mitt fungerade helt okej i min Magic men efter någon veckas användning i Heron har det börjat strula och nu är det oanvändbart. Funderar på om det är fejk och har skickat iväg ett supportärende till SanDisk nu.

8. henrik_6

henrik_6 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Hur gick det?
    Jag har samma problem, och ja, det är ett 8GB SanDisk Class2

Frågade SanDisk, dom sa att det inte var fel på minneskortet, utan sa att det var fel på telefonen (och hänvisade till ett android forum med tråd om detta)

//H