Problem: Problematiska AirPods gen 2

Diskussion i 'AirPods' startad av Yoko666, 24 jun 2023.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har haft mina AirPods gen 2 i typ 4 år och dom funkar fortfarande helt klockrent noll problem och fortfarande bra batteritid utifrån mitt användande. Köpte ett par till morsan för 2 år sedan som börjat lägga av. Höger mikrofon funkar inte längre, som tur är kan man välja att alltid använda vänster vilket gör att dom funkar ok bara man tänker på att alltid ha i vänster airpodden när hon ska snacka vilket irriterar mor min och tycker in man ska behöva acceptera sånt strul på rätt dyra prylar efter endast 2 år och det har hon så klart rätt i.

    Köpte även ett par till flickvännen för ca 18 månader sedan där vänster lur laddar fint i etuiet men är stendöd när man tar ur den ut caset.

    Har såklart testat återställning på båda paren och topsat alla öppningar med isopropanol utan någon effekt.

    Frågan är om någon har erfarenhet kring att hävda reklamationsrätt på AirPods? Är det lönt eller kommer man bara få ett standardsvar att det inte täcks av garanti som jag upplever blir vanligare och vanligare (pessimist som man är). ;)
     
  2. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    1 380

    MINA ENHETER

    Du måste kunna bevisa att felet fanns där när du köpte produkten. Reklamation ska göras inom två månader från du upptäcker felet.
     
    Yoko666 och jnsson gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 136
    Mottagna gillanden:
    2 282

    MINA ENHETER

    Jag skulle lätt gå till inköpsstället och hävda att det bör falla under konsumentköplagen eftersom dom är under 3 år gamla
     
    Yoko666 gillar detta.
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ja däri ligger väl problemet att det är något ursprungligt fabrikationsfel att produkten inte håller längre än 2 år. Men det är ju hyfsat svårt för mig att bevisa. Till skillnad från mig som springer med airpods trots att det regnar och sköter dom hyfsat oaktsamt tycker jag det är märkligt att dom håller sämre för mor min och sambon som är ganska varsamma med sina prylar.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jo det kommer vi göra det är mer att jag har dåligt förtroende för vissa verkstäder som ”inte hittar fel” och det känns lite som att man inte ”vill” laga grejer utan helst hoppas på att kunden köper nytt istället
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 136
    Mottagna gillanden:
    2 282

    MINA ENHETER

    Ett mic problem borde inte vara några problem att reklamera. Det är ju ett hårdvarufel som inte är normalt inom den tiden. Din flickväns AirPod som låter som att det är batteriet kanske är svårare då vissa inte lämnar mer än 6 månader på batterier. Jag skulle allafall stå på mig och hävda konsumenköplagen. AirPods skickas ju till Apple och personligen har jag bara goda erfarenheter av reklamationer mot dom
     
  7. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 043
    Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Lånar tråden med ungefär samma problem.

    Dottern har airpods gen 2 och micken verkar ha blivit kass. Hon hör folk prata men hon hörs typ inte.

    Provade med isopropanol tror inte det hjälpte. Känns surt att lämna in för ”hårdvarufel” om det beror på smuts eller liknande.
     
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    testa att välja den/(om) airpoden som funkar som huvudmikrofon. Går att göra i inställningarna för airpodsen. Då funkar iaf att prata i som så länge man har den airpoden vars mick fungerar i öronen.
     
    mange76 gillar detta.
  9. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 043
    Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Man kan inte ställa in att den ena alltid är den aktiva micken?
     
  10. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Du kan sätta vilken snäcka som är ”primär” misstänker att den högra är kass hos dig tror den är satt ”standard” mick. På morsans ändrade jag till att alltid använda vänster som mikrofon.
     
    mange76 gillar detta.
  11. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 043
    Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Valde den vänstra luren som den primära. Nu kan hon prata och micken fungerar. Dock är den högra micken kass. Frågan är, hårdvarufel eller kaputt pga "slarvigt användande"?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 724
    Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur är skicket på hörluren?
     
  13. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 043
    Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Synbart ser den helt normal ut. Men omöjligt att veta om hon tex tappat den åtskilliga gånger, fått in fukt etc.

    Kruxet är ju om dem anser att felet beror på yttre påverkan och då åker man väl på en liten undersökningsavgift gissar jag……
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 724
    Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du kan gå till en Apple Store butik (alltså Apples egna) så kan du få det kollat utan att få någon avgift. Jag var där när jag hade problem med en iPad för många år sedan nu och de kollade på den utan att ta någon avgift.
    Om den tappats borde den ha skador i någon form.
     
  15. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 043
    Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har tyvärr ingen Apple store i stan. Hennes AirPods är med i stallet varje dag i ur o skur så visst kan dem drabbats av fukt etc.
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 119
    Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Verkar som det kan vara samma fel som på morsans airpods och hon är ganska OCD-ig med att sköta grejer pedant. Har sagt åt henne att göra en reklamation på dom men tror inte hon har kommit så långt.