Problem: Orginal tangentbortdet tappar åäö.

Discussion in 'Samsung' started by deskavaenkelt, Sep 23, 2012.

1. deskavaenkelt

deskavaenkelt Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej tänkte kolla om det är någon mer än jag som har problem med att tangentbordet ställer om sig till "Engelsk layout" eller vilken de nu e?

Åäö blir [';
    ;:- blir <>?

osv när jag använder samsungs orginal tangenbord som är avsett för Note 10.1

Jag har testat att byta från automatiskt språk till manuellt i inställningarna men inte de hjälper.

Inte heller att avinstallera alla program avhjälper problemet. Felet kommer först efter en omstart av noten efter att jag installerat något program.

Jag gjorde två factory reset och då fungerar tangentbordet som det ska igen.
    Efter 1a gången så installerade jag alla program som vanligt och felet återkom...
    Efter 2a gången lade jag bara in det nödvändigaste och problemet var avhjälpt.

Programmen som jag lät bli att installera 2a gången var bl.a.
    Tapatalk, Chrome med några flera.
    Tapatalk lade jag in några dagar senare, testade att starta om och de fungerade, så är det troligtvis "chrome" som är boven i det hela då jag lade in det för att den inbyggda läsaren inte klarar mer än 8 flikar =P, inte syncar bokmärken mm.

Så startade jag givetvis inte om noten direkt för att kolla utan först nu efter en driftstid på 319h.

Anv'nder jag tang'ntbordet nu n'r jag skriver s[ blir det s[ h'r och de e ju sv[rt att tolka och h;gst iriterande samt att @ bl.a ligger p[ shift+2...

Så frågan är om någon vet hur man kan avhjälpa problemet utan factory reset?

Jag kör för övrigt helt orginal då jag använder den på föreläsningarna i skolan på daglig basis.

Root mm har jag en hel del erfarenhet av pga både SGS1 & SGS2. Men vill helst köra orginal då jag tar alla anteckningar på noten...

Blev långt de här men hoppas att det är tillräckligt detaljerat ;)

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

2. Pinnacle

Pinnacle Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det är inte så att du lyckas svepa med fingret över mellanslag och på så sätt ändrar till engelskt tangentbord själv?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

3. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Du tänker på skärmtangentbordet då eller?

Det händer ju inte så mycket om man sveper på den... På det fysika tangentbordet finns det ju en knapp som heter "lang" som man kan använda för att byta layout men den fungerar inte om man inte har aktiverat stöd för 2 språk, vilket jag inte har.

4. smurphen

smurphen Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte till mycket hjälp i denna situationen, men det går att synka bokmärken i originalwebbläsaren med ens googlekonto.

5. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Ska kolla på syncen i org webbläsaren, tackar för tipset :-)

Jag hittade en tråd på xda där en norrman hade samma problem på sin tab, dock löstes hans problem genom att manuellt välja språk istället för att låta systemet göra det automatiskt. Detta har jag ju testat men utan tillfredsställande resultat.

Börjar fundera på FS igen då jag vet att det löser problemet men tycker inte att det ska behövas. Samt att då måste jag roota för att använda titaniumbackup för att backa upp 2-3 program (sådana man vill ha fullständig återställning av ifall man kör FS)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

6. sgte

sgte Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

samma sak h'r!

Jag fick precis hem mitt tangentbord - orginal - skandinavisk version - och har samma problem som TS. Åäö blir ['; - mtcket irriterande d[ jag hade h;ga f;rhoppningar p[ detta tangentbord.

Om n[gon lyckas hitta en bra l;sning s[ posta g'rna den l;sningen h'r.

Jag ska f;rs;ka kontakta Samsung och meddelar sedan h'r vad dom ger f;r svar.

