Problem: Set current time

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Fractalogic, 10 sept 2010.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Jag har haft ett konstigt problem med min HTC Desire sedan dag ett. Jag köpte den förra veckan, så det är den nyare varianten med Android 2.2.

Efter att jag har startat upp telefonen och loggat in (jag använder PIN kod) så dyker det upp en liten symbol längst upp till vänster på skärmen, alltså i meddelandeområdet på statusfältet. Den ser ut som ikonen för platser i Google Maps (Google Places). Den tar alltså formen av en rundad knappnål.

När jag drar ner statusfältet för att se vad det är för nåt så står det så här.

När jag trycker på den en gång så dyker en liten dialogruta upp som säger så här.

Jag kan välja Done eller Cancel.

Väljer jag min stad och trycker på Done så kommer meddelandet tillbaka igen. Kanske inte direkt, men efter en omstart av telefonen. Dock så visas inte det här meddelandet för varje gång jag startar telefonen.

Tittar jag på den widget som visar väder och tid i HTC Sense som står på första skärmen så står det där exakt den stad jag befinner mig i.

Tittar jag på tiden längst upp till höger på statusfältet så står den precis rätt.

Så vad är det den vill egentligen om den redan vet både den rätta tiden och platsen?

Någon som har varit med om det här? Eller någon som ännu hellre vet vad det beror på så att man kan stänga av det? Det är lite smått irriterande faktiskt. Jag vill inte att den ska alarmera mig om massa såna här konstiga saker. Dumheter!

2. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Min HTC Desire är förresten en svensk version och är såld i Sverige. Jag råkade bara ha den på engelska när meddelandet kom upp senast.

3. Erlandsson23

Erlandsson23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är att den inte hinner skapa en anslutning innan den vill sätta tiden på telefonen. Många har haft det att början är lite "slö" pröva en hard reset och se om det hjälper .. Annars får du leva med det.

4. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, det här händer tydligen bara när telefonen är inställd på att automatiskt hämta information om datum och tid från det mobila nätverket. Jag tvivlar dock på att detta fungerar helt problemfritt. Vilket skulle bevisas av problemet jag hittills har haft med min HTC Desire.

1. Vill man stänga av automatisk inställning av datum och tid så gör man så här.
    2. Visa startskärmen genom att trycka på hemknappen (Home).
    3. Tryck på menyknappen (Menu).
    4. Välj Inställningar (Settings).
    5. Välj Datum & Tid (Date & Time).
    6. Bocka av alternativet Automatiskt (Automatic) längst upp.
    Det är dock intressant varför automatisk inställning av datum och tid inte fungerar som det är tänkt. Kan det bero på Android eller det mobila nätverket, eller sambandet däremellan och eventuella standarder som styr detta?

Det här är inget större problem, men det visar ändå att tekniken inte är fulländad, och ju mer komplexa systemen blir med åren desto fler bekymmer ställer det till med. Teknik ska i mitt tycke vara enkel och bekymmerfri.

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej. Det låter riktigt, logiskt. Då borde lösningen inte vara svårare än att man sätter en liten fördröjning i programvaran (operativsystemet) för att se till att information om datum och tid hämtas efter att telefonen har fått kontakt med det mobila nätverket. Så var det väl designat också att den ska göra, men tydligen skiljer sig praktiken från teorin.

Många har haft det från början? Är det vad du säger? Kommer alltså telefonen att lära sig datum och tid under tiden jag använder den?

Med en "hard reset" så menar du alltså en återställning av telefonen? Jag har faktiskt återställt den redan en gång. Inte på grund av det här, utan det var för att jag ville byta Google konto som är kopplat till telefonen. Men både före och efter återställningen har jag haft det här lilla problemet.