Problem med Spica

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Dallebull, 13 jan 2010.

1. Dallebull

Dallebull Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej hej!
    Min första post här på swedroid och jag tänkte ta upp lite problem jag har med min älskade telefon och se om det bara är jag som lider av det eller om det finns någon fix.

Dessa problem upplever jag:
    *Applikationer jag har installerat verkar startas slumpis och gå i bakgrunden, utan syfte
    *Alarmet går ibland inte att stänga av då man inte får ur knapplåset
    *Knapplåset i största allmänhet funkar dåligt
    *Ibland ringer det och det går varken att svara eller neka samtalet
    *Ibland startar börjar Mediaspelaren spela musik då jag kopplar in headsetet
    m.m

Smågrejjer egentligen men störande...
    Annars är jag helnöjd men den känns inte "färdig" så att säga :/

2. Jontatas

Jontatas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hejsan!

Appar som körs i bakgrunden är väl oftast sådana som cykliskt gör saker, tex synkar mot en server eller liknande.
    Andra applikationer har jag aldrigt märkt att de kör igång.
    Problemet brukar vara att de flesta applikationerna inte har någon Close metod och därför ligger kvar.
    Går att lösa med en task manager iofs.
    Finns lite olika skolor i detta, de som menar att Android tar hand om apphanteringen, dvs. stänger det som behövs när man drar igång nya saker och att man absolut inte ska använda en task manager för att döda appar själv.
    Sedan finns det andra som hävdar att telefonen blir seg om de inte dödar appar själv, vet inte helt vad som stämmer egentligen.
    Om jag låter Android sköta det ligger mitt lediga minne runt 20 Mb, om jag "städar" själv mellan 55 - 65 Mb. Om det har någon betydelse egentligen låter jag vara osagt.

Knapplåset är inget knapplås utan egentligen bara skärmlås, dvs. knapparna fungerar även när telefonen är låst. Här håller jag med om att det är irriterande i de flesta fall, dock fint att kunna höja/sänka volym utan behöva låsa upp telefonen.

Har inte märkt av problem med att svara/neka samtal eller att stänga av alarm själv.
    Att den börjar spela senaste låten ibland vid i/urkoppling av hörlurar läste jag någonstans att det var en "feature" i Android 1.5 så jag tror inte Spican är helt skyldig där, kan ha fel dock då jag inte hittar en officiell länk som beskriver felet just nu.

Tycker inte telefon känns direkt ofärdig, det är en budget-lur, man får vad man betalar för och med tanke på priset tycker jag man får väldigt mycket.

Hoppas på en uppgradering till 2.0 eller bättre inom en snar framtid så kanske en del problem försvinner, sedan antar jag att Samsung jobbar vidare med att förbättra firmware även på budget-luren. :)

/J

3. Dallebull

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjo men det är konstiga apps som spel och grejjer som inte alls behöver syncas, kör taskkiler och stänger allt en gång i timmen typ... Lite störande att det börjar lagga då man spelar spel, eller i menyerna för att det är så lite minne ledigt :P

Hitta ett annat fel nu när jag var ute och gick,
    körde CardioTrainer och ringde ett samtal, telefonen rebootade mitt i samtalet :S
    Inte första gången telefonen får för sig att starta om utan vidare heller, hade väll varit ok om inte det tog sån tid att starta upp den.

Angående problemet då det ringer så börjar telefonen ringa utan vidare och man ser inte ens att någon ringer, och den ringer tills man endera sliter ur batteriet eller att den som ringer lägger på.

Jag vet att det är en bugdetlus och jag är extremt nöjd med den, prisvärd som få om man jämför med andra androidlurar :) Hoppas dock att barnsjukdommarna går över när uppgraderingen kommer :)

4. marcuspresident

marcuspresident Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har också varit med om att telefonen helt plötsligt ringer vem som helst och det går fan inte att avsluta samtalet.

Sen det där med låsknappen ska det vara så att när låsknappen är aktiverad att det då går att trycka på stäng av och "fligtmode, stängav"-alternativen kommer upp. Så är det hgela tiden och när man har telefonen i fickan så blir det ju "automatiskt" att den stängs av ibland...

5. Dallebull

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På min ringer det till telefonen, inte från :P

Wierd att den stängs av, har aldrig hänt för mig.
    Det är f.ö bara av/på och volym som funakr på min då skärmlåset är på.