Processer/tjänster - vad gör dessa?

Discussion in 'Allmänt' started by Nummerskivan, Nov 17, 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har googlat en stund, men hittar inga direkt jätteklara svar, så jag provar med er.

Vad exakt gör följande processer/tjänster:
    - DRM-innehåll (OmaDrmConfigService)
    - Programuppdatering (den med två diagonala pilar, är det DMService den heter - stängde den precis och nu syns det inte)
    - Google-tjänster (com.google.process.gapps)

SNS-service har jag fattat som att den bara synkar med FB och sådant, stämmer det? Den står alltid på "startar om" på min SGS så jag brukar ta bort den, då batteritiden påverkas negativt av dess omstartande.

Jag undrar eftersom jag är lite osäker på om synkningen med google blir påverkad eller ej när jag stänger ned de här programmen/tjänsterna/processerna. Men batteritiden påverkas positivt påverkad när jag stänger ned.

Tyvärr finns det så mycket SKRÄP-information när man googlar, så jag känner mig aldrig helt säker på om jag ska stänga ned de här sakerna eller ej.

Last edited: Nov 17, 2011
  2. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

SNS står för Social network services (har jag för mig), såsom facebook, twitter osv.

gapps är ju googles appar, som market, maps, talk, gmail osv. så det är nog sync funktioner ?

3. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Så SNS är lugnt att stänga ned om man inte vill ha uppdateringar från facebook och liknande? Jag går in i FB-appen och kollar ibland om jag vill checka in eller lägga in en bild. Men håller inte koll på FB i allmänhet via luren. Behöver inga uppdateringar. Har inte twitter eller liknande.

SNS stör inget annat?

Gapps: Jag stängde ned det där, och testade lite. Uppdaterade mitt tasks-program och synkade det manuellt för att vara säker på att just den appen synkade.

När jag sedan tittade igen, hade min kalenderapp fått in uppgifterna. Så då funkar det i alla fall att google synkar saker till telefonen (men då gör väl google det via push på något sätt har jag för mig).

Testar nu att lägga in något i ena kalenderappen, och gör inget. Ska se om det syns i tasks+ och min andra kalenderapp sedan. Om det funkar, så kanske jag kan stänga det där gapps.

Den drog allt mindre ström när jag stängde ned de där processerna/tjänsterna. Men ännu mindre drog den när jag stängde av wifi, vilket är trist att det ska dra så fruktansvärt mycket (SGS - den drar 1-2 % per timme utan wifi på, och 10 per timme med wifi påslaget - 3G är påslaget hela tiden). Jag har betalat för 3G nu, så jag får väl köra på 3G hela tiden, och bara använda wifi när jag är hemma eller inpluggad i en laddare...

4. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Gapps hade slagit på sig själv igen. Tänkte att google kanske har triggat det, och stängde ned gapps igen. Lade in lite saker i ena kalenderappen. Syntes direkt på google och strax efter i andra kalenderappen, och en stund senare i tasks+.

Gapps hade inte startats av detta, så den verkar ju inte behövas.

Hur är det med DMService (programuppdatering) och DRM-innehåll (OmaDrmConfigService)? Vad exakt gör dessa?

Last edited: Nov 17, 2011