[problem] skicka mms

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av eric.u, 21 jun 2011.

1. eric.u

eric.u Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej

Jag har en Samsung galaxy S2.
    när jag stoppade i kortet i telefonen som jag köpt från siba, obunden.
    Så fanns alla APN inställningar direkt i luren. internet och mms.
    Allt fungerade.

Nu för en vecka sedan så kan jag inte skicka mms längre. men jag kan ta emot.

Jag har pratat med supporten som felanmält det hela. Man har nollställt hos Telia som de hette. alla inställningar ska vara korrekta efter samtal med support.

Men ja kan inte skicka mms. felmeddelenadet lyder: fel vid serversvar.

Någon som vet vad detta kan bero på? För telia verkar inte ha nån aning.
    sjukt irriterande.

bild här

https://forum.tewss.telia.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=228

2. percyo

percyo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Me too, jag kan inte heller skicka mms. Har nog aldrig prövat tidigare men när jag skulle pröva så funkade det inte iallafall

(gud vad skönt med swype!)

3. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Kan ha att göra med hur numret är skrivet i kontakten. När jag importerade numren från min gamla Nokia så blev dom skrivna lite konstigt (ex. Xxx-xxx-xxxx) då klarar inte samsungs mms program att hantera det så prova att skriva in numret manuellt det funkade för mig.
    Sedan får man gå in och redigera numren på gmailen

4. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    jupp... en kompis hade samma fel...

5. eric.u

eric.u Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu löste jag det.

android och telia har 2 olika apn, en för internet och en för mms. och dom är båda inställda på att hantera endast det dom är där för.

jag satt helt enkelt internet profilen på att hantera både internet och mms.

Wola, då funkade det!

6. ndln

ndln Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har en Samsung Galaxy Note med samma problem. Försökte med de lösningar som beskrivits ovan, men fick det ändå inte att fungera.
    Googlade lite mer och fann till slut lösningen på Error in server response som är engelska felmeddelandet. Postad i en youtube-video av jnhema.

Problemet verkar INTE vara inställningarna utan hur telefonnumret skrivs. Innehåller telefonnumret mellanslag får man felmeddelande. Det gör de ju oftast om man skrivit in kontakterna via Outlook och sedan synkat. Ta bort mellanslag och helt plötsligt fungerar det.

Pröva att skriva 0709999999 istället för +46 70 999 99 99.

Att det beror på telefonnumret förklarar att det bara händer ibland. Jag har sett många som skriver att det plötsligt händer eller det fungerade igår.

Svårt att säga om felet beror på Samsung eller Telia. Båda borde väl ha algoritmer i sina respektive mjukvaror för att ta bort mellanslag.