Program för att spärra vissa telenr. Hatar telesäljare

Diskussion i 'Frågor och support' startad av robinofstockholm, 1 jun 2010.

1. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hej,

Blir smått irriterad på såna där automatiska uppringningar från säljföretag. De kan ringa ett par gånger under en vecka vilken tid som helst. :mad:

Nu undrar jag om det finns ett speciellt program som kan spärra dessa nummer så att min telefon inte ringer mig typ. 22 på kvällen eller på en söndageftermiddag. Har en HTC Desire

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Hänvisa dem till nix.nu:
    "SWEDMA och Sveriges Callcenter Förening har tagit fram etiska regler för telemarketing till konsumenter. Enligt dessa är telefonsamtal i marknadsföringssyfte till mobiltelefonabonnemang som huvudregel inte tillåtna. "

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Vad hjälper det att hänvisa dit??
    nix ser enbart till att du inte hamnar i de databaser med nummer säljföretag köper in.
    Fortfarande fullt "tillåtet" att ringa.
    Flyttar tråden till frågor och support

4. HimpoN

HimpoN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact
    Telefon 2:
    Nexus 4
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Nu vet inte jag om detta går på desire men det funkar på Nexus One (både 2.1/2.2).
    Först får du lägga till numret som en kontakt, öppna kontakten, tryck menyknappen och välj options, där finns ett val som heter "Incoming calls - send direct to voicemail".

Men desire/sense kanske har ett helt annat sätt att hantera kontakter?

5. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Detta fungerar finemang även på Desire.

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag citerade från nix.nu där det står att seriösa företag inte ringer mobilnummer. Så de som ringer kan man säga till att de inte är seriösa och att man alltså inte tänker handla av dem. Teoretiskt iaf, i praktiken får man väl ta till andra alternativ som nämnts.

7. wimanx

wimanx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

testa appen "aFirewall", den kan blocka samtal (blacklist och whitelist), sms och även vissa ord i sms med olika tidsscheman

8. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tack för tipset !

Jag är så förbannad på dessa callcenterföretag som ringer.. men ingen som svarar.. utan man får ett tut och samtalet kopplas ner.. eller i vissa fall.. så är det telesvar som säger att de återkommer!!! GRRRRR :mad:

Jag får hoppas att det hjälper.. har speciellt 2 nummer som man har problem med och det är DN (som försöker förlänga min pren.. aldrig i livet efter detta) och sen så är det ett företag som heter Mr Green. (det sistnämnda har jag sagt upp all kontakt med via kundtjänst men får tyvärr otaliga samtal att jag har en bonus kvar bla bla.. Mr Green är en pokersajt)

Man blir så jävligt trött på detta...

Last edited: 1 jun 2010
  9. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

I sådana fall vore det nästan värt att fixa något så man kan koppla dem till deras egen kundtjänst. :)

10. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

När det gäller detta NIX register så kan man inte spärra mobilnummer.
    Så teoretiskt nog så kan vem som helst ringa och försöka sälja nåt.

Last edited: 1 jun 2010
  11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nej, det är sant att man inte kan spärra dem. Men man kan, om det är en människa i andra änden, avfärda dem med att de inte är seriösa.

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Instämmer, aFirewall är helt suveränt. Den som ringer får upptagetton, själv märker man inget av samtalet såvida man inte går in i applikationens log-fil och kikar vilka som blockats.

m v h Henrik

13. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Har fått SMS från vad som påstås vara Video Club från avsändare 72401, samt idag ett sms där jag tackades för att jag aktiverat min profil på spel bl.a bl.a från samma avsändare. Nummer till kundcenter 02001250295 finns med i sms:et och är listat på Venista?

Enligt Telia är avsändarnumret listat på:
    Ericsson Internet Payment Exchange
    010-7166333

Detta nummer fungerar dock inte, så jag ska prova att ta det via Ericssons kundservice på måndag på 010-7190000.

Provar aFirewall och hoppas att jag slipper fler sms.

