Problem med USB anslutning med CM7

Discussion in 'Blade' started by gayweena, Nov 17, 2011.

1. gayweena

gayweena Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Här kommer lite frågor...

Jag har äntligen lyckats med att roota och lägga in CM7.1 Stable release på min ZTE Blade... Mitt problem är nu att jag får det inte att fungera med USB anslutningen.
    1. När jag ansluter till USB så hittar inte datorn minneskortet eller telefon FAST jag aktiverat USB anslutning i mobilen.
    2. Fastän jag datorn inte hittar mobilen osv. så blir det så att när jag tagit ur USB kabeln ur mobilen och datorn så är fortfarande USB symbolen kvar i mobilen fast den inte är ansluten. Jag måste starta om telefon för att få bort den.

Några tips på vad man gör åt detta?
    förklara gärna tydligt för jag är inte så kunnig.

Grej nr 2, sedan jag installerade CM7 så har jag sämre batteribatteritid än innan, vad gör jag åt det?

Nr 3: Hur överklockar jag? räcker det att ändra i CPU inställningarna?
    Varför överklockar jag`?

slutligen, om jag vill prova nåt annat än CM7, bör jag göra det och vad rekommenderas isåfall och var finns det?
    Tacksam för alla svar....

2. qviz

qviz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du får fråga någon annan än mig ang. dina USB problem. Har du problem med batteritiden så kan du prova flasha in senaste nightly. "Nightly?" kanske du tänker. En nightly är helt enkelt Cyanogenmod fast en custom rom som släpps varje natt därav namnet nightly.

Sök på cm nightly kläde på google så trycker du på första länken och flashar in den. Du gör om samma process som när du flashade in stable. Många säger att nightly är ostabil men jag håller inte med. Funkar klockrent med senaste nightly hos mig ;)

Ang. överklockningen så är det bara att ställa in via cm inställningar, ja.

Återkom med svar :-)

Sent from my Blade using Tapatalk

3. gayweena

MINA ENHETER

Tack för svaret
    Jo men jag vet inte om jag vågar höga under CPU, tänk om jag kraschar hela telefonen.. När jag ja in stable gjorde jag det via rom manager, clockwork.. Men där jag kan bara välja Nigthleys via premium.. Men det går lika bra att spara direkt på SD kortet eller?
    Har Nigthleys bättre batteritid än Stable?

4. qviz

qviz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan garantera att du inte kraschar telefonen. Jag kör i 729MHz och lika stabilt som 600MHz. Det går finfint att köra den vägen, alltså bara att lägga den på SD-kortet. Sen så wipear du allt och sen så installerar du ROM:en. Vill du ha med Google Apps (Market, YouTube osv osv) så letar du upp filen "gapps blade" på internet via en google-sökning.

Du installerar det via att lägga det på sd-kortet och installerar det, precis som om du lägger in en rom. Men gör detta bara efter att du installerat cm och wipeat allting.

Jag kan inte svara på batteritiden, men jag tycker att det är bättre med nightly.

5. BladeSimon

BladeSimon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lånar tråden! Jag har inga problem med att ansluta till USB, men när jag pluggat ur så är många inställningar återställda. Bland annat får jag standard tangentbordet istället för mitt GO Keyboard. Finns det en lösning?

6. qviz

qviz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Prova att flasha om din ROM.

7. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Testa en annan usb-port.
    2.1 Avaktivera sync, gps och sådana saker.
    2.2 Kalibrera om batteriet.
    2.3 Räknar du ner tiden till när den dött helt eller bara förlorat några procent?
    3. Överklockning kan ibland ge bättre prestanda, till priset av batteritid. Kör på stockfrekvenserna istället, det funkar bra ändå.

Finns GO Keyboard på ditt sd-kort?

Lite väl drastiskt, eller? :teeth:

8. qviz

qviz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det tar 20 min + en backup som tar 5min.

9. gayweena

MINA ENHETER

10. gayweena

MINA ENHETER

Jag sökte länge och väl och hittade drivrutiner till ZTE som jag installerade på nytt.
    dom hittade jag här... :

Service Bulletins Detail

efter det har det funkar med usb anslutningen :)

11. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hej!

