Problem: Problem med SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Elemental, 15 jan 2012.

  1. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Hej Swedroid!

    Jag köpte en Samsung Galaxy SII på premiärveckan i maj förra året. Har varit väldigt nöjd med telefonen, men den senaste tiden har den börjat krångla och jag tycker det blir värre och värre. Det är massa småsaker som jag i längden blir sjukt irriterad över.

    * Den mest irriterande saken, som jag fått handskats med nästan sen jag köpte telefonen, är att nästan 50% av alla gånger jag trycker på hemknappen, så kommer Voice Talk upp. Voice Talk ska ju egentligen komma upp när man dubbelklickar på hemknappen, inte när man bara trycker en gång. Detta är sjukt irriterande, speciellt när man sitter på lektion och har hög Mediavolym, och så säger rösten "What would you like to do?" hur högt som helst.

    * På sistone har telefonen börjat starta om sig själv helt oförklarligt, både när jag använder den, men även när den bara ligger framför mig.

    * Det har hänt flera gånger att när jag tar upp telefonen ur fickan så ligger alla ikoner helt huller om buller. Bild: http://img341.imageshack.us/img341/5839/sc20111016144103.png För att få bort den här buggen måste jag starta om telefonen.

    * Ibland försvinner ikonerna Kontakter, GoSMSPro och Samtal från den nedre raden. Bara Program-ikonen finns där, och när jag trycker där är alla appar borta. Efter en stund kommer de tillbaka igen.

    * Flera gånger när jag startar upp telefonen fastnar den i uppstartningsvideon, med det stora S'et som lyser. Väntar jag tillräckligt länge kanske den till slut startar upp, annars måste jag ta ur batteriet och försöka igen.

    * En annan sak jag blir galen på är att ibland buggar det så att när jag trycker på GOSMSPro kommer jag in i Kontakter. Trycker jag på bakåt-knappen kommer jag till hemskärmen. Jag kommer alltså inte in i sms-programmet. Jag kan såklart gå in genom Kontakter och skicka sms till enskilda personer, men jag kommer inte åt meddelandelistan. Jag måste starta om telefonen för att detta ska lösa sig.

    * Ibland när jag är inne och skriver sms så hänger sig telefonen, den reagerar inte alls på touch-tangentbordet. Får trycka några gånger på hemknappen för att den ska komma till hemskärmen, sedan får jag gå in i sms-programmet igen.

    * Jag köpte rätt många appar när Google hade den där tiodagars-kampanjen i december. Sen dess har telefonen överlag blivit sjukt seg. Jag har även testat att flytta över så mycket som möjligt till SD-kortet för att se om det skulle bli någon skillnad. Köper man en såhär kraftfull telefon tycker man att den ska klara av att ha några appar utan att slöas ner såpass mycket.

    Köper man en telefon för 5k så vill man gärna att den ska fungera bra. Ska lämna in den till Elgiganten, men tänkte först höra om någon annan S2-ägare upplevt liknande saker?
     
  2. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Med tanke på att i princip allt du beskriver låter mjukvarurelaterat så hade jag nog rekommenderat att göra en fabriksåterställning först innan du lämnar iväg den någonstans... Formatera usblagringen, bocka ur backup och återställning från google och återställ den sedan...har du kunskapen att göra det så rensa cachen också.
    Du blir av med allt på luren men det blir du även om du lämnar in den så se till att göra en backup på dina filer.
    Mitt råd...
     
    Elemental gillar detta.
  3. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Okej, tack för rådet. Det är dock skumt, varje gång jag har försökt göra backup via Kies så har det blivit error mitt i överföringen. Vill ju gärna spara alla dokument, sms etc.
     
  4. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Dokumenten borde ligga åtkomligt om du gräver lite i utforskaren... Dina sms däremot är det värre med, bör väl dock finnas någon app på market för det.
     
  5. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    du nämner sms och GoSMS rätt många gånger, testa avinstallera det först då?
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tror absolut inte att det är fel på GoSMS faktiskt... Det jag tror är att det är ditt SD-kort som spökar... Jag använde Samsungs SD-kort till mobilen och skjutsade över några program då... Pajade hela mobilen men kunde som tur var lösa problemen så att jag kunde återställa hela mobilen igen och börja om från början... Så, SD-kortet är möjlig faktor...

    Det här med Voice-talk har jag också... Det vanligaste problemet som jag har läst om är smuts i USB-uttaget, så försök att rengöra där! (tryckluft eller något?)... Om du använder tryckluft så se till att inte få in alltför mycket kyla, och att det inte är olja i den! ;)
     
    Last edited: 15 jan 2012
  7. Oscar Almgren

    Oscar Almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sms backup+ eller något liknande heter en app på market som synkar dina sms till gmail.
     
  8. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Jag köpte ett nytt SD-kort, och efter det försvann de flesta problemen.
    Nu den senaste tiden har dock ett ännu mer irriterande problem uppkommit. Nästan varje gång jag startar telefonen är alla ikoner borta, både på hemskärmarna och i programmappen. Jag brukar vanligtvis få starta om telefonen 1-2 gånger för att ikonerna ska komma tillbaka. Nu har jag startat om telefonen 4 gånger sedan imorse, och fortfarande inga ikoner.
    Någon som varit med om något liknande? :/
     
    Last edited: 5 feb 2012
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER


    Det står en del om såna problem här o var på forumet och ofta är problemet att apparna är sparade på sd-kortet ?
     
  10. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Grejen är att jag inte har några appar i sd-kortet :/

    Jag testade gå in i inställningar och "montera bort SD-kort", och vips så kom alla ikoner tillbaka... detta måste ju alltså betyda att det är ett hårdvarufel, ett glapp eller nåt vid sdkortshållaren?
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Nu har jag själv inget sd-kort alls monterat på min SGS men på dotterns Samsung Gio sparas vissa appar automatiskt på sd-kortet. Man behöver/får inte ens välja vart man vill spara dom.

    Gå in på Inställningar-Program-Hantera program och välj "På Sd-kort". Där ser du om du har några installerade appar på sd-kortet, dom som är ibockade är sparade på kortet och dom som inte är i bockade är sparade i telefonen
     
    Last edited: 6 feb 2012