Problem med tangentbord när man skall sms:a

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Glycol, 27 feb 2010.

1. Glycol

Glycol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en Spica igår. Och jag har problem när jag skall skicka eller svara på meddelande. Trycker man på meddelande och sen väljer en konversation med en person får man upp textraden där man sen skall trycka för att få upp skärmtangentbordet. I 9 fall av 10 tar det upp till en minut innan det går att trycka på den. Trycker man på den fysiska OK knappen kommer det direkt varje gång. Samma problem när man har använt appen växlare för att slå av eller på wifi tex. Så kan man ibland få vänta upp till 30 sekunder innan det går att trycka exit.
    Tangentbordet är också grymt segt vilket gör att man får vänta 2 sek. mellan varje tryck annars missar den bokstäver.
    Telefonen är köpt helt obunden. Och har såvitt jag förstår bara ren Android ingen branding.

Är det fler som upplever detta, eller är min telefon kass.

2. Ostkroken

Ostkroken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag upplever oxå att tangentbordet är segt vid sms-skrivning.
    Använder chomp-sms och skandinaviskt tangentbord

3. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag upplever att tangentbordet inte riktigt hänger med om jag verkligen skriver så snabbt jag kan, inte mycket att störa sig på! Switchers segar upp mot 5 sek, och min segar inget när man ska ta upp textfält. Testa först att uppdatera telefonen i pc-suite innan du byter den, min vart bättre på många punkter av det!

4. Glycol

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lyckades efter mycket krångel koppla upp den mot PC-studio. Vet dock inte om jag gjorde rätt. Men det fanns inga uppdatering. Verkar skumt då jag vet att folk har uppdaterat sina. Kan den bero på att min är köpt olåst på elgiganten. Och inte har någon branding eller vad det heter. Hur kollar jag om det är senaste mjukvaran?. Är helt ny på Android telefoner. Gillar den annars dock. Jag postar gärna info här om jag vet hur jag får fram den.

5. pierre.c

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

inställningar->om telefonen->basbandsversion.

jag har i5700XXIL2

och på kompileringsnummer står det CUPCAKE.XXILA

6. Glycol

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I min står följande info.

Programvaruversion 1.5

Basbandsversion i5700XXIL4

Grundversion 2.6.27
    root@dell1-desktop

Kompileringsnummer Cupcake.XXILE

Och en fråga till, kan man stänga av rättstavningen/ordlistan helt på Skandinaviskt tangentbord. Kanske är den som slöar ner, plus att ibland kan jag skriva ett ord, trycker mellanslag så byter den ordet till ett annat. Och det är sjukt störigt. Det är avstängt såpass att jag inte ser några ordförslag under tiden jag skriver, utan den bara ändrar ordet vid mellanslag. Sen så får man fel bokstäver ibland, ser att till k markeras, dröjer 3-5 sekuder sen skrivs någon annans bokstav in. Trycker backspace, inget händer, trycker igen, inget händer på ett par sek, sen raderas hela meddelandet. Jag pallar snart inte med denna telefonen längre. Allt annat funkar dock klockrent, utom kameran men den visste jag var dålig.

7. pierre.c

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är lite sådär när man skriver sms :P man får ta det lugnt om man känner att den håller på segar.. men om du vill ändra inställningar för skand.tangentb. så går du in i inställningar->nationella...->skandinav...

kanske är ordlistan som segar ner hade inte tänkt på det. Någon som testat?

Annars kan jag rekommendera slideIT som tangentbord, det är skönt. Eller denna som kommer från detta forum: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600&highlight=hero+tangentbord

8. Ostkroken

Ostkroken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker mig märka att tangentbordet är MYCKET segare om jag har telefonen liggandes ( bred display) än om jag håller den ståendes (smal men hög display)

9. Glycol

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. börjar fatta att det här drabbar de flesta med denna telefon. Jag får väl leva med det då. Jag är redan såld på Android. Har hittat de flesta appar och funktioner jag alltid saknat i telefoner förr.
    SKall testa några olika tangentbord :)

10. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Händer att min blir seg vid skrivande också, men en enkel omstart gör då susen.
    Sen är den lika rapp igen. Har inga som helst problem med att skriva snabbt, flyter hur fint som helst. Samma stående som liggande.
    Då har jag iofs. inte ordförslag, rättstavning och sådant aktiverat, om det kan göra någon skillnad. Kan även tänka mig bakgrundsprogram kan göra skillnad.

11. pierre.c

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Konstigt att såna här saker verkar skilja sig från telefon till telefon.. tycker ju alla borde vara identiska förutsatt att man inte har nån app igån som drar massa ramminne. Samma sak med batteritiden tycker jag, skumt..