Ta och avinstallera jucedefender då det sägs och diskuteras mycket på forumen att det stör ut androids egna nerstängning av processerna. Kort och gott, du har en aktiv process som ligger och kör hela tiden EXTRA!

BT är en fin batteritjuv det med. Hur är bt-systemet optimerat i CM jämfört med originalromen, någon som vet?

När du lägger in en ny rom så behöver systemet köras ett par dagar/laddningascyklar för att systemet ska lära sig ditt batteri och vilka processer som används. Så ge det ett par dagar och strunta i överklockning som Saibot föreslog, ingen större skillnad mer än högre batteriförbrukning!

Alternativ till CM 7.1 stable och deras nightlys hittar du i min post här.

Bra att veta är att GSF numera är nerlagt och utvecklaren hjälper CM-teamet. MMHMP är ett projekt som finns i två versioner, en "förbättrad" av utvecklaren och en renare "vanilla" version och funkar på samtliga gen1/2/3.

Lycka till!

Edit; Visst kan du underklocka din blade, enda nackdelen blir att den redan nu slöa processorn blir ännu slöare. Men om du t.ex. bara ringer och surfar en stund och undviker spel så kan du säkert sänka den 100 MHz till ca 500 Mhz för att förlänga batteritiden ytterligare. Men jag står fast vid vad jag skrev tidigare.

Last edited: Dec 13, 2011
  12. gayweena

MINA ENHETER

Tack Tack.... för ditt svar...

Just nu sitter jag faktiskt med B26...
    Jag antar att det är den "Bästa" från GSF ??
    However, jag har haft mina aningar att Juicedefender kan va en battertjuv, men valde att prova det för att den har fått så himla mycket posivtiv kritik på market...

Men det kanske är bäst att avinstallera ändå. Som man säger så ska ju batteritiden bli bättre med B27...

Några andra som har erfarenhet av Juicedefender?

13. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Kom och tänka på Go SMS Pro, där kan man aktivera/avaktivera led-notifikationer. Kanske en lösning för att köra GSF b27.

14. gayweena

MINA ENHETER

Vad är det för andra skillnader på B26 och B27, (jag skrev fel förut, det är B26 jag har)
    Det som är intressant för mig är att den har ett snyggt, praktiskt och användarvänligt utseende samt bra batteritid. jag hade CM7 innan men jag bytte för jag gillade verkligen inte ADW Launcher. Jag prova ju byta till en annan Launcher men det hela blev så buggigt, varje gång telefon stängdes av eller liknande fick jag göra om alla inställningar på nytt.

15. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Just någon changelog till b27 har jag inte, kan finnas i tråden, orkar inte leta men pekar dig åt ett håll iaf :P

Själv ligger jag kvar på GSF b26 med Go Launcher Ex och har inga problem eller buggar, kunde inte vara nöjdare just nu. CM tycker jag har för mycket lull lull och passar inte mig för alldaglig användning. Men detta är vad JAG tycker, smaken är som baken så häng mig inte ni som gillar CM :teeth:

16. gayweena

MINA ENHETER

hittills har jag oxå upplevt B26 som mer stabil men som sagt, främst för att jag inte vill ha ADW Launcher.

17. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

GSF all the way! Tycker också att CM7 har för mycket lull lull, vi får se om jag kan koka ihop någon ROM med den senaste, fungerande och stabila GSF betan, i såna fall kör jag med den.

PS. Nice att du hänvisar till min guide på din sig, +1 på dig. :teeth:
    ADW Launcher kan ju avinstalleras med ett par knapptryck, och sedan kan du ju välja vilken launcher du vill? Eller har jag missuppfattat något?

18. chraist

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Verkade vara problem med just den punkten
    Är precis min uppfattning av CM överlag. Antingen funkar allt fint eller en massa "småbuggar" som gör att man tröttnar. Därav gillar jag GSF och dom mer rena romarna.

Klart jag hänvisar till den bästa guiden :teeth:

Last edited: Dec 13, 2011
  19. gayweena

MINA ENHETER

Nej jag tror heller inte att det bara var att avinstallera... (ADW)