Fråga: Problem med smarta lampor till fasadbelysning

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Gurk2015, 27 sept 2025 kl 08:06.

1. Gurk2015

Gurk2015 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Jag har idag Nedis Smartlife-lampor som jag styr via app (Wi-Fi). Nu ska jag byta lampor i fasadbelysning för att även kunna styra dessa via app. Det är GU10-LED. Nedis har haft sådana lampor tidigare men de verkar svåra att hitta.
    Vilken IP-klassning behövs utomhus? Armaturen är sluten, men jag gissar minst IP21 – men Nedis lampor verkar inte uppfylla det. De flesta lampor verkar vara IP20.

Jag har också förstått att Nedis använder Zigbee och att man kan ansluta lampor från andra tillverkare som också har Zigbee.
    Hur fungerar det i praktiken – behövs en brygga, eller kan jag ansluta dem direkt i Nedis-appen?
    Att schemalägga belysningen i appen är det jag framför allt efterfrågar, fungerar det även med lampor från andra märken?

Tack för hjälpen!

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    519

MINA ENHETER

Det behövs ingen speciell ip klass på en lampa som sitter inuti en armatur som är ip klassad för utomhusbruk. Ja zigbee behöver en brygga. Det behövs en app som kan styra bryggan, vet inte om just nedis har detta.