Problem med turbo-3g och tre.

Discussion in 'Allmänt' started by r0bber, Jun 4, 2010.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tydligen har tre gjort om sin prismodell för mobilsurf. Hade ett snål-g abb. för 90:- typ, nu kostar turbo-diton samma och det är det som står att jag har nu.

Problemet är att jag inte får nåt turbo. Har jag missat nåt jag behöver ändra på eller har tre klantat sig nån stans?

Har en magic 32b

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hur menar du nu? Har du provat med någon form av bredbandskollen/speedtest? Allt över 384kbit/s DL är turbo-3g.

3. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade samma problemet,kruxet var att där jag bodde fans det inget Turbo 3g

4. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

De bytte ju för flera månader sedan, har du inte märkt det förrän nu? :P

Själv hade jag samma, men jag märkte ingen direkt skillnad före lr efter bytet. Nu brukar jag ligga runt 3-4Mbps iaf.

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe, nja... Jag hörde nåt om det för ett tag sen, men har typ inte kollat upp det förrän nu.

Det ska finnas turbo-3g där jag bor. Pratade med kundtjänst, dem tyckte det var konstigt att jag aldrig kom över 0,3 Mb/s men eller under. Nu har de omaktiverat det för mig och har äntligen mätt upp över 360 kbps men bara typ dubbelt än...

6. Lethal01

Lethal01 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade problem när jag köpte mitt abb och kom aldrig över 500kbit, men bara ett samtal till kundtjänsten senare så var jag uppe i 3mbit

7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag misstänker att man måste prata med rätt person där...

Tidigare kom jag som sagt aldrig över 360kbps, men nu är det lite högre iaf. När ska 3g-loggan bytas ut mot ett h? Det kanske inte händer hos tre?

Har jag någon anledning att tro att det är nåt fel på telefonen? Har vart i Stockholm i helgen men inga Mbit-hastigheter än...

8. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter ju som något är fel då. Har du ett modernt simkort (iofs tror jag bara det kan påverka 3g/inte 3g). Jag har aldrig sett under 1,2Mbit i Stockholm.

9. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu är jag tillbaka i Linköping igen och nu är det tillbaka på ~360kbps igen. Känns som att telefonen aldrig får nån turbo-kontakt. Jag undrar om det är tre eller telefonen bara.

Nån som vet om data-ikonen ska visa h när det är turbo med tre? För det gör den ju inte för mig...

10. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    lånar tråd lite ,Jag undrar när telefonen ska visa H står bara 3G på min får ca 3mbit när jag provar.

11. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    H finns inte i vanilla android utan enbart i HTC versionen. Så med din nexus så kommer du bara se 3G.

12. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    oki det förklarar ju saken :)

13. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Har provat och kört en del med speedtest. Kommer aldrig upp över 0,38 Mbit i nedladdning, uppladdning indikerar 0,5 Mbit. Ringde kundtjänst och frågade. De kunde inte se något fel med mitt abbonemang, däremot misstänkte de att jag hade lite dålig täckning där jag bor även om deras täckningskarta indikerar full täckning och att turbo-3g är tillgängligt. Så de rekommenderade mig att testa på fler platser.
    Nu har jag testat på en par andra platser och jag får inte bättre fart. Fattar inte vad som kan vara fel. Kan det vara SIM-kortet som är för gammalt? Mitt är från 2005 har jag för mig.

14. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har också kollat täckningskartan och det ska finnas Turbo-3G+ som dem kallar det där jag bor, så att jag inte får över 360 kbps med speedtest är för mig oförklarligt. Har också ett 5 år gammalt simkort typ, så det får kanske bli till att ge kundtjänst ett försök till att pilla på sina växlar och allt vad det är. Och sen kanske begära ett nytt simkort..

Förstår inte varför simkortet inte skulle klara av högre hastigheter än 384 kbps bara...

15. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Simkortet i sig har inget med vilken hastighet du kan köra, har du stöd för 3G/HSPA så har du. Vad som sedan styr hastigheten är systemen bakom som hanterar data trafiken.

Att ni inte kommer upp i mer än 384kbit/s kan bero på att ni är väldigt många i samma cell. Detta är för att man delar på cellens bandbredd som är max 7,2Mbit/s (14,4Mbit/s i vissa fall, högre hastigheter kan förekomma och kommer mer under året)

16. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Själv har jag G, 3G och H i min telefon, så att det bara är HTC som har det stämmer ju inte.

17. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nu är det så att gamla simkort ofta står för problem.

Oavsett experter som tjatar om celler, vad som ska och inte ska funka med simkort så hjälper det väldigt ofta att helt enkelt byta (vilket är gratis)

18. ehnvis

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Okej det var fel av mig att enbart säga HTC enbart då uppenbarligen andra tillverkare lägger till den ikonen med. Dock så är det i vanilla android något som saknas.

19. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Ringde 3:s kundtjänst igen igår och förklarade mitt problem med dålig fart igen.. Och nu efter att jag testat på fler platser och med flera mobiler så tog de mig på allvar och registrerade en felanmälan på mitt abonnemang.

För 2 timmar sen så ringde de upp mig och nu hade de hittat något fel med mitt abonnemang. Minsann hade jag inte något turbo-3g aktiverat. Men nu var det fixat.

Testade lite nu med både speedtester från market och speedtest.net och får nu mellan 3,5 och 4,5 Mbit. Det får jag ju vara nöjd med. :)

Så visst lönar det sig att gnälla lite. Surt dock att jag aktiverade tjänsten för ett år sen och det aldrig slog igenom. Så här har man "betalat" för en tjänst som man aldrig fått. Betalat inom "" eftersom mitt abonnemang kostat mig 199:-/ månad vare sig detta funkat eller inte. :/

20. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Härligt att höra, då ska jag försöka ringa till kundtjänst igen och gnälla lite till.

När jag ringde kundtjänst sist så skulle dem omaktivera tjänsten som sagt, men jag fick aldrig några sms om att tjänsten vart det, så jag vet inte om det aldrig blev nåt där.

Fick du några sms-notifieringar om att tjänsten omaktiverats eller så marreboy?