7. sgte

sgte Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fann en lösning som kanske fungerar för dig med... Jag använder swiftkey x tablet normalt. När jag dockar plattan väljer jag däremot:
    1) samsungs egna virtuella tangentbord och
    2) klickar på dess inställningar.
    3) välj "inmatningsspråk" och kryssa ur "använd systemspråk"
    4) se sedan till att endast svenska är ikryssat.
    5) docka ut och sätt tillbaka plattan och nu borde det funka - eller det gjorde det för mig iaf.

Efter urdockning väljer jag swiftkey igen och dockar jag plattan då uppstår problemet igen men allt återgår till det normala när jag väljer samsungs egna virtuella tangentbord igen - utan att jag behöver docka om plattan.

Ska försöka finna en lösning så jag slipper hålla på och byta virtuellt tangentbord också för rent ut sagt tycker jag samsungs virtuella tangentbord suger...

8. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Så nu har jag testat ett par ggr. och jag f[r det tyv'rr inte till att fungera :( men tackar för tipset :)

Men kan inte annat än att hålla med om att det inbyggda tangentbordet inte är någon "gudagåva" =P

Får forska mer i detta när jag piggnat till...

9. qwert

qwert Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis samma problem. Mycket irriterande. :mad:

Ingen som har hittat en lösning? För mig fungerade det inte att byta till Swiftkey

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kör med SwiftKey for Tablet och där funkar åäö perfekt för mig. Stocktangentbordet slängde jag ut första dagen. Dock så är inte Swiftkey kompatibelt med vissa appar som hänger med plattan.

Om man försöker editera texten på vissa dokument så händer de ibland att appen inte tar emot inmatningarna. Sjukt knäppt. Jag vet att andra har haft detta problem med Office-appen som hänger med Tab'sen också. Polaris Office eller vad de heter.

Får hoppas Swiftkey gänget eller vems fel de nu är får fixat detta. Men de är ingen deal breaker för min del. Jag kör med Swift oavsett. Sparar så sjukt mkt tid med de tangentbordet.

11. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Har inte hittat nagon losning annu, trottnade och gjorde en FS dock sa blev det samma igen ratt omgaende sa jag ska nog leta fram ett nummer till samsungs support under morgondagen och sla en signal dit. For detta e javligt irriterande.

Jag har nu installerat endast ett fåtal program.
    - Audio Manger
    - Battery monitor widget pro
    - Dropsync
    - Pure News widget
    - Tapatalk

Tapatalk lade jag in efter att åäö forsvann sa den e de inte.

Är det nagon mer som har noterat om åäö-supporten forsvinner efter att man lagt in nagot speciellt program?

12. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Orkade inte vanta till deras telefontid sa drog ivag ett detaljerat mail med problemet till Samsung Sverige's Support nu istallet sa far vi se om jag behover ringa dem...

Aterkommer nar jag fatt svar fran dem.

13. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Så du har man äntligen lite tid över igen så jag kan ju uppdatera om hur de har gått...

Fick svar från supporten efter några dagar, därefter jag skrev ytterst utförligt om problemet och jag avslutade med att fråga om de vet någon lösning på problemet samt om de finns någon fix/workaround.

Jag fick kort och gott svaret:
    det är troligtvis fel på mjukvaran så kontakta butiken där du handlat varan och be att få den inskickad för en mjukvaru uppdatering.

Framgick inte om de menade plattan eller tangentbordet... Men då jag påpekade att detta var en mjukvarubugg i mailet så tycker jag väl att om personen som svarar inte är kvalificerad till att svara på frågan, så ska man nog skicka vidare till en tekniker som troligtvis kan svara mer konkret på de frågor man som kund ställer till dem.

Jag har vidare undersökt hur och varför problemet uppkommer och har funnit följande efter att jag gjorde mellan 8-10 Factory Reset (FR) under gårdagen:

Med tangentbordet (TB) inkopplat.
    - (1) Efter FR så funkar det normalt. Testar även med omstart och det fungerar.
    - Uppdaterar alla inbyggda appar. Tb funkar.
    Startar om, TB ballar ur

Ny FR
    - (1) samma resultat.
    - Uppdaterar 3 inbyggda appar (Googles), efter omstart ballar TB ur.

