Problem med tidsinställningar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mavro, 31 aug 2010.

1. Mavro

Mavro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hejsan,

Jag är en samsung galaxy spica 5900 användare (Android eclair 2.1). Idagarna har min kalender sagt fel tider med 2 timmars fel, och jag tror det kan bero på att jag manuellt ställt in klockan och tidszonen. Troligtvis så är det så att kalendern anpassar sin tid efter min tidzon och kalenderns tidzon. Men jag är osäker.

Jag försöker att ställa tillbaka till automatiskt nätverks läge men den ställer inte in sig rätt endå. Vad kan det vara för fel ? Jag formaterade nydligen telefonen och sedan dess har klockan strulat. Jag har själv skrivit in nätverksinställningarna (åtkommst namn etc) och internet fungerar utmärkt i övrigt.

Hjälp snälla :D Jag fungerar inte utan kalendern!

2. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är samma här, det skiljer sig 2 timmar :(

3. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

samma här, alltid haft.

4. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Tidszonerna är dessvärre felaktiga i listan. T ex är England GMT+1 trots att greenwich (Greenwich Mean Time = GMT) ligger i England! Dvs orten ligger en timme framför sig själv.

Själv har jag ställt telefonen på Bryssel, GMT+2 (trots att Sverige alltså är GMT+1) och sedan ställt in tiden manuellt. Funkar.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, det har hänt märkliga saker på somrarna sen ca 30 år tillbaka...

Om ett par veckor blir det precis som du säger att Sverige får tiden GMT+1. Nu på sommaren har vi dock tiden GMT+2 eftersom sommartiden innebär att klockan ställs fram ytterligare en timme.

Jag kan förstå det där med tidzoner eftersom jorden är rund och alla inte ser solen samtidigt, men sommartid eller "daylight saving" som det heter på utrikiska. Vilken stolle var det som tyckte att vi skulle införa det?

m v h Henrik

6. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    OT varning, visste ni att det var inte så väldigt länge sedan det fanns olika "tidszoner" i Sverige? Klockan var tolv på dagen då solen stod som högst. Men när järnvägen blev mer och mer utbyggd skippades detta då det blev ohållbart med tidtabellerna.

/qsec

7. swipe

swipe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det här är väldigt frustrerande tycker jag. Har också blivit tvungen att ställa om tiden manuellt. Hur ska man lösa detta på annat sätt? Sommartidsinställning är ju faktiskt en ganska simpel funktion att implementera tycker jag, eller?

Last edited: 12 sept 2010
  8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Under inställningar har jag ett val ikryssat "Automatic", "Use network-provided values". Med dessa inställningar får jag automatiskt rätt tid och rätt tidzon. Dock tror jag att denna information tas från operatören via GSM-masterna, kanske stöder inte alla operatörer detta?

m v h Henrik

9. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag tror att det egentligen ska stå UTC istället för GMT
    Anledningen är att GMT rör sig med en timme under sommaren medan UTC inte har någon sommartid.