Problem med touchknapparna?

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av Marten0615, 21 aug 2011.

1. Marten0615

Marten0615 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag köpte min xperia mini för ett par veckor sedan och är toppennöjd bortsett från ett litet bekymmer som kommer av och till, touchknapparna nedanför skärmen kan ibland få spelet! Om man lyckas låsa upp skärmlåset så ligger telefonen och vibrerar i handen oavbrutet som om man hade klickat på knapparna fram och tillbaka oavbrutet. Ibland slutar knapparna att fungera helt, går inte att trycka på någon av dem?!

Jag har haft original skärmskydd på sedan jag packade upp den första gången.
    Jag har testat att ta av det torka rent med en trasa och sätta på ett extra skärmskydd som jag fick med till skalet från skal-man men samma sak uppstår med detta också. Kör nu utan skärmskydd, fungerar bättre men samma problem kvarstår ibland. Och 95 % av tiden funkar det hur bra som helst!

Märkligt. Har någon annan varit med om något liknande? tips på hur man gör rent på bästa sätt? kalibrering?

MVH

Mårten

2. Mizz Mezz

Mizz Mezz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min tillbaka-knapp har krånglat av och till.
    Första gången den slutade att svara så installerade jag om hela telefonen och nu händer det bara nån enstaka gång.

3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Händer på min Nexus S också. Jag tror att det är medaljens baksida med kapacativa knappar..

Alla telefoner har en period i början fel hittas. De flesta löses genom en firmwareuppgradering
    som lär dimpa in snart.

// A

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    På vår så krånglade bakåtknappen.. efter fabriksåterställning fungerar den ok igen.

Vi har ju tre telefoner med kapacativa knappar men har aldrig! varit med om att det krångar med knapparna överhuvudtaget på de andra två.

5. moerot

moerot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem med min ST15i. När mobilen blir lite varm så får de nedre kapacitiva bakåt- och "inställnig"-knapparna fnatt. Jag upptäckte det redan samma dag som jag fick mobilen, men det var då så ovanligt att jag ignorerade detta. Nu räcker det med att mobilen är 10-15 grader och knapparna reagerar som om man spammade dem.

Den här youtubefilmen är identisk med mitt problem
    http://www.youtube.com/watch?v=J6LEKZx1SEs.

Jag har dels testat uppdatera firmware med update service, och dels testat roota mobilen och kört script från xda-forumet som ska lösa problemet. Inget av dessa har fungerat för mig.

Här är lösningen enligt xda-forumet.

Att nedgradera firmware till 0.42 med wotanserver verkar ha funkat för några.

Last edited: 7 apr 2012
  6. ddaavviidd

ddaavviidd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade samma problem, och många andra verkar ha haft samma. Mitt förslag är att man helt enkelt lämnar in den för reparation (kalibrering). Jag lämnade tillbaka min till NetOnNet, som i sin tur lät deras serviceverkstad Deltaservice i Arlöv fixa den. Det tog ca en vecka och nu funkar den som den ska. Menar inte att göra reklam för dessa företag, vet bara hur frustrerande det där problemet är. Det går att fixa, men strunta i alla hokuspokus-metoder på internet (någon föreslog att man skulle tejpa över ljusdetektorn...), lämna in den bara.

7. Zastoff

Zastoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Finns en inbyggd service meny som man kan ta fram med
    *#*#7378423#*#* där man kan testa dom flesta funktioner i telefonen.
    Mvh Zastoff

8. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nästa gång telefonen krånglar, prova sätta den i kylen (!) i fem minuter. Försvinner vibrationerna så problemet beror på överhettning i kombination med felaktig kalibrerade touchknappar. Sony känner till problemet men vägrar göra något åt det:

http://talk.sonymobile.com/thread/23778?start=0&tstart=0

XDA har en kalibreringshack för rootade telefoner. För väl hoppas ICS uppdateringen löser problemet för gott...