Ny FR
    - (1) samma resultat.
    - Uppdaterar Gmail, startar om och TB ballar ur.

Ny FR
    - Gör om ovanstående punkt 3 ggr med att bara uppdatera 1 app i taget och får samma resultat hela tiden.

Gör en ny FR men denna gången plockar jag isär plattan och TB när jag går innan i play.
    Uppdaterar en random app, startar om utan att TB sitter i. När den bootat upp kopplar jag in TB och vad händer? Jo åäö fungerar!
    Plocka isär igen, och upprepade proceduren med att uppdatera en random app, starta om när den bootat klart, i med TB och det funkar igen!
    Gör om en gång till med samarbete resultat. Tar tre appar denna gång och det fungerar åter igen.

Men vad händer om jag använder TB i "Google Play" söker reda på en app plockar isär när appen är installerad och startar om?... Åäö slutar fungera...

Okej, är det Google play som är boven?
    Gör om proceduren ovan (den som funkar ;-)) fram till där det gick fel och det funkar åter igen (installationen av 3 appar)

Istället för att söka efter en app med det fysiska TB så använder jag Samsungs touch TB istället i Play. Plockar alltså isär platta och TB när jag går in i Play. Installerar någon app och startar om, kopplar ihop det igen och... Åäö funkar fortfarande på det fysiska TB.

Plockar isär, installerar en ny app, startar om, kopplar ihop och får samma resultat igen. :)

Nu vill jag testa igen...
    Kopplar isär, installerar en app, startar inte om ännu, kopplar ihop platta å TB, kontrollerar att åäö funkar, vilket det gör... Startar om med TB inkopplat, testar åäö, resultat... Åäö funkar inte.

Slutligen då...

Summering.

Vad får TB att växla layout och sluta fungera med åäö?
    - Använda Google Play med TB.
    - Låta TB sitta i vid en omstart.

Fundering: slutar åäö fungera om man har enheten avstängd, kopplar ihop och startar? Har ej testat.

Vad gjorde jag för att åäö skulle fortsätta att fungera trots att jag uppdaterade samt installerade nya appar?
    - Använde inte fysisk TB med Google Play.
    - Startade inte med TB anslutet/inkopplat.

Kramp i fingrarna nu känner jag efter att ha knappat in detta på S3an... Blev helt klart längre än väntat =P

Kan/har någon lust att kontrollera om ni kan upprepa resultaten?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

14. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Har fortsatt testa under natten nu. Såg till så att åäö slutade att fungera, testade att lägga in den senaste Google Play "3.9.16" (innan hade jag "3.8.17") vilket inte hjälpte.

Tröttnade på att installera alla appar manuellt så jag installerade mybackup pro och gjorde en backup på alla apk:er till externt sd-kort.
    Sparade filen "com.android.vending_3.9.16.apk" på externt sd-kort.

1. Gjorde en FR
    2. Loggade in på mitt google konto och innan jag överhuvutaget rörde något annat så uppdaterade jag till senste "Play", , separerar platta å TB, starta om, kopplar ihop platta å TB, åäö fungerar.
    3. Uppdaterade alla program (9st), starta om, åäö fungerar.
    4. Installerade mybackup , starta om, åäö fungerar.
    5. Kör myBackup och återinstallerar bara "rena apk filer" typ 20st, separerar platta å TB, starta om, kopplar ihop platta å TB, åäö fungerar.

Ska bli intressant att se om åäö fortsätter att fungera när jag konfigureral alla appar sedan.

Kan det vara som så att just version 3.8.17 av Play inte lirar med vår Note 10.1 samt org fysiskt tangentbord?

15. deskavaenkelt

MINA ENHETER

Jag lade in den tyska JB ROMen och nu verkar tangentbordet fungera som det är avsett att det ska göra. :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2