Processer som körs

Diskussion i 'Allmänt' startad av jebediah, 24 apr 2011.

1. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vet inte om jag postar tråden fel nu, isf får någon mod flytta den.
    Hur som helst så är jag helt ny på Android fronten och har försökt läsa till mig det mesta. Det är dock en sak som mer eller mindre irriterar mig. Med hjälp av appen Android Assistant så "dödar" jag onödiga processer som jag aldrig använder, trots detta så envisar sig vissa processer att köras igång igen direkt efteråt och det är apps/processer som jag aldrig ens har öppnat.
    *Nyheter
    *Footprints
    *Google sök
    *Rankade platser
    mfl mfl

Rankade platser processen dök upp efter en uppdatering av senaste versionen av google maps. Den nöjde sig inte med en process, utan 4 eller fler ville ligga i köras i bakgrunden och dricka CPU o_O Enda sättet att få bukt med just rankade ställen va att ta bort senaste uppdateringen av maps.

Åter till frågan. Hur får man kontroll över sin s.k "smartphone" Ska det verkligen vara processer som körs som man inte har någon nytta av? Har sökt genom alla möjliga inställningar utan någon framgång.

2. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Steg 1 är att ta reda på om man har ett reellt eller ett imaginärt problem.
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

M1ntos gillar detta.
  3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    +1 :innocent:

4. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Självklart är det ett reellt problem då varje process står och tar CPU till ingen nytta. Ta t,ex "Ranka ställen" Varje process tog mellan 10-15% x 4 = ~50% + en annat massa tjafs. Tackar för svaren, men dom hjälpte inte så mkt :P

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Var ser du att de belastar cpu:n? I de flesta fall tar de bara upp ramminne och stängs av då minnestillgången börjar bli låg.

6. mASTAW

mASTAW Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ungefär samma problem med min Arc där mediaserverns process startas när jag inte ens använt den. Visst, Den tar inte så jättemycket. Men drar inte det nån procent extra på batteriet?

7. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Med Android Assistant ser jag exakt vilka processer som tar vad. Många bäckar små, och då batteritiden är nog så dålig som den är så vill man ju inte ha massa onödiga processer som körs i bakgrunden.

8. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har samma bekymmer på min surfplatta, hade väl inte brytt mig så mycket om det inte vore för att prestandan på plattan är ganska medioker och att då se att program startas upp hela tiden fast man i android assistant valt att inte starta de programmen som går att välja där.

Testade även med en widget som visade apparna som kördes, fast jag hela tiden stänger ner alla appar så poppar det upp nya hela tiden.

Är det någon som vet en fungerande lösning så vore jag mycket tacksam.

9. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Laddade ned android assistant för att bättre förstå vad ni talade om. Verkar tyvärr inte vara speciellt ackurat då den visar flera processer som ligger på runt 5%. När jag sedan tittade i android system info visade den att alla förutom android system os ligger på 0%.

Ett alternativ vore att frysa de processer ni inte behöver med t ex. titanium backup och därmed förhindra att de startar. Dock kräver detta root.

@mastaw mediaservern startas av en mängd anledningar. Allt ifrån indexering av foton när du öppnar galleriet till streaming av film på youtube.

10. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Så här ser verkligheten ut för mig (Notera: Verkligheten och inte någon siffror från någon slumpmässig applikation):
    När jag lägger mig på kvällen har jag båda Wi-Fi, Bluetooth och 3G påslagen. Och synk. Mao - full fart framåt. Ibland lyssnar jag till podcast, ibland lyssnar jag till radio via TuneIn, och ställer då gärna in att lyssnaden/applikationen skall stoppa efter 20 minuter.

När jag vaknar 7, 8 eller 9 timmer senare har jag ca. 85 % kvar på batteriet. Dvs telefonen drar, med allt påslagen, ca. 1,5 % i timmen.

Så oavsett antal bakgrundsprocesser, och oavsett hur mycket CPU de i teorin drar, så har jag inte något reellt problem.

Hur reellt ett problem har du?
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

11. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Valde just Android Assistant då appen har mer nyttiga och bra funktioner. Någon annan app du kan rekommendera på en ej rootad Legend?

Hur reellt problem jag har är att jag måste ladda min telefon varje dag. Skulle nog tippa på att batteriet håller strax under 24 timmar innan den dör, och detta gäller en flång ny Legend. Då har jag t,om stängt av saker som Wi-fi och andra internetbenägna program.

Last edited: 24 apr 2011
  12. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

:D.

13. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du behöver inte bry dig, Android sköter processhanteringen så bra själv. Om du hade sökt innan så hade du kunnat läsa dig till detta.

14. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Njae det är ju det den inte gör :P
    Asså det är ju inget större problem, men frågan kvarstår fortfarande. Varför dras vissa processer igång titt som tätt när jag inte ens använder telefonen eller programmet som processen tillhör.

15. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Kan du specificera vilken process du anser inte bör starta.

16. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det skrev jag i första inlägget. Processen som stör mest är väl "Ranka ställen" som vill ha 4 eller fler processer igång samtidigt. Nu har jag fått tagit bort uppdateringen till Google maps enbart för att slippa den saken.

17. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

24 timmar låter fullt normalt, det finns de som lever med 8-12h driftstid och är ok med det.
    Vad anser du vara en normal batteritid på en smartphone?

Pröva watchdog istället för det programmet du använder då kommer du få varningar om någon app drar för mycket cpu dessutom.

18. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag antog att du förstod att alla de processerna tillhör google maps och så länge den är satt till att starta automatiskt så kommer de också att starta. Det är möjligt att ändra oom (out-of-memory) värdet till ett högre och därmed få det att stängas av så tidigt som möjligt men lättast vore det om man bara frös det med titanium backup eller liknande. Båda metoderna kräver root.

19. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har använt Android sedan 2009 och aldrig haft problem med varken slöhet eller dålig batteritid pga att appar ligger i bakgrunden. Så länge dom inte tar onödig processorkraft ser jag inte problemet.

20. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det är just det att han påstår att de tar upp processorkraft, vilket jag finner lite konstigt men så länge han fortfarande anser det så fortsätter jag komma med förslag på lösningar till hans "problem".

Last edited: 25 apr 2011