Last edited: 18 jul 2010
  14. real843

real843 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är du kund hos tex Telenor/Telia/Tre eller själv lämnat ut ditt telefonnumer till något företag där samtycker till kontakt per telefon (läs allmänna villkor noggrant om du ej vill bli kontaktad eller riskera att tredje part köper dina kontaktuppgifter) kan det mycket väl hända att du blir kontaktad av även seriösa företag.

Det är dock i gråzonen för vad som är tillåtet med automatisk uppringning till mobiltelefoner. Alla seriösa företag låter bli att använda sådana sk dialers då de skapar mer missnöjda kunder än nödvändigt...

Last edited: 18 jul 2010
  15. XenapZ

XenapZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

I Truecaller kan du även blocka nummer, radiotjänst t.ex ;)

16. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Lite update i mitt ärende:
    Jag var då i kontakt med Ericsson Internet Payment Exchange i måndags där man ogillade förfarandet, även om dom egentligen bara tillhandahåller själva plattformen för betalningen. Tjejen jag pratade med rekommenderade mig att ringa Venista kundservice för att få reda på varför det blev så här, eftersom hon givetvis inte kunde svara på det. Hon lovade dock att mejla Venista och kräva att eventuella fel gentemot mig skulle rättas till och att mitt telefonnummer omgående skulle tas bort från eventullea register hos dom.

Jag blev idag, tisdag, uppringd av en tjej från Venistas kundservice via ett U.K. registrerat telefonnummer. Hon förklarade att dom hade fått mejlet från Ericsson och att hon skulle rätta till eventuella felaktigheter. Hon kunde inte svara på varför det hade blivit så här, men vidhöll att jag skulle ha klickat på någon länk eller dylikt, vilket är en ren lögn då jag inte har gjort något alls. Hon skulle oavsett vilket nu se till att jag hölls skadelös och återbetala eventuella felaktigt dragna summor. Vilket jag trodde var 0 kr eftersom jag enbart har fått sms tidigare, och dessutom då sms:at stop (på Telias inrådan) och mottagit bekräftelse på att eventuella abonnenmang har avslutats. Men icke...

Dom hade såvitt hon kunde se "enbart" belastat mitt abb med 44kr, vilket hon omgående lovade att återbetala. Då det är omöjligt att sätta tillbaka summan på abb så skickar hon nu pengarna till mig, vilket kommer att leda till en hel del strul då det är ett företagsabb som betalas av en enhet och där vi sedan internfaktureras på samlingsfaktura. Hade faktiskt lust att låta återbetalningen vara då det inte på långa vägar är värt allt besvär det medför, men återbetalningen visar förhoppningsvis att det inte är lönt för dom att använda mitt nummer igen då jag är beredd att ta en del besvär för att få stopp på allt sånt här...

Även om mitt nummer säkerligen nu är "safe" för en tid framöver, är det väldigt obehagligt att man så enkelt kan skinna folk på pengar, och man borde kanske göra en större sak av det och inte nöja sig med det här. Ponera att dom vid varje tillfälle dom luras tjänar 44kr, och att det idag går vadå, 1-1,3 mobiltelefoner per invånare i Sverige. Enkel matematik säger då att det är enormt lönsamt och små risker att fortsätta, och slantarna går direkt till U.K. Man skulle kanske byta bransch....

Last edited: 21 jul 2010
  17. Orfeous

Orfeous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Även jag får dessa sms! Väldigt störande!
    Vad gör man?

18. Skirner

Skirner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Måste ju gå att ordna en app som blockerar alla callcenter nummer som finns i Sverige. Oavsett om dom får eller inte så ringer dom ju hela jäkla tiden. Finns ju oändligt med callcenternummer på vemringde.se

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

19. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    707

MINA ENHETER

På Samsung Galaxy S2 så är det bara att hålla in en sekund på numret som ring i loggen och välja lägg till på svarta lista. Funkar fint för mig iaf :)

20. Theo

Theo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag blockerar inkommande samtal/sms/mms med Eset Mobile Security. Tycker det funkar helt ok. Gratis än så länge med