Problem med Wi-Fi och SVT Play/Aftonbladet Mobil-tv/nyhetskanalen.se TV m fl..

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av willesfarsa, 27 dec 2010.

1. willesfarsa

willesfarsa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Är nybliven ägare av en Desire. Kopplat upp mig med Wi-Fi mot mitt gamla(?) SpeedTouch 585 bredbandsmodem. Inga som helst problem. Vanlig surfning funkar perfekt. Och att spela upp filmklipp på youtube går utmärkt. Men motsvarande på Aftonbladet eller svt play funkar inte alls via Wi-Fi. Får hela tiden meddelandet "Det går inte att spela upp videon. Kan inte ansluta till servern." Det har absolut nåt med Wi-Fi-anslutningen att göra, för det funkar via 3g.
    Jag är fullständigt okunnig inom området och skulle gärna vilja få lite hjälp här om det är nån som har en aning om vad det kan bero på.

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Fungerar det via datorn om den är kopplad via Wifi?

3. willesfarsa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä, datorn är kopplad med nätverkskabel till modemet.

4. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara fel på telefonen tänker jag... har du ingen annan wifi-pryl du kan jämföra med?

5. willesfarsa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä, telefonen är det inte fel på. Det fungar i andra trådlösa nätverk. Det är bara hemma det strular. Tänkte kanske om det fanns nån här med samma problem som jag har med ett, enskilt nätverk.
    När jag kör bredbandskollen.se på datorn får jag ut ca 18 Mb, men kör jag samma test med luren, så får jag bara ut 8 Mb. Det är kanske där det är nåt skumt? Ska försöka testa med en laptop med trådlöst nätverkskort och se om jag får samma resultat där.

6. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

8mbit/s eller 18 mbit/s spelar ingen roll. skillnanden du ser beror på att telefonens hårdvara inte klarar högre datahastigheter än 8mbit/s. Det har nog med någon inställning i dir router att göra. Kanske kan jag hjälpa dig om du talar om vilket märke och vilken modell routern är...

7. willesfarsa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Routern/modemet är ett Thomson SpeedTouch 585v6 från Glocalnet. Har varit i konakt med dem och bredbandsexperten idag. De kom fram till att det antagligen är routern som är problemet. Helt enkelt för gammalt. Antagligen känner den inte igen webläsaren i telefonen och släpper inte igenom trafiken som den ska. Kan det vara en teori som stämmer, tror du? I alla fall ska jag få ett nytt modem/router från Glocalnet. Vi får väl som om det funkar sen...

8. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Att den skulle vara för gammal tror jag inte en sekund på... men men... om du får en ny utan extra kostnad så är allt frid och fröjd kan man ju hoppas...