Processorer...

Discussion in 'Allmänt' started by RURAL, Mar 5, 2011.

1. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Dubbelkärniga, Snapdragon, Tegra...
    Förklara skillnaden mellan en vanlig 1ghz och en dubbelkärnig 1ghz.

Snapdragon i Arc vs. Tegra 2...?

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det är ingen enkel fråga att svara på men kan försöka ge en sammanfattning.
    En dubbel kärnig processor har precis som det låter två kärnor. Man kan se det som att det finns två processorer i samma processor. Vilket så klart låter väldigt bra för det låter ju som att det kommer gå dubbelt så snabbt då. Men det är inte riktigt hela sanningen även om många tror att man kan se en två kärnig processor som en 2ghz processor detta går inte.

Anledningarna är flera:
    1, Programmen måste vara anpassade för att utnytja att den har två kärnor. Detta är mycket svårt vilket kommer innebära att de flesta appar inte kommer gå snabbare.
    2, När en processor ska göra något så laddar den över de sakerna den behöver till ett litet minne på processorn men problemet är att båda kärnorna ska ha tillgång till detta minnet och för detta krävs en buss och på denna buss kan det bara gå en överföring i taget vilket innebär att en kärna bara kan komma åt minne i taget.

Det finns däremot tillfällen det är väldigt bra med två kärnor och det är när du kör många program samtidigt.

Hoppas min förklaring gjorde allt lite klarare.

3. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

rural varför söker du inte istället för att starta flera trädar på samma kväll med frågor som är besvarade i båda telefonernas trådar