Processen cpufreq-dvfsd

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Ackia, 11 apr 2011.

1. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hejsan!

Eftersom jag som många andra har haft lite mindre problem med död telefon nu och då bestämde jag mig för att ägna en otrolig mängd tid att läsa igenom div forum igår för att se vad man kan luska ut om problemet.

XDA, modaco och Swedroid rapporterar dock en gemensam lite lustighet i vissa fall.

Det verkar vara processen cpufreq-dvfsd som äter alla tillgängliga systemresurser och därmed läser telefonen. Alltså, man kan inte ens skicka kommandot att stänga av sig till telefonen och därmed tror man den är död. Egentligen köar man bara kommandot om jag förstått det rätt och det är därför folk ibland har tur med upprepade tryckningar på power knappen.

Det som är lite spännande nu är ju att undersöka exakt vad den jävla processen gör, skaffa mer stöd för att den är skurken samt rapportera det till LG så de kan ordna en fix. Jag är osäker på om det är ett Froyo problem (det hade rapporterats flitigt på SGS tydligen) eller om det har att göra med LG's egna mjukvara.

Ok, jag skaffade mig liter mer kött på benen då. Det är en process som cpu frekvensen (doh!) och problemen verkar vara knutna till Tegra arkitekturen (alltså dual core). Detta från lite pillande i Linux forum samt tegras utevecklar forum.

Kolla in Laddningsproblem på Swedroid och
    Phone shuts off!! Automatically!! för lite mer info om loggar osv.

Börja sedan kolla runt på processen i linux/tegra forum.

Uppskattar all hjälp jag kan få i letandet eftersom jag verkligen inte har tid med det här men gillar min telefon och gärna ser både en officiell fix från LG/nVidia samt någon typ av fulhack för oss som väntar innan det.

jag tror dock inte detta är ända barnsjukdomen men den är helt klart där och kopplas nog av många till laddningsproblemet. De verkar dock skilda. Önskar jag hade lite mer att bidra med men det har jag inte just nu.

PatrikS gillar detta.
  2. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mera info då

Linux kernel CPUfreq subsystem

Clock scaling allows you to change the clock speed of the CPUs on the fly. This is a nice method to save battery power, because the lower the clock speed is, the less power the CPU consumes.

En kvalificerad gissning är då att någonstans i mjukvaran blir det lite fel när telefonen justerar processorn i vänteläge (dvs försöker spara batteri). Frågan är om det alltså kan vara kopplat till laddningen i alla fall (antar att någon typ av Daemon körs för att kolla av läget och bestämma huruvida telefonen ska spara på kraft eller köra på fullt ut, vid tillgång till nät är det alltså möjligt att samma process hänger/startar om/äger upp telefonen då den försöker justera processorn)

Så, lite mer gissningar. Skulle fortfarande gärna se att någon med lite mer hjärna kunde kolla på det här :)

3. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Pröva byt till EternityProject Kernel, då den har lite optimerad CPU-kod och ny scheduler bla. Nu har jag ju inte läst på så mkt om problemet, men min betedde sig på samma vis, bytte till den och inte haft en hängning, än... Den är tom snabbare än original kernel, samt att de lagt till NEON-stöd. Enda jag egentligen saknar nu är överklockning, men det kommer. :)

Edit: Länk: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1029799

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Exakt det har hänt mig, jag fick tag i en top via shell i en adb som bevisade precis det du säger Ackia.
    Jag har mailat LG sverige om detta och förhoppningsvis så är detta vidarebefordrat till rätt personer.

Edit: detta har genererat en hel del "DOA" här i sverige iaf. dock får man tillbaka en ny telefon med samma problem.

Ackia gillar detta.
  5. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för responsen!

Jag tänker som så här angående root och mod just nu.

För min egen del är det helt klart ett alternativ, för LG's rykte som tillverkare är det kanske inte ett lika hett alternativ. Därför är det viktigt att spåra felet i stock ROM och därmed hjälpa LG på vägen, det ger oss och alla andra möjligheten att göra 2x till en verkligt uppskattad telefon och stärka LG's initiativ att satsa på Android.

Annars ser det ju onekligen ut som att det går att fixa telefonen med en custom ROM om man vill göra det.

Also, tittade runt lite mer på nVIDIAS forum angående tegra och det är ett känt problem i subsektionen Linux for tegra och verkar ha varit det ett längre tag. Att de bara sker på vissa telefoner har nog mer med oss som användare att göra (dvs hur/vad när man gjort olika saker).

I vilket fall som helst, hoppas nu LG orkar lägga lite tid på det här och fixa sin egna kärna omgående. Annars blir det ROOT och mod omgående :) Mest störande är när man inte märker det eftersom den ligger och suger ur batteriet då.

6. Dracule

Dracule Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här med NEON-stöd vad innebär det? Som jag har förstått det så har Tegra 2 inte stöd för NEON. Menar dom mjukvarustöd?

7. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Där ser man. Detta var alltså problem med mjukvaran. Gäller det även telefonerna som startar om sig själva?

8. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

svårt att veta, dock är jag helt säker på att detta är felet med att man blir tvungen att ta ut batteriet för att kunna starta telefonen igen.

Ackia gillar detta.
  9. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med här.

Det finns två möjliga spår när det gäller konstanta omstarter, det är mjukvaru spåret eller hårdvarauspåret. Hårdvaran tittade en kille på XDA på och han tyckte att det såg mycket bra ut och dömde ut det spåret. Mjukvaran är ju fortfarande under utvärdering av moddare så jag antar att vi får svar där tids nog. Men det är ju troligen ett mjukvarufel som leder till omstarter, frågan är om det är samma fel eller ett annat.

Jag har inte omstarter men telefonen låser sig lite då och då. Alltså kan de vara olika fel, samma fel eller kombinerade fel som leder till omstarterna :)

10. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

det ska ju vara själva f*n att man inte kan få ut en /proc/last_msg ur telefonen, verkar som den spottar ur sig massa konstigt i logcat men just denna dyker aldrig upp tyvärr.

Ackia gillar detta.
  11. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Konstigt... Fast med tanke på en del loggar den spottar ur sig är jag lite förvånad hur bra den faktiskt fungerar ;D

Säg till om du har några framsteg.