Problem: Problem med uppringning, dialern?

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av monster-inc, 31 aug 2011.

1. monster-inc

monster-inc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej,
    jag har ett problem som jag verkar vara ensam om att ha.
    Problemet började i våras någon gång, sen försvann det några veckor under sommaren och nu är det tillbaka igen. Jag vill börja med att säga att jag hade exakt samma programvara när problemet började i våras som jag hade när telefonen fungerade felfritt i somras och fram till igår. Igår flashade jag t.ex. till en RomKitchen rom för att se om det gjorde någon skillnad men tyvärr :(

Problemet ser ut som följer: när jag ringer upp någon eller någon ringer till mig så lyser skärmen upp och man får fram den vanliga svara menyn och så. Sen när man trycker på svara så fungerar allt bra. Men när man sätter telefonen mot örat blir ju skärmen svart och det är här nu som inte skärmen kommer igång igen :(
    Den förblir i det släckta läget och jag kan inte stänga av samtalet eller ta fram knapppanelen eller sätta på högtalartelefon. SKärmen är alltså helt svart.
    MEN, jag måste tillägga att detta händer bra 60 % av fallen. De övriga 40 % så fungerar telefonen. Den vaknar upp när man tar den från örat o.s.v.

Jag tycker ju då det verkar vara något fel på den här ljussensorn, men jag har försökt laborera med automatisk ljusstyrka på skärmen t.ex. för att se om den fungerar, och det gör den! Och skärmen släcks ju när jag tar luren mot örat när jag svarar. SÅ JAG FATTAR INTE VARFÖR DEN JÄVLAS!

Om någon har någon lösning till problemet så vore jag väldigt tacksam för hjälp.
    En möjlighet vore ju om man kunde koppla bort att den ska släcka ner skärmen när man tar den mot örat. VIsst, det drar mer soppa men det känns inte som det är något stort problem om jag kan lägga på samtalet efteråt :P
    Men kan man ställa in detta någonstans??

Vill till sist bara tillägga att telefonen fungerar som en klocka i övrigt utan det är bara just detta som är störigt som fan eftersom det ändå i slutändan är en TELEFON!

Hoppas någon vet något...

MVH

2. monster-inc

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har laddat hem en app som visar mig ljusstyrkan för ljussensorn och har nu kunnat konstatera att det är den som är trasig. Så numera för jag knacka och slå lite på telefonen när skärmen inte tänder sig så hoppar den förhoppningsvis igång :P
    Jävligt tråkigt bara att telefonen krånglar så för jag älskar den verkligen i övrigt<3

3. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Trist! Vad är det för app? Blev nyfiken på att testa min sensor.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. monster-inc

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Appen hette det häftiga namnet "Light sensor" ;)