Problem med två st telefoner, varit inne på service.

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Trevlig, 21 sept 2010.

1. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vet inte vart jag ska börja, behöver hjälp och är smått desperat efter som jag har spenderat 11600kr

Vi börjar med telefon nr1

super nöjd med telefonen inköpt på netonnet men efter ett tag så märker jag att det inte är slumpen som bestämmer att telefonen kopplar ner samtalen.

Läser på forumet att det finns nya FWs som gör telefonen snabbare och bättre, skickar därför in JM5. men även efter det följer problemen med.

Skickar in telefonen till Anovo ( via netonnet ) är utan telefon i ca 12 dagar, får tillbaka den med texten "Aktivitetsbeskrivning: Uppgradering. Test ok. "

telefonen kopplar fortfarande ner, ringer Samsung som råder mig att testa med nytt simkort och vänta på froyo, efter det samtalet beställde jag nytt simkort och ingen skillnad.

status på telefon nr1 är vänta på Froyo just nu.

Telefon nr2

samma som telefon nr1 förutom att den tog lite längre tid på sig inne hos anovo fick texten "Aktivitetsbeskrivning: Mjukvara uppgraderad samt att enheten har kalibrerats. Funktionstestad - ok. "

hämtade ut telefonen någon dag senare och märker att telefonens baksida är bytt mot en sliten/väldigt använd baksida jämfört med våran med invis shield.

pratar med dem på netonet som råder mig att skicka in telefonen igen, sagt och gjort inskickad. (telefonen lämnade aldrig butiken)

fått statusuppdatering från anovo citerar "Retur p.g.a inget fel på telefonen. Senaste reparationen bytes batteriluckan, men detta hade vi missat att notera. "

blir helt förbannad så jag skriver ett snällt och trevligt mail till anovo och får svaret: "De har bytt luckan på grund utav att kosmetiska delar har en del med täckningen att göra. Om en skaldel är väldigt repig/sliten så kan det störa täckningen och då måste den delen bytas."

status telefon2: är hos netonnet vet inte vad jag ska göra.

just nu har jag försökt att prata med Samsung men telefonen kopplar ner hela tiden.

känner mig helt rasande och arg med adrenalin i hela kroppen som bara vill kasta telefonerna i väggen och gå vidare.

jag behöver någon typ av hjälp av er, vad kan jag göra? ska jag skicka in telefonen igen och få tillbaka inga fel hittades?

notera även att simkorten fungerar perfekt i andra telefoner.

MVH Kristoffer

2. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är det problem med att samtal kopplas ner så borde det bara vara att skicka in, men det kan vara värt att vänta två dagar på Froyo (ryktas komma den 23e, har jag för mig).

Angående utbytt bakstycke så har jag fått lära mig att inte skicka in telefoner med InvisibleShield eller liknande, gjorde det med min Galaxy i7500 och fick tillbaka den med ett hack mitt på framsidan, dock bara i skyddet och inte ända ner i skärmen. Inget de kunde göra något åt eftersom de inte har någon ersättningsskyldighet för saker som inte tillhör telefonen (tillbehör räknas inte till garantin). Vet inte vilka regler som gäller med att byta ut delar i telefon. De har troligen rätt att använda begagnade delar, men kan tycka att man inte borde få något som är mycket mer slitet än tidigare.

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Har du tele2?
    För det är sedan länge väl känt att galaxy+tele2 kopplar ner då den har problem med 2g>3g övergången.

Om du nu har tele2 så hjälper det att enbart låsa den till 2g

Edit: ser nu i din profil att du har tele2

4. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

den gör även det om jag låser till 3g eller 2g.

5. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Har aldrig hört detta från frugan som kör den kombinationen. Hon har JM5 om det spelar någon roll.

6. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

7. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

om vi struntar i pratet om 3g problemet så verkar det ganska unikt att telefonerna bryter samtalen, oftast sker det efter ca 15 min men ibland klipper de innan personen jag ringer hinner svara eller ibland kan man prata i 2h+.

hur som helst hur gör jag med anovo / samsung? konsumentvägledare? ARN? Advokat?

8. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

skicka in telefonen igen. Vid tre serviceärenden och problemet fortfarande kvarstår har du rätt till att få byta ut produkten.

9. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

men problemet kvarstår för mig att telefonerna kommer tillbaka som "test ok"

10. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Det hör inte saken till. Efter två försök har du rätt att få enheten utbytt. Hänvisa att samma problemet kvarstår när du lämnar in den igen.

Från konsumentverket:
    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

11. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Häva köpet
    Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning
    Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

denna delen var väldigt intressant, hur gör jag det mer praktiskt att häva köpet för telefonerna?

12. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Hänvisa till konsumentverket och deras regler när du begär att häva köpet. Läs på noga och skriv gärna ut länken så du kan visa dom vad som gäller.

Själv hade jag hävt köpet först efter 2 rep. försök. Då har du mer "makt" på din sida.
    Var noga med att påpeka hur länge du har tvingats vara utan enheterna samt hur mycket problem det har orsakat dig.

13. Norrby89

Norrby89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

hade precis samma fel med tele2 och min spica och det löste sig när jag lämna in den och fick en mjukvaru uppdatering.. DOCK var felet kvar när jag fick tillbaka den men slutade helt efter 3 dagar..

har förmodligen med övergången mellan 2g och 3g och göra.. och spelar ingen roll om man låser den eller inte då det inte gjorde någon skillnad för mig samt har inte äns ett sim kort som klarar av 3g..

men prova lämna in igen eller häv köpet

14. Norrby89

Norrby89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

hade precis samma fel med tele2 och min spica och det löste sig när jag lämna in den och fick en mjukvaru uppdatering.. DOCK var felet kvar när jag fick tillbaka den men slutade helt efter 3 dagar..

har förmodligen med övergången mellan 2g och 3g och göra.. och spelar ingen roll om man låser den eller inte då det inte gjorde någon skillnad för mig samt har inte äns ett sim kort som klarar av 3g..

men prova lämna in igen eller häv köpet

15. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Har du testat telefonerna med annan operatör?

16. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

nej har inte möjlighet till det men tycker inte att det ska behövas? isf borde det stå "Samsung Galaxy S not for tele2"

17. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Är det som jag tror med flera så försvinner problemet med annan operatör

18. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

vad otroligt jobbigt det låter. tele2 problemet har man ju hört om och det är något som tydligen specifikt är för tele2 konstigt nog. men det ska fixas vid en uppdatering...när den kommer vet tyvärr ingen även om det ryktas den 23dje.

fick min telefon igår men har inte ringt i den alls än då nummer flytten inte är klar, ta i trä!

du kan ju testa med annan operatör om den ej är låst till tele2, bara låna någon polares sim och skulle det fungera så kan du lite smidigt glida i väg inann han märker nått ;).

hoppas det löser sig för dig, då sånt där med garatiärenden kan vara VÄLDIGT krävande och frustrerade inte för att tala om dyrt i vissa fall

19. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

ska prata med netonnet imorgon återkommer mer resultat.

20. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

En kompis har massor med problem med både samtal och extremt seg data via 3G, och han har HTC Hero med TELE2.

Så det vore intressant om du kunde prova med en annan operatör, är ju bara att skaffa ett kontantkort eller låna en kompis simkort.