Problem med Viber

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Nilssonnet, 14 okt 2011.

1. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterade min Nexus S till senaste Oxygen (2.3.7) när den släpptes och återställde Viber mha Titanium Backup, som tidigare. Nu har jag problem med att dels så kan jag inte välja att ringa till kontakter som har Viber via kontakter (som jag kunde innan) utan kan bara ringa Viberkontakter via programmet.

Har också problem med att det drar massa batteri, typ uppemot 20% fastän det inte har använts alls. När jag kollar på batteriförbrukningen har Viber hållit wifin igång, det står att wifin har körts mer eller mindre ända sen jag kopplade ur telegonen från laddaren. Cpu totalt är under en minut och skickade/mottagna data är endast några få kB. På jobbet har jag ingen tillgång till wifi för övrigt...

Är det fler än jag som har problem med senaste Android och Viber? Har förresten avinstallerat och installerat om Viber.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du skulle ta en till backup och sedan göra en fabriksåterställning och bara installera Viber på telefonen direkt från Market och inte från någon backup. Är det samma problem då?

3. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Viber använder sig av Google notifikations-api (vad det nu heter?) och kräver att du alltid har en uppkoppling mot googles servrar så meddelanden, mail, etc, kan "pushas" till din mobil. Ingen pollning.

Chrome-to-phone använder sig också av samma api.

Det är bara att acceptera att om du ska köra viber/skype/etc så måste du ha en förbindelse igång hela tiden. Du kan i alla fall stänga av wifi:t när du inte är hemma så sparar du lite batteritid.

4. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har testat mig lite fram och tillbaka, avinstallerat och installerat om samt installerat om ROMen och installerat Viber från scratch, dvs inte gått via Titanium.

Fortfarande samma problem med att Viber drar massa batteri, måste köra tvingad avslutning.

När jag ringer med Viber får jag detta fc-meddelandet efter samtalet, antinget direkt efter eller när jag går in i telefonen/samtalhistoriken:
    Processen för com.google.process.gapps för programmet Ramverk för tjänster från Goggle stoppades, kör tvingad avstängning och då poppar Processen android.process.acore upp, så det är ju något som inte funkar mellan Viber och Android. :(

När jag sen kollar i samtalhistoriken står samtalet med men det står inte att det gick via Viber utan att det var ett mobilsamtal (eller, när man går in i historiken direkt efter man har tryckt bort fc-meddelandet står det att det var ett Viber-samtal).

Angående synkronosering/internetuppkoppling så är det alltid igång, både via wifi och 3G. Jobbigt som fanken, så fort jag har ringt ett Viber-samtal och glömt att köra tvingad avslut slaktar Viber batteriet. :cry: Det är tråkigt att inte kunna ha Viber och senaste Android, hade inte problem innan.

5. SebbesApa

SebbesApa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem. Jag använder wifi enbart för positionering utan att ha några wifi-nät sparade. Detta leder till att wififörbrukningen ökar från 10% till runt 50-60% för mig. Allt pga Viber.