Problemet med ROMs/OS

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by FlyBob, Jul 18, 2009.

1. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har aldrig riktigt förstått problemet med alla olika ROMs och builds, varför är det inte möjligt att skapa egna builds från grunden, eller är det bara så att ingen orkat ännu?

Varför finns det inga rakt igenom vettiga fungerande roms, känns som alla är hophackade av div delar och rippade från ofärdiga ställen.

Kan något ge mig förklaringen till varför man måste fulhacka massor? :D

*förvirrad*

2. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra fråga, jag har oxå funderat på samma sak.
    Är oxå inne på att det inte är någon som "orkat". Att ta hela källkoden till os;et och börja modifiera det till något som ska vara bättre än det som google/Vanilla eller HTC presterar är nog ett stort jobb för en person. Vi får hoppas att grupper bildas för att ta tag i saken.

Tills dess så får vi vara glada för alla som tar tag i det lilla och ändå lyckas åstadkomma små underverk.

Men detta är bara mina teorier. Vem vet, kanske startar det en grupp här på forumet, vi har ju ett par stycken, goa200 m.fl. som levererar små modifieringar.

3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur menas med "från grunden"? Man kan själv kompilera Android och bygga en ROM-fil att flasha in på sin telefon, just nu fungerar detta dock inte för de HTC-brandade telefonerna, vilket går att läsa mer om i wifi tethering-tråden.

Tänker ni att man skulle göra en helt fristående distribution av Android?

Om man vill ha en så stabil och rakt igenom fungerande ROM som möjligt, så skulle jag köra den version som följer med telefonen eller nk02's r4 lite.

Anledningen till varför man måste "fulhacka" massor beror ju så klart på vilken ROM man talar om, om du utgått från en dump avsedd för en annan mobiltelefon uppstår så klart problem i porteringen, varför man till en början kommer plågas av dessa fulhack. I exemplet Hero fanns ju problem med allt från wifi, bluetooth, accelerometern till ljudet och annat, att sedan HTC Magic finns i två hårdvaruversioner gör inte saken bättre.

4. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag inte missförstått situationen beror detta på att open source-delen av Android inte innehåller Google-programmen (Gmail, Calendar, etc. Maps låter jag vara osagt eftersom den finns i emulatorn). De måste man alltå dra in färdigkompilerade (också kan de vara lite kinkiga med filer som krävs), så det blir nog i regel enklare att börja från en färdig ROM och lägga in